نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

مخابرات در خدمت رانندگان اروپایی

eCall، فناوری نوین ارتباطی



تعداد بازدیدکنندگان 3847 بازدید نسخه چاپی

كمیسیون اروپا در آخرین اخطار خود به دولت‌های اروپایی، خواستار تسریع در عملیاتی شدن فناوری “eCall” شد. این فناوری با قابلیت كاربرد در شبكه‌های تلفن سیار، به هنگام بروز تصادفات جاده‌ای به صورت اتوماتیك به مراكز خدمات اورژانس هشداری ارسال می‌كند. در حال حاضر توسعه فناوری eCall به صورت اختیاری انجام می‌شود و در هیچ یك از كشورهای عضو اتحادیه اروپا رسمی نشده است. كمیسیون اروپا با ارسال  یك سند سیاسی به این كشورها هشدار داد در صورتی كه هیچ اقدام مشخصی در جهت راه‌اندازی این سیستم تا پایان سال 2009 صورت نگیرد، اعمال ابزارهای قانونی دراین راستا از سوی كمیسیون اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. 

سند سیاسی ارائه شده از سوی كمسیون دربردارنده استراتژی ارائه یك سیستم تلفن اورژانس درون خودرویی، برای تمام وسایط نقلیه سراسر اروپا از سال آینده تا سال 2014 است كه از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشد. در صورتی كه پس از وقوع تصادف مسافران قادر به تماس با اورژانس نباشند، این سیستم به صورت خودكار شروع به كار می‌كند. به این ترتیب می‌توان گفت فناوری eCall سالانه قادر به نجات جان 2500 نفر در اروپا می‌شود و از شدت جراحات وارده بر اثر تصادفات، 10 تا 15 درصد خواهد كاست.  اجرای فناوری eCall نیازمند همكاری همه جانبه میان صنایع مخابراتی و خودروسازی و  ضمانت اجرا و تجهیز مراكز اورژانس تمام كشورهای اروپایی از سوی سازمان‌های ملی مسئول در این زمینه است.

با وجود اینكه این فناوری هم اكنون آماده كاربری می‌باشد و با تمام استانداردهای مورد پذیرش كشورهای عضو اتحادیه اروپا در همخوانی است اما شش كشور اتحادیه اروپا (دانمارك، فرانسه، ایرلند، لاتویا، جزیره مالت و انگلستان) به علت هزینه‌هایی كه استفاده از آن به دنبال دارد هنوز آماده تعهد به اجرای آن نیستند. تجهیز و آماده‌سازی شبكه‌های تلفن و مراكز خدمات اورژانس برای به كارگرفتن فناوری eCall در وسایط نقلیه سراسر اروپا از حمایت كامل پارلمان اروپا و 15 كشور عضو اتحادیه اروپا كه تفاهم‌نامه eCall را به امضا رسانده‌اند (اتریش، صربستان، جمهوری چكسلواكی، استونی، فنلاند، آلمان، یونان، ایتالیا، لیتوانی، پرتقال، اسلواكی، اسلوونی، اسپانیا، هلند و سوئد) و سه كشور اروپایی غیر عضو دیگر (ایسلند، نروژ و سوئیس) برخوردار است. 

شش كشور دیگر (بلژیك، بلغارستان، مجارستان، لوگزامبورگ، رومانی و لهستان) نیز از فناوری eCall حمایت كرده و مصمم به امضای تفاهم‌نامه مربوط به آن در آینده ای نزدیك هستند.  قبل از اینكه فناوری eCall در سراسر اروپا كاملا قابلیت اجرا پیدا كند، كشورها باید دستورالعمل‌ها و استانداردهای مشترك جهت هماهنگی در توسعه سیستم و اجرای آزمایش‌های زمینه را پذیرفته و به اجرا درآورند (این سیستم به صورت آزمایشی در كشورهای فنلاند، جمهوری چكسلواكی، آلمان، اتریش، ایتالیا و هلند به اجرا درآمده است.) با توجه به رقابت‌پذیری و ابتكاری بودن این طرح، كمیسیون اروپا حمایت مالی چنین برنامه آزمایشی را برعهده گرفته است و به موازات آن اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص نحوه كاركرد این تكنولوژی را از طریق برنامه‌های تبلیغاتی به پیش می‌برد. 

تصادفات جاده‌ای به طور سالانه 160 میلیارد یورو برای اقتصاد اروپا هزینه دربردارند. درحالی كه هزینه هر كدام از این سیستم‌ها كمتر از 100 یورو برای هر اتومبیل تخمین زده می‌شود، مجهز شدن تمام اتومبیل‌های كشورهای عضو اتحادیه اروپا به سیستم eCall به صرفه‌جویی سالانه رقمی معادل 26 میلیارد یورو منجر خواهد شد. عرضه این نوع فناوری نه تنها برای مشتری‌ها مفید فایده است بلكه كسب‌وكارها را نیز قادر می‌سازد تا به واسطه  تجهیز صنایع اتومبیل‌سازی و مخابرات به این نوع سیستم و استفاده از فناوری ردیابی ماهواره‌ای، خدمات و كاربری‌های به روزتری را (مانند سیستم عوارض الكترونیك یا تلگراف‌های دیجیتال) ارائه كنند.