نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در سومین گام



تعداد بازدیدکنندگان 3745 بازدید نسخه چاپی

سومین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نیز به پایان رسید. این نمایشگاه كه توسط وزارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شد، طی روزهای 8 تا 18 مهرماه جاری در محل مصلای تهران پذیرای علاقه‌مندان و عموم مردم بود. درباره این دوره گفتنی زیاد است _ كه شاید در مجالی دیگر به آن پرداختیم. بنابراین نه در مورد غیبت اینترنت در نخستین روزهای برگزاری نمایشگاه حرفی به میان می‌آوریم(!) تا داغ دل مسئولان برگزاركننده را تازه كرده باشیم، نه از برخی سوء مدیریت‌های نمایشگاه _ كه حداقل دیگر برای ما اهالی آی‌تی عادی شده است.

حتی وقتی نخستین روز برگزاری نمایشگاه با شوق و ذوق به آنجا رفتیم تا از حاصل دستاوردهای یك ساله فن‌آوری دیجیتال كشورمان، داغ‌داغ آگاه شویم و به خود ببالیم، وقتی با عدم برپایی نزدیك به 70 درصد غرفه‌ها مواجه شدیم و دیدیم كه در خیلی از آنها اثری از هیچ نوع موجودی اعم از نوع بشر یا اشیاء به چشم نمی‌خورد، سعی كردیم زیاد به دل نگیریم و این موضوع را هم به حساب صبر و حوصله فراوان مسئولان برگزاری و غرفه‌داران محترم گذاشتیم كه می‌خواهند ابتدا به اصطلاح بازار نمایشگاه پس از چند روز (!) گرم بگیرد و سپس غرفه خود را به تمامی و به نحو اكمل برای بازدیدكنندگان محترم آماده كنند.

علی‌ای‌حال نباید بی‌انصاف هم بود و بایستی اذعان كرد دست‌اندركاران برگزاری نمایشگاه در گام سوم قدم‌های مثبت و امیدواركننده‌ای برداشته بودند. در كل نظم برگزاری نمایشگاه _ به جز چند موردی كه اشاره شد _ بسیار خوب و تحسین برانگیز بود؛ چه از نظر چیدمان غرفه‌ها و نظم‌دهی به آنها و چه از لحاظ مهیا كردن سالن برگزاری و حواشی آن به سبكی مناسب و درخور برای بازدیدكنندگان. از نظر كمیت و كیفیت نیز بهبود محسوسی نسبت به دوره قبل مشاهده می‌شد.

در این دوره بالاخره برگزاركنندگان در وزارت ارشاد به وعده خود (هرچند نصفه و نیمه) عمل كردند و اضافه شدن بخش بین‌المللی به جشنواره و حضور چند كشور آسیایی،‌ اروپایی و آمریكای جنوبی با محصولاتشان در نمایشگاه وجهه‌ای بین‌المللی به نمایشگاه داد كه این خود نوید توجه بیشتر سایر كشورها به این رویداد سالانه داخلی را در آینده و پیشرفت سریع‌تر آن را می‌دهد.

زارع‌پور، رئیس مركز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این باره می‌گوید: «بازدید یك میلیون نفر از سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نشانه نفوذ رسانه‌های دیجیتال در بین مردم تمام نقاط كشور است كه وظیفه مسئولان را در این حوزه سخت‌تر می‌كند و می‌طلبد كه دولت، مجلس و قوه قضاییه برای جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته كمك كنند.»
به گفته او در بخش نرم‌افزارهای رسانه‌ای 5500 نرم‌افزار، در بخش نرم‌افزارهای تلفن همراه 100 نرم‌افزار، در بخش بازی‌های رایانه‌ای تمام تولیدات داخل در قالب 30 غرفه، در بخش هنرهای دیجیتال 200 اثر، در بخش پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها 500 پایگاه و وبلاگ، در بخش بین‌الملل نمایندگان 26 كشور و در بخش كاریكاتور 2500 اثر از 32 كشور شركت داشتند و 20 مسابقه اطلاع‌رسانی دوزبانه و برگزاری 200 كارگاه و نشست تخصصی از دستاوردهای بخش‌های مختلف نمایشگاه امسال بود.

اما مطابق مرسوم چند سال اخیر، پس از پایان نمایشگاه مراسم اختتامیه‌ای هم برگزار شد و بهترین آثار بخش‌های مختلف از دیدگاه داوران و مردم معرفی شدند و برگزیدگان جوایز خود را با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس مركز توسعه فن‌آوری رسانه‌های دیجیتال و نیز محمدجواد آریان‌منش (نماینده مجلس) دریافت كردند. این دوره از نمایشگاه علاوه بر شش بخش اصلی (جشنواره‌ای) دارای 8 بخش جانبی (بخش‌های صرفاً نمایشگاهی) نیز بود.

بخش‌های اصلی نمایشگاه‌ رسانه‌های دیجیتال شامل نرم‌افزارهای رسانه‌ای، نرم‌افزارهای تلفن همراه، بازی‌ها و سرگرمی‌های دیجیتال، پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها، هنرهای دیجیتال، فن‌آوری و نوآوری در رسانه‌های دیجیتال بود. بخش‌های جانبی نیز خانواده و رسانه‌های دیجیتال، نشست‌ها و كارگاه‌های آموزشی، مسابقات، رسانه‌ دیجیتال در آینه‌ هنر (دومین مسابقه‌ بین‌المللی كاریكاتور رسانه‌های دیجیتال)، مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات رسانه‌های دیجیتال، استان‌ها، شهر دیجیتال، حركت به سوی اصلاح الگوی مصرف و بین‌الملل را شامل می‌شد كه در تمامی بخش‌های اصلی و جانبی از برگزیدگان تقدیر شد.

مهدی صرامی در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه و جشنواره رسانه‌های دیجیتال كه عصر روز یكشنبه 20 مهر در محل تالار وحدت برگزار شد، درباره شاخص‌های داوری آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره امسال، شفافیت در نحوه رسیدگی به آثار را از جمله آن شاخص‌ها عنوان و اظهار كرد: «قرار دادن فرم‌ها و نحوه داوری بر روی سایت جشنواره به عنوان ملاك‌های داوری برای ابراز نظر كارشناسان، از جمله دلایل شفافیت در این امر بود.»
صرامی فرآیند داوری را شامل سه گام تطبیق آثار ارسال شده با شاخص‌های اصلی هر بخش، امتیازبندی آثار و قضاوت نهایی در 8 هیئت داوری عنوان و خاطر نشان كرد: «به این ترتیب می‌توان گفت فرآیند آثار رسیده بسیار پیچیده، تخصصی و چند مرحله‌ای بود تا آثار واجد شرایط باشند.»

برگزیدگان سومین دوره جشنواره رسانه‌های دیجیتال

بخش نرم‌افزارهای رسانه‌ای
1 - نرم‌افزار رسانه‌ای «عطر آیه‌ها» به دلیل ویژگی‌های كاربری زیبا و كارآمد و ارائه جذاب و زیبای محتوا، به عنوان مقام اول بهترین اثر مبلغ و مروج اسلام و معارف اسلامی برگزیده شد.

2 - نرم‌افزار رسانه‌ای «حرف ربط، جای خط فاصله» به دلیل طراحی مناسب، پرداخت خوب موضوع و جذابیت ارائه مطالب مقام نخست بهترین اثر در حوزه فرهنگ عمومی با مخاطب خانواده را از آن خود كرد.

3 - نرم‌افزار رسانه‌ای «آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان» به دلیل طراحی خوب صفحات با موضوع و جذابیت و زیبایی محتوا و ضرورت و جبران خلأها به عنوان مقام اول بهترین اثر مبلغ و مروج زبان و ادب فارسی برگزیده شد.

4 - نرم‌افزار رسانه‌ای «روایت بیداری» به دلیل ساختار چندرسانه‌ای مناسب و ضرورت جبران خلأها به عنوان مقام اول بهترین اثر مبلغ و مروج ارزش‌های انقلاب و اندیشه‌های حضرت امام (ره) معرفی شد.

5 - نرم‌افزار رسانه‌ای «گویا» به دلیل نوآوری ساختاری و اهمیت موضوع به عنوان مقام اول بهترین ابزار توسعه كاربری خط و زبان فارسی در محیط دیجیتال برگزیده شد.

6 - نرم‌افزار رسانه‌ای «عربی دوم دبیرستان» به دلیل زیبایی و جذابیت كاربری و خلاقیت در ارائه محتوا به عنوان مقام اول بهترین اثر آموزشی معرفی شد.

بخش فناوری و نوآوری
نرم‌افزار «سروش حافظ» به دلیل استفاده از فناوری جدید در كاركردی مبتكرانه و مبتنی بر فرهنگ ایرانی و تعامل مفید و سازنده با كاربر به عنوان حائز مقام اول در حوزه فناوری، نوآوری و ارتقای نرم‌افزارهای رسانه‌ای برگزیده شد.

بخش نرم‌افزارهای تلفن همراه
1 - نرم‌افزار تلفن همراه «طاها 2» به سبب جامعیت محتوا و توانمندی‌های گرافیكی و صوتی، صاحب مقام اول بهترین اثر مبلغ اسلام و معارف اسلامی شد.

2 - نرم‌افزار تلفن همراه «آیین زندگی» به دلیل نوآوری در ارائه محتوا و برخورداری از امكانات ویژه به عنوان مقام اول بهترین اثر در حوزه فرهنگ عمومی با مخاطب خانواده معرفی شد.

بخش اینترنت و وبلاگ‌ها
1 - پایگاه «سرای تاریخ» به دلیل طراحی بخش‌های مختلف در وب‌سایت برای تبیین نكات قابل توجهی از تاریخ ایران حاصل پژوهش‌ها، تحقیقات و مطالعات انجام شده در این حوزه به عنوان مقام اول بهترین پایگاه ایران‌شناسی و مبلغ و مروج فرهنگ و هنر ایرانی برگزیده شد.

2 - پایگاه «حوزه» به دلیل ایجاد پورتال جامع مذهبی و دسته‌بندی موضوعی مناسب برای مخاطبان، حائز مقام اول بهترین پایگاه مبلغ و مروج اسلام و معارف اسلامی شد.

3 - پایگاه امدادی «نجاتگر» به علت فعالیت‌های داوطلبانه در قالب پورتال اینترنتی و ویزیت رایگان افراد مستمند و بی‌سرپرست، عموم مردم، آموزش عمومی و تخصصی كمك‌های اولیه همگانی، تأسیس چند شعبه پایگاه امدادی وابسته در سطح كشور، طراحی بزرگ‌ترین پایگاه اینترنتی آموزش امداد و نجات بسیجیان كشور، به عنوان مقام اول بهترین پایگاه خدماتی محتوایی (دایره المعارف اینترنتی) برگزیده شد.

4 - نرم‌افزار «ابریاب» به دلیل ایجاد نخستین پایگاه اطلاعات تخصصی عوامل تجاری و فراهم نمودن امكان دستیابی عمومی به اطلاعات عوامل تجاری، كالاها و خدمات به عنوان مقام اول بهترین موتور جست‌وجوگر معرفی شد.

5 - پایگاه «خانواده سبز» به موجب فعالیت‌های مثمر در عرصه مجازی جهت اعتلای فرهنگ عمومی با مخاطب خانواده به عنوان مقام اول بهترین پایگاه حوزه فرهنگ عمومی با مخاطب خانواده برگزیده شد.

6 - پایگاه «بانك اطلاعات نشریات كشور» به دلیل ایجاد مرجعی كامل و كارآمد از نشریات كشور در اینترنت، به منظور رفع نیاز محققین و علاقه‌مندان به عنوان مقام اول بهترین پایگاه پژوهشی، دانشگاهی و تخصصی معرفی شد. بخش اصلاح الگوی مصرف نرم‌افزار «پرونده الكترونیك سلامت (پروتوتایپ)» به علت مدیریت روند درمان و اصلاح مصرف دارو به عنوان مقام اول بهترین اثر در بخش شهر دیجیتال و حركت به سوی اصلاح الگوی مصرف برگزیده شد.

بخش بازی‌های رایانه‌ای
1 - نرم‌افزار «شمشیر نادر» به دلیل خلق یك اثر تاریخی و ارزشمند و بهره‌گیری فناورانه از تكنیك‌های فنی و هنری در طراحی یك بازی رایانه‌ای زیبا و جذاب، بهترین بازی سال شناخته شد.

2 - بازی «عصر پهلوانان 2» به دلیل روایتی زیبا و برداشتی متفاوت و اثرگذار از گنجینه ماندگار حكیم توس شاهنامه فردوسی بزرگ، به عنوان مقام اول بهترین داستان بازی معرفی شد.

3 - بازی «مدافعان كربلا» به سبب طرح یك داستان پرمغز و تعلیق، به عنوان حائز مقام اول بهترین اثر از دیدگاه مفهومی معرفی شد.

بخش سایت‌ها و وبلاگ‌ها
سایت «ساجد» به عنوان مقام اول بهترین اثر مبلغ و مروج فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس برگزیده بخش صادرات نرم‌افزار از شركت "سینا دیتا" به دلیل كسب مقام اول در صادرات نرم‌افزار تقدیر ویژه به عمل آمد.

بخش بین‌الملل
از شركت «رزق للتصمیم الهندسی» كشور لبنان به خاطر بازی رایانه‌ای «جنگ سی و سه روزه لبنان (war of july 2006)»، شبكه عروه الوثقی كشور افغانستان به خاطر فعالیت به عنوان شبكه‌ای چندملیتی برای ترویج اصول اسلامی؛ وب‌سایت «www.orvah.com» و شركت «مهدی مِیشِن» از كشور هند به خاطر وب‌سایت «www.mahdimission.com» (مروج و مبلغ معارف دینی) تقدیر ویژه به عمل آمد.