نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

نمایشگاه اتوكام در گفت‌وگو با اباذر نفیسی مدیر پشتیبانی شركت یكان

مدیریت كارآمد، جاده اتوكام را هموار كرد



تعداد بازدیدکنندگان 3029 بازدید نسخه چاپی

متولیان نمایشگاه اتوكام همه ساله بیش از صد شركت فعال و معتبر در حوزه  فناوری ای.تی  را در محله دائمی نمایشگاه‌های شهر اصفهان جمع می‌كنند تا به تعاملات و همدلی‌های بیشتری بین شركت‌ها و موسسه خصوصی بیانجامد. این رسم پانزده سالی است كه خبرگان و متخصصان ای.تی را در این نمایشگاه دور هم جمع می‌كند تا همان اتفاقی روی دهد كه اباذر نفیسی در این مصاحبه گفته است. «وجهی برای تضارب آرا بین همكاران صنفی، وجهی برای رساندن صدای صنف به دولتمردان و برنامه‌ریزان كشوری و وجه آخر فرهنگ‌سازی و كمك به مشتریان برای انتخاب محصول مطابق با نیاز است.» مدیر پشتیبانی شركت یكان در این مصاحبه می‌گوید «ما تلاش كردیم در هر سه وجه نقش خود را بخوبی ایفا كنیم.

این هدف اصلی شركت یكان است. اما طبعا هر شركتی باید به منافع درآمدی خود نیز بیندیشد كه یكان نیز از این قاعده مستثنی نبوده. باز هم در این هدف، یكان بیشتر از اینكه به بازاریابی محصولات عادی و رایج در بازار بپردازد، انگشت اشاره را به خلق بازارهای جدید و معرفی نرم‌افزارهای تخصصی ویژه خود نشانه رفت كه در ارتقا نیازهای مشتریان نقش ویژه‌ای را دارد. براساس نظرسنجی‌ها و گزارشات واحد فروش و واحد مطالعات بازار شركت، تحقق 80 درصدی اهداف شركت را در نمایشگاه شاهد بودیم.» نمایشگاه اتوكام  2009 امسال از 6 آبان ماه به مدت پنج روز در محل دائمی نمایشگاه‌های اصفهان برگزار شد. 

آقای نفیسی پیشینه این نمایشگاه به چه زمانی برمی‌گردد، كدام نهاد یا سازمانی متولی این نمایشگاه است و طی دوره‌های برگزاری این نمایشگاه، با چه مشكلاتی روبه رو بوده است؟ 
اولین نمایشگاه اتوكام حدود سال‌های 72-73 با همت انجمن شركت‌های انفورماتیك كشور ـ كمیته استان اصفهان، آغاز به كار كرد و از آن زمان تاكنون به صورت مستمر و سالیانه در حال برگزاری است. اكنون متولی اصلی نمایشگاه سازمان نظام صنفی استان اصفهان است و با همكاری شركت‌های نمایشگاه اصفهان این نمایشگاه را برگزار می‌كند. بطور كلی شرط حضور در نمایشگاه، عضویت شركت‌ها و فروشگاه‌ها در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است. نمایشگاه اتوكام سالیان زیادی بود كه از مسیر اصلی خود منحرف شده و می‌رفت كه به یك فروشگاه تبدیل شود. همین امر باعث شده بود حضور شركت‌های مطرح را كمتر شاهد باشیم.

نمایشگاه اتوكام چه هدفی را دنبال می‌كند؟ 
نمایشگاه اتوكام 2009 اصفهان با این آرمان آغاز به كار كرد كه ظرف دو یا سه سال آینده به یك رویداد در صنعت انفورماتیك در كشور تبدیل شده و از لحاظ تقویم نمایشگاهی نیز، بهترین زمان برگزاری را در سال رصد كرده و انتخاب نماید. عمده تفاوت نمایشگاه امسال با 14 نمایشگاه سال‌های پیش، در حضور شركت‌های برتر در صنعت و نیز جذب بیشتر بازدید كننده تخصصی بوده است. در حاشیه نمایشگاه نیز تلاش شد، 5 سمینار تخصصی و 5 میزگرد تخصصی در 5 روز نمایشگاه، علاوه بر سمینارهای آموزشی و تخصصی شركت‌های صنعت انفورماتیك برگزار گردد. این سمینارها و میزگردها با مدیریت و نظارت ویژه سازمان اصفهان برگزار گردید. 

آیا تاكنون شركت یكان در این نمایشگاه حضور داشته است و دلیل حضور در نمایشگاه امسال چه بوده است؟ 
‌شركت یكان تقریبا در دو سوم نمایشگاه‌های اتوكام استان شركت داشته است. همواره به دلیل نقش كلیدی یكان در انجمن و سپس در سازمان نظام صنفی، همكاری شركت یكان علاوه بر حضور نمایشگاهی، همكاری در زمینه برگزاری بهتر نمایشگاه و میزگردها نیز بوده است. 

اهداف یكان از شركت در اتوكام چه بوده و تا چه اندازه به اهداف خود دست یافته است؟
حضور شركت یكان در نمایشگاه اتوكام 2009، از دو منظر قابل تعمق بود. هدف اصلی برای تیپ شركت‌هایی مانند شركت یكان كه از پیشكسوتان این صنعت در استان بشمار می‌آید، كمك به ارتقا و غنای حركت‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است.  بیشتر از اینكه حضور چنین شركت‌هایی منفعت شخصی داشته باشد، رونق نمایشگاهی و تشویق همكاران جدید به كارهای گروهی است. به نظرم برگزاری یك نمایشگاه، فرصتی سه وجهی ایجاد می‌كند. وجهی برای تضارب آرا بین همكاران صنفی، وجهی برای رساندن صدای صنف به دولتمردان و برنامه‌ریزان كشوری و وجه آخر فرهنگ‌سازی و كمك به مشتریان برای انتخاب محصول مطابق با نیاز است. یكان تلاش كرد در هر سه وجه نقش خود را به خوبی بازی كند.  این هدف اصلی شركت یكان. اما طبعا هر شركتی باید به منافع درآمدی خود نیز بیندیشد كه یكان نیز از این قاعده مستثنی نبوده. باز هم در این هدف، یكان بیشتر از اینكه به بازاریابی محصولات عادی و رایج در بازار بپردازد، انگشت اشاره را به خلق بازارهای جدید و معرفی نرم‌افزارهای تخصصی ویژه خود نشانه رفت كه در ارتقا نیازهای مشتریان نقش ویژه‌ای را دارد. براساس نظرسنجی‌ها و گزارشات واحد فروش و واحد مطالعات بازار شركت، تحقق 80 درصدی اهداف شركت را در نمایشگاه شاهد بودیم. 

آقای نفیسی شركت‌های معتبر نیز در این نمایشگاه حضور می‌یابند؟ اساسا حضور شركت‌ها و مردم تا چه اندازه رضایت‌بخش است؟ 
نام شركت‌ها را می‌توان از فهرست موجود در كتاب نمایشگاه، دید. امسال با وجودی كه بیش از چهارسال است صنعت انفورماتیك و به ویژه صنعت نرم‌افزار مورد بی‌مهری دولتمردان قرار گرفته و جای قابل اعتنایی در بودجه‌های سالیانه‌ مصوب ندارد و امسال نیز اوج این ركود را تجربه می‌كنیم، تا جایی كه من اطلاع كسب كردم در اتوكام 2009 رشد حدود 25 درصدی را از لحاظ متراژ مفید و 50 درصدی را از لحاظ مالی شاهد بودیم، ضمن اینكه حضور فروشگاه‌های سی‌دی فروشی به نحو قابل توجهی كاهش یافته بود. شاهد حضور سازمان‌های دولتی و گروه‌های دانشگاهی بودیم كه جالب و قابل تعمق است.  طبق نظرسنجی خود شركت یكان در نمایشگاه، بیش از  70 درصد مردم از ساعات بازدید نمایشگاه و  حدود 95 درصد از كیفیت نمایشگاه رضایت داشتند. ضمنا یادآوری می‌كنم جامعه آماری نظرسنجی یكان را متخصصین فوق دیپلم به بالا تشكیل می‌دهد. این می‌تواند نوید خوبی برای سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای استان اصفهان باشد. 

مزایا و كمبودهای این نمایشگاه را چگونه ارزیابی می‌كنید؟ 
الان موارد زیادی جمع‌آوری شده با جزییات دقیق كه به نظرم از حوصله این مصاحبه خارج است. فكر می‌كنم با توجه به اینكه ستاد برگزاری نمایشگاه، جلساتی را آغاز كرده برای مستندسازی اتوكام 2009 و بررسی دقیق نقاط قوت و ضعف آن، بهتر است تا انتشار رسمی مستندات، اینجانب موارد را مطرح نكنم. 

ارزیابی خودتان از برگزاری این نمایشگاه چیست؟ به نظر شما این نمایشگاه تا چه اندازه به اهداف خود دست یافته است؟ 
از جمله نقاط قوت و ضعف این نمایشگاه می‌توان به موضوع نظم مدیریتی خوب نمایشگاه و تلاش ویژه اطلاع‌رسانی و جذب متخصصین اشاره كرد. در این راستا اگر به درستی خاطرم باشد مجموعا بیش از 40 هزار كارت دعوت برای متخصصین این صنعت در كشور ارسال شد، تعامل بالایی با رسانه‌ها و سازمان‌های نظام صنفی استان‌ها برقرار شد و  همچنین از راهكارهای جدید جذب مانند ایمیل، پیامك، سایت اطلاع‌رسانی و ... استفاده گردید. نقطه ضعف نمایشگاه با یك دید كلان و با توجه به نظرسنجی داخلی شركت یكان از بازدیدكنندگان نمایشگاه، خیلی بارز نبود ولی به عنوان یكی از اعضای ستاد سیاست‌گذاری نمایشگاه به نظرم در اجرای اهداف از پیش تعیین شده نتوانستیم به بیش از 40 درصد برنامه برسیم و این برای سال اول بسیار طبیعی است. ضمن اینكه ستاد نمایشگاه با فاصله بسیار كمی به نمایشگاه، به صورت جدی كار خود را آغاز كرد. و این به جذب مخاطب بالا برای همایش‌ها و میزگردها آسیب جدی زد. به نظر می‌رسد برای برگزاری یك نمایشگاه موفق، حداقل یكسال برنامه‌ریزی مستمر و جدی نیاز است.

چرا برای سال اول؟ تاكنون 15 دوره از اجرای این نمایشگاه می‌گذرد. 
تا جایی كه من در جریان فعالیت‌های نمایشگاه در طول این سال‌ها بوده‌ام این اولین سالی بود كه ستاد ویژه‌ای با حضور میانگین 5 نفر در هر جلسه تشكیل شد و با آرمان و اهداف برنامه‌ریزی شده حركت را آغاز كرد و بیش از 600 نفر- ساعت كارشناسی فقط صرف برنامه‌ریزی كرد. طبیعی بود كه ایده‌ها و نظرات فراوانی مطرح شود و هدف‌های بعضا بزرگی طراحی شود كه در زمان اندك قابل حصول نبود ولی تدوین گردید تا انشاالله در سال‌های آتی شاهد برگزاری نمایشگاه‌های بهتری باشیم. من وظیفه خودم می‌دانم از كلیه همكارانی كه در ستاد برگزاری نمایشگاه و سازمان نظام صنفی همه تلاش خود را بكار گرفتند و نمایشگاهی متفاوت با نمایشگاه‌های سال‌های قبل را رقم زدند تشكر ویژه كرده و دست مریزاد بگویم. 

معمولا شركت یكان در كدام یك از نمایشگاه‌های مطرح كشور و منطقه شركت می‌كند و برای مشاركت خود چه نوع استراتژی دارد؟ 
هدف شركت یكان، حضورهای نمایشگاهی نیست. یكان بر اساس بازار بزرگ مشتریان راضی خود، عمدتا مشكلی در جذب و گسترش بازار ندارد. برتری محصولات و تبلیغ سینه به سینه مشتریان، مهمترین دلیل موفقیت یكان در طول این سال‌ها بوده است. اما هر كجا پای منافع صنفی و گروهی مطرح بوده است، شركت یكان پیش‌قدم بوده و همه تلاش خود را بكار گرفته است چه برای حضور خود، چه برای ترغیب به حضور همكاران صنفی.