نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

تحلیلی بر نمایشگاه الكامپ پانزدهم



تعداد بازدیدکنندگان 3066 بازدید نسخه چاپی

برگزاری نمایشگاه‌های سالانه تخصصی در كشورها نشان از زنده بودن آن صنف در كشور مربوطه دارد و اینكه هنوز حاشیه سود برای شركت‌ها آنقدر است كه هزینه‌های حضور در نمایشگاه را برای آنان توجیه كند. برای مثال یكی از قوی‌ترین نمایشگاه‌های سالانه در حوزه فاوا در اروپا نمایشگاه Cebit هانوور آلمان است كه علاقه‌مندان زیادی را از سراسر جهان به خود فرا می‌خواند.

كتاب سال 2005 این نمایشگاه در مقایسه با كتاب سال 2002 حدود 40 درصد تحلیل رفته است و متراژ نمایشگاه نیز تقریباً به همین نسبت كاهش پیدا كرده بود. بنابر این می‌توان حدس زد كه وضعیت فاوا در سال 2005 افت قابل توجهی در مقابل سال 2002 داشته است كه ذكر عوامل آن در این تحلیل ضروری نمی‌باشد ولی به هر حال با مقایسه اعداد و ارقام می توان به نتایج مطلوبی رسید.

در مورد نمایشگاه الكامپ نیز می‌توان اینگونه تحلیل‌هایی ارائه داد، ولی متأسفانه هیچگاه اعداد و ارقام دقیقی توسط متولیان امر ارائه نمی‌گردد تا بتوان بررسی كرد آیا وضعیت صنعت فاوا بهبود یافته و یا اینكه به همان صورت قبلی مانده است، در ضمن عدم هماهنگی بین شوراهای متولی دولتی و سازمان‌های صنفی و اتحادیه‌ها همگی دست به دست یكدیگر داده و امكان حضور همه صنف را به نحو مطلوب از بین برده است.

درحالی كه اگر كلیه عوامل دست‌اندر كار با یكدیگر هماهنگی داشته باشند می‌توان از تمامی ظرفیت موجود در نمایشگاه بین‌المللی تهران استفاده كرد درحالی كه در نمایشگاه الكامپ پانزدهم حدود 40 درصد فضای موجود مورد استفاده قرار گرفت. حضور كم‌رنگ شركت‌های نرم‌افزاری و پررنگ سخت‌افزاری نیز یك بار دیگر رنجور بودن بخش تولید نرم‌افزار در حوزه فاوا را به نمایش گذاشت و اینكه هنوز اكثر شركت‌ها برای پوشش هزینه‌های خود اقدام به واردات سخت‌افزار می‌نمایند و كمتر سمت تولید محصولات داخلی می‌روند، چرا كه كاربران ایرانی هنوز عادت نكرده‌اند برای نرم‌افزارهای رایانه، حداقل به اندازه ده درصد مبلغ پرداخت كرده، برای سخت‌افزار خود هزینه‌ای پرداخت كنند و كماكان فروش مجموعه نرم‌افزارها به همراه كلید نصب شكسته شده در یك جعبه از رونق خوبی برخوردار است.

عدم گروه‌بندی مطلوب سالن‌ها باعث شده تا بازدیدكنندگان مجبور شوند همه سالن‌ها را مرور كنند كه این امر در كشورهای پیشرفته منسوخ است، البته در نمایشگاه الكامپ به واسطه كوچك بودن خیلی مشكل‌زا نبود، ولی اگر برنامه جامعی برای سال‌های آتی ریخته شود به صورتی كه از تمام سالن‌های موجود بهره‌برداری شود حتماً این مورد باید لحاظ شود. عدم حضور شركت‌های قوی خارجی به‌صورت مستقیم در نمایشگاه الكامپ نشان از این دارد كه باید در افق بین‌المللی تمامی عوامل اجرایی نمایشگاه برنامه جامعی برای دعوت از شركت‌های خارجی داشته باشند تا بتوان با حضور آن شركت‌ها علاوه بر ارتقاء سطح تخصصی نمایشگاه، شركت‌های داخلی را نیز وادار كرد به سمت مطلوب شدن گام بردارند و در سطح فعلی نمانند.

 
قرار دادن سالنی برای فروش مستقیم و ممنوع كردن فروش در سایر سالن‌ها می‌تواند به وجهه نمایشگاه الكامپ چهره بهتری ببخشد و باعث نشود سطح نمایشگاه تا حد فروشگاه‌های فروش سی‌دی تنزل یابد و باعث شود كه شركت‌های معظم داخلی و خارجی از حضور در نمایشگاه به دلیل سطحی بودن نمایشگاه منصرف شوند. در ضمن حذف هرگونه برگه بر سر در غرفه‌ها با عناوینی مثل «حراج: 70 درصد تخفیف»، «سی دی ایكس موجود است»، «انواع نرم‌افزار با كلید نصب» باعث خواهد شد تا بازدید‌كننده فكر خرید را در سالن‌ها از ذهن خارج كرده و به بازید علمی و فنی خود مشغول باشند و از گلایه‌های ممتد فرزندان خود كه اصرار بر خرید سی‌دی خاصی را داشتند رهایی پیدا كرده و اگر قصد خرید داشتند به سالن فروش مستقیم مراجعه كنند.

همچنین با توجه به ضرورت امنیت اطلاعات و اینكه در این حوزه شركت‌های زیادی با تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اعم از سیستم‌های تصویری مدار بسته، قفل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نرم‌افزارهای نظارتی و ... حضور داشتند می‌تواند در سال آینده سالنی را به امنیت تخصیص داد تا كاربران و مدعوین اینگونه سیستم‌ها بتواند كلیه محصولات موجود در نمایشگاه را بازدید و ارزیابی كنند كه البته در سایر نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز همواره در هر سال یك موضوع كه بحث داغ سال است را انتخاب كرده و سالن خاصی به آن اختصاص می‌دهند و معمولاً شركت‌های مقتدر نیز جدای از غرفه اصلی خود در آن سالن نیز حضور پیدا می‌كنند.

به هرحال هر رویدادی دارای نقاط ضعف و قوت می‌باشد و محیط رویداد نیز دارای تهدیدات و فرصت‌هایی است، بنابر این بهتر است فرآیند نظرسنجی از بازدیدكنندگان و غرفه‌داران به یك وظیفه اصلی برگزاركننده نمایشگاه تبدیل شود تا بتوان در سال‌های آتی با جمع نظرات به‌دست آمده و ارزیابی آنها شاهد پیشرفت كمی و كیفی نمایشگاه باشیم كه البته این امر در صورت ثبات مدیریت برگزاركننده نمایشگاه و عدم تغییر آن به هر دلیل قابل توجیهی وابسته است.

در انتها نیز یك پیشنهاد برای مدیریت نمایشگاه دارم كه بهتر است سالن‌ها را اگر نمی‌توانند گروه‌بندی تخصصی نمایند حداقل به دو گروه باصدا و بی‌صدا تقسیم‌بندی كنند تا اگر شركت كننده‌ای موضوعیت كارش نشست با مدیران سازمان‌ها است بتواند در محیطی آرام با مشتریان خود گفت‌وگو كند و شركت‌كنندگانی كه می‌خواهند كاربران عمومی را به خود جلب كنند امكان استفاده از انواع وسایل صوتی برایشان مهیا باشد و به نوعی نیز بازار فروش وسایل صوتی رونق پیدا خواهد كرد. قطعاً آسیب دیدن پرده گوش كاربران جزو تعهدات شركت‌كنندگان و مدیریت نمایشگاه نخواهد بود و كاربر خود تصمیم خواهد گرفت كه وارد سالنی كه انواع صداهای بوق و شیپور از آن بیرون می‌آید بشود یا خیر.
 
* ریاست هیئت‌مدیره و مدیر نرم‌افزار-شركت مهندسی مهران رایانه