نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

PageRank چیست؟



تعداد بازدیدکنندگان 5573 بازدید نسخه چاپی

Pagerank به معنای رتبه صفحه است و در اصل امتیازی است كه گوگل برای هر صفحه وب قائل می‌شود. برای دیدن رتبه صفحات یك سایت می‌توانید تولبار گوگل را دانلود و روی IE خود نصب كنید تا به محض ورود به هر صفحه‌ای امتیاز آن صفحه را روی نوار ابزار گوگل مشاهده كنید. هرچه امتیاز شما در گوگل افزایش یابد، باعث می‌شود تا گوگل شما را در صفحه جست‌وجو، در رتبه بالاتری نمایش دهد. برای افزایش رتبه خود در گوگل باید نكاتی را رعایت كنید كه در ادامه در مورد آن بحث می‌كنیم.  حتی اگر بالا رفتن امتیاز گوگل برایتان مهم نیست، نكات كلیدی را به‌كار گیرید، زیرا گوگل سایت‌هایی را كه این نكات را رعایت نكرده‌اند از لیست جست‌وجویش حذف می‌كند و دیگر در هیچ یك از سایت‌های شركای گوگل نیز نام شما نشان داده نمی‌شود.
 

مكانیزم عملكرد PageRank
مكانیزم كلی امتیازبندی صفحات به صورتی عمل می‌كند كه یك لینك از یك صفحه وب به یك صفحه دیگر، كه در یك سایت دیگر است، به معنای یك امتیاز مثبت برای صفحه مقصد محسوب می‌شود و منطق این مكانیزم این است كه وب‌مسترها، لینك سایت‌هایی را در سایت خود قرار می‌دهند كه فكر می‌كنند برای بازدیدكنندگان سایتشان جالب و باارزش باشد. گوگل از تعداد این لینك‌های ورودی به صفحات سایت‌های دیگر، برای قضاوت درباره امتیازدهی به آنها و نیز مرتب كردن آنها در هنگام جست‌وجو (ترتیب صعودی – نزولی لینك‌ها در نتیجه جست‌و‌جو) استفاده می‌كند.  برای مشاهده لینك‌های ورودی به سایت خود و صفحاتی كه در سایت‌های دیگر از لینك شما استفاده كرده‌اند، می‌توانید link:http://www.yourURL.com را در گوگل وارد كنید تا لیست سایت‌هایی كه به شما لینك داده‌اند را مشاهده كنید. 

PageRank چگونه محاسبه می‌شود؟
همانطور كه قبلاً ذكر شد، بطور كلی  PageRank با استفاده از اشتراك گرفتن از تمامی لینك‌های ورودی به سایت شما محاسبه می‌شود. البته این مكانیزم برای محاسبه دقیق PageRank صحیح نیست، زیرا گوگل لینك‌های داخلی (لینك‌هایی كه صفحات مختلف وب‌سایت شما را به هم متصل می‌كند) را نیز در امتیازدهی محاسبه می‌كند.  همچنین PageRank صفحه‌ای كه به شما لینك داده هم، در بالا بردن رتبه سایت شما مؤثر است. مثلاً اگر یك سایت با بازدیدكننده بالا به شما لینك بدهد، امتیاز بیشتری نسبت به لینك شما در یك سایت با بازدیدكننده كم دارد. به‌علاوه تعداد لینك‌های خارجی كه در صفحه مبدا وجود دارد نیز، در رتبه سایت مقصد تأثیر دارد.

بطور كلی می‌توان گفت، 85 درصد از رتبه سایت مبداء، همراه با لینك به سایت مقصد ارسال می‌شود. بنابراین یك صفحه وب با رتبه 5 و فقط با یك لینك خارجی در صفحه‌اش (كه همان لینك سایت شماست)  باید 85 درصد از اعتبار رتبه 5 را برای صفحه‌ای كه به آن لینك داده است، ارسال كند. ولی در واقع هیچ صفحه‌ای فقط یك لینك ندارد – به یاد آورید كه لینك‌های داخلی هم اغلب اوقات در محاسبه به‌حساب می‌آیند – پس میزان PageRank ارسالی عبارت است از 85 درصد از PageRank همان صفحه تقسیم بر تعداد لینك‌های خارجی و این بدان معناست كه اگر یك صفحه به غیر از سایت شما، لینك 9 سایت دیگر را نیز داشته باشد، میزان PageRank ارسالی به سایت شما چیزی معادل 5/8 درصد از PageRank آن سایت است.

سؤالی كه اینجا مطرح می‌شود این است كه تفاوت رتبه‌های PageRank چقدر است و مثلاً رتبه 4 با 5 چقدر تفاوت دارد؟  اعداد گوگل در PageRank فقط یك عدد ثابت نیستند بلكه نشان دهنده یك بازه عددی می‌باشند. بنابر این تمام پیج رنك‌های 5 با هم مساوی نیستند. طبق جدول رتبه 6 ممكن است فقط یك درجه از 5 بیشتر باشد و ممكن است فقط كمی از 7 كمتر باشد.

 

 

Page Rank Calculation

PR

Start

End

Median

Median

Links

Links

Links

Links

Range

Range

Value

PR Passed

for PR5

for PR6

for PR7

for PR8

1

6

30

18

0.30

16,803

92,414

508,277

2,795,522

2

30

164

97

1.65

3,055

16,803

92,414

508,277

3

166

900

533

9.06

555

3,055

16,803

92,414

4

915

4,948

2,931

49.83

101

555

3,055

16,803

5

5,033

27,213

16,123

274

18.362

101

555

3,055

6

27,681

149,670

88,675

1,507

3.339

18.362

100.992

555.456

7

152,244

823,186

487,715

8,291

0.607

3.339

18.362

100.992

8

837,339

4,527,522

2,682,431

45,601

0.110

0.607

3.339

18.362

9

4,605,367

24,901,372

14,753,369

250,807

0.0201

0.110

0.607

3.339

10

25,329,516

136,957,543

81,143,530

1,379,440

0.0036

0.020

0.110

0.607

Assumption: 85% of median value passed

Assumption: 50 links per page average

 

 

PageRank گوگل چیست و چگونه افزایش می‌یابد؟
حالا كه تا حدودی با PageRank گوگل و مكانیزم محاسبه آن آشنا شدید، نكاتی كه باید برای افزایش آن رعایت كنیم را بررسی میكنیم.

نكات طراحی و محتوای سایت
● سایت را با یك سلسله لینكهای واضح طراحی كنید. هر صفحه حداقل باید از طریق یك لینك متنی ساده در دسترس باشد.
● برای سایت یك صفحه SiteMap (نقشه سایت) طراحی كنید كه حاوی لینك صفحات مهم سایت باشد. اگر در سایت خود بیش از 100 لینك دارید، صفحه SiteMap را به چند صفحه تقسیم كنید.
● درباره كلمات كلیدی كه كاربران برای دسترسی به سایت شما در موتورهای جست‌وجو تایپ می‌كنند فكر كنید و مطمئن باشید كه مطالبی درباره این كلمات در سایت شما وجود دارد.
● برای نمایش كلمات و لینك‌های مهم از متن بجای عكس استفاده كنید، زیرا جست‌وجوگر خزنده گوگل متون نوشته شده در عكس را تشخیص نمی‌دهد.
● برای لینكها و عكسها حتما از تگ‌های title و Alt بهصورت دقیق و درست استفاده كنید.
● لینكهای شكسته (لینك‌هایی كه به جای درستی اشاره نمی‌كنند) را درست كنید.
● اگر شما از طراحی سایت‌های Dynamic استفاده می‌كنید و در URL صفحات سایتتان كاراكتر (?) وجود دارد، باید بدانید كه كل موتورهای جست‌وجو نمی‌توانند این صفحات را به خوبی صفحات Static پیدا كنند. 
● لینك‌هایی كه هر صفحه دارد باید حداكثر تعداد قابل قبولی باشد، حدود 100 لینك. 

نكات فنی
از یك مرورگر متن مانند Lynx برای تست كردن سایت خود استفاده كنید. چون اكثر جست‌وجوگرها سایت شما را همانند چشمان Lynx می‌بینند. اگر شما در سایتتان از جاوا اسكریپت، كوكی‌ها، اشیا session ، frame یا فلش یا هر چیزی كه جلوی دید برنامه‌های خزنده (Crawler) را بگیرد استفاده كرده باشید ممكن است این جست‌وجوگرها نتوانند صفحات سایت شما را به خوبی ببینند و index كنند.


● استفاده از SessionID جلوی برنامه‌های خزنده موتورهای جست‌وجوگر را میگیرد و چون آنها نمی‌توانند در سایت شما ثبتنام كنند تا صفحات را ببینند بنابرین تعدادی از صفحات شما هرگز در این جست‌وجوگرها ثبت نمی‌شوند.
● اگر از سیستم‌های CMS استفاده می‌كنید مطمئن شوید كه این سیستم توانایی ساخت صفحاتی كه گوگل می‌یابد را داراست.
● از پارامترهایی مانند "&id=" در لینك‌های صفحاتتان استفاده نكنید. چون گوگل این آدرس‌ها را index نمی‌كند. 

وقتی سایتتان آماده شد
از سایت‌های مرتبط بخواهید به شما لینك دهند.
● سایت خود را در http://www.google.com/addurl/?continue=/addurl ثبت كنید.
● نقشه سایت خود را در Google Sitemaps ثبت كنید.
● سایت خود را در موتورهای جستوجوگر و دایركتوری‌های دیگر از جمله یاهو ثبت كنید.

نكات كلیدی 
● صفحات را برای كاربر طراحی كنید نه جست‌وجوگرها یعنی چیزی را كه برای جست‌وجوگر میفرستید همانی باشد كه در سایت دارید و به كاربر نشان می‌دهید.
● از روش‌های حقه‌زدن به موتورهای جست‌وجو برای بالا بردن pageRank استفاده نكنید. چون اولین مشتریان شما بازدیدكنندگان شما هستند نه جست‌وجوگرها.
● از برنامه های تأیید نشده برای ثبت صفحات و چك كردن امتیاز خود در گوگل بهره نبرید. زیرا این برنامه‌ها قوانین گوگل را زیر پا می‌گذارند. مانند برنامه WebPosition Gold كه درخواست سایت شما را به چند مدل به گوگل میفرستد (برای گول زدن موتور جستوجوگر – با این كار جستوجوگرهای معمولی گول می‌خورند و فكر میكند سایت شما پرطرفدار است. اما گوگل آنها را پیدا می‌كند.) این برنامه‌ها ممكن است باعث شوند گوگل اسم شما را بطور كلی از لیست سایت‌های جست‌وجو حذف كند!!! 

توصیه های ایمنی
● از لینك‌ها یا متن‌های مخفی استفاده نكنید.
● از cloak redirect استفاده نكنید.
● اQueryهای برنامهریزی شده به گوگل نفرستید.
● صفحه را با كلمات نامربوط به سایتتان لود نكنید.
● صفحات تكراری در دایركتوری‌ها و ساب دومین‌های سایتتان نسازید.