نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

در مصاحبه با مدیران اسوس مطرح شد:

زمان آن رسیده كه كاربران اسوس را برندی با چند رده محصولی بشناسند



تعداد بازدیدکنندگان 3038 بازدید نسخه چاپی

مصاحبه من با مدیران اسوس ایران درست روز بعد از سمینار این شركت در سالن همایش‌های صدا و سیما انجام شد. هدف این سمینار كه با حضور مدیران بلندپایه اسوس تایوان برگزار گردید، جذب مشتریان دولتی و معرفی خدمات اسوس به این دسته از مشتریان بود. اسوس در این سمینار به مدیران دولتی اعلام كرد كه انعطاف زیادی در عرضه كالا به سازمان‌های دولتی، چه در حوزه قیمت و چه در حوزه نوع و یا سفارشی كردن كالا خواهد داشت. مصاحبه در دفتر اسوس ایران با حضور مفلح – مدیر بخش قطعات ایران اسوس،  عبادی – مدیر بخش نوت‌بوك اسوس در ایران، كارل چو - مدیر بخش قطعات آسیا و آفریقای شمالی اسوس  و جورج سو مدیر اسوس خاورمیانه انجام شد. همچنین خانم پناهی – مدیر ماركتینگ اسوس ایران – نیز در جلسه حضور داشتند.

 

 

در گذشته تقریباً با تمام مدیران حاضر در جلسه برخورد داشتم و تنها مدیر جدیدی كه او را برای اولین بار می‌دیدم كارل چو بود كه به گفته مدیران ایرانی اسوس برای اولین به ایران سفر می‌كرد. حضور یكی از مدیران ارشد اسوس در این رده به ایران، خود نشان از اهمیت بازار كشور ما برای این شركت تایوانی دارد. نمی‌توان پنهان كرد كه برند اسوس در بازار ایران در حوزه قطعات PC جزو برندهای خوش‌نام است ولی چند سالی كه این نام را روی قطعات دیگری چون لپ‌تاپ نیز در بازار مشاهده می‌كنیم.

ASUS چندی است برنامه‌های بسیار بلند پروازانه‌ای برای بخش لپ‌تاپ دارد كه البته موفقیت‌های بسیار خوبی نیز در بازار دنیا در این حوزه به‌دست آورده است. حال این شركت به بازارهایی چون بازار ایران برای موفقیت بیشتر چشم دوخته است. علاوه بر بازار لپ‌تاپ، اسوس روی بازار تجهیزات شبكه نیز سرمایه‌گذاری‌های زیادی را انجام داده كه همین امر سوژه اولین سؤال من از مدیران اسوس بود. گفتنی است این مصاحبه از مدیران خارجی اسوس با نام كوچك آنها یاد می‌شود، همانطوری كه خودشان با نام كوچك، خود را به ما معرفی كردند.


محصولات شبكه اسوس در ایران بیشتر با مودم‌های ADSL این شركت شناخته می‌شوند و كاربران ایرانی اسوس را با سرور و یا تجهیزات پیشرفته شبكه كمتر می‌شناسند. برنامه اسوس برای توسعه این بخش در بازار ایران چیست؟

● كارل – در حال حاضر اسوس در بخش شبكه روی محصولات رده SOHO و SMB به خصوص در حوزه بی‌سیم متمركز شده است. همانطور كه می‌دانید در دنیا هر روز علاقه به شبكه‌های بی‌سیم بیشتر می‌شود كه این خود نشان از این دارد كه هدف‌گیری ما برای این بخش از بازار صحیح است.

● مفلح – سیاست اسوس در ایران برای بخش شبكه به این نحو است كه محصولات شبكه خود را در سایه قطعات PC این شركت به بازار عرضه می‌كند. این به این معناست كه برند اسوس از طریق قطعات PC بین كاربران ایرانی شناخته شده است، حال نوبت به این رسیده كه از این شناخت برای عرضه محصولات شبكه بهره بگیریم كه البته تا حد زیادی در این راه موفق بوده‌ایم.


● جورج – ما می‌خواهیم كاربران ما را به عنوان یك برند با چند رده محصولی بشناسند و در این راه برنامه‌های تبلیغاتی خاصی نیز داریم كه یكی از آنها را آقای مفلح بیان نمودند. دیگر زمان آن رسیده كه كاربران برند اسوس را نه تنها نشان یك مادربرد و یا كارت گرافیك، كه نشان لپ‌تاپ‌ها و تجهیزات شبكه با كیفیت نیز بدانند.
بنا به اهمیتی كه بازار ایران برای اسوس دارد قطعاً شما باید روی كاربران ایرانی به صورت خاص سرمایه‌گذاری مناسب را انجام دهید كه این امر تا حدی انجام شده ولی در حوزه‌هایی هنوز ضعف وجود دارد. به عنوان نمونه روی نت‌بوك‌های eeePC شما پورت RJ-11 برای اتصال به خط تلفن برای ارتباط با اینترنت Dial Up وجود ندارد درحالی كه بسیاری از ایرانی‌ها هنوز از اینترنت Dial Up استفاده می‌كنند.

 

● جورج – انتظار شما به صورت كلی منطقی است ولی در مورد مثالی كه آوردید باید به مطالبی اشاره كرد. همواره اسوس سعی می‌كند تا حد امكان و با درنظر گرفتن فاكتورهای مختلف مثل قیمت، بیشترین تجهیزات را روی دستگاه‌های تولیدی خود بگنجاند. نت‌بوك‌ها با توجه به توانی كه دارند در دنیا به عنوان كامپیوتر دوم مورد استفاده قرار می‌گیرند كه در ایران هم ما می‌دانیم اوضاع بیشتر به همین ترتیب است. از سوی دیگر مودم‌های Dial Up اكسترنال كوچك و ارزانی در بازار وجود دارند كه می‌توانند این كمبود را جبران نمایند.

برنامه شما برای بازار دولتی ایران كه بازار بزرگی هم محسوب می‌شود چیست؟
● مفلح – بازار دولتی در ایران به دلیل ابعاد آن اهمیت بسیار زیادی برای اسوس دارد. بخش عمده‌ای از بازار ایران به بخش دولتی اختصاص دارد به همین دلیل هم ما برنامه‌های ویژه ای برای این بخش از بازار داریم. در بازار دولتی رقبایی وجود دارند كه بیش از 10 سال در این قسمت از بازار تجربه دارند و البته ما با شناسایی مشتریان كلیدی در بازار دولتی سعی در به‌دست آوردن سهم هستیم. در حال حاضر برای این بخش از بازار ما روی قطعات PC خود حساب ویژه‌ای باز كرده‌ایم.   هم اكنون میزان سهم بازار شما در حوزه‌های قطعات مختلف در بازار ایران و دنیا به چه نحوی است؟

● مفلح – در حال حاضر در حوزه قطعات PC 42 تا 44 درصد از سهم بازار برای اسوس است.

● عابدی -  در حوزه لپ‌تاپ در دنیا ما جزو 5 كمپانی اول هستیم و در ایران هم حدود 11 درصد از سهم بازار را در اختیار داریم كه البته این درصد به سرعت در حال افزایش است.

چندی پیش در بازار تهران مانیتورهای اسوس را دیدم كه البته این حضور ادامه دار نبود. برنامه شما برای عرضه مانیتور در بازار ایران چیست؟
● كارل – سال گذشته سهم عرضه مانتیورهای ما در دنیا در رده نهم جهانی قرار گرفت كه این نشان از كیفیت خوب مانیتورهای ما و استقبال كاربران از آنهاست.

● مفلح - در ایران ما تولیدكنندگان مانیتوری داریم كه كالاهای خود را با قیمت بسیار رقابتی به بازار عرضه می‌كنند. این درحالیست كه ما حدود 16 درصد هزینه برای وارد كردن این كالا به ایران باید اضافه پرداخت كنیم. با در نظر گرفتن عوامل مختلف قصد ما این است كه در سال آینده به صورت جدی روی این بخش بازار كار كنیم.

آیا شما با مشكل كالاهای قاچاق و یا تقلبی در بازار ایران روبرو هستید؟
● مفلح و جورج – در حوزه كالاهای تقلبی اسوس مشكل چندانی ندارد چراكه تكنولوژی به كار رفته در محصولات این شركت تا حدی بالاست كه به سادگی قابل تقلید نیست. در حوزه كالاهای قاچاق هم مشكل خاصی وجود ندارد به جز مودم‌های ADSL كه این امر هم در حال پیگیری است.

آیا بحران جهانی اقتصاد روی فعالیت‌هاو سود عایدی شما تأثیری گذارده است؟
● جورج – خیر ما همچنان به صورت كاملاً موفق در حال ادامه فعالیت‌ها هستیم و در شرایطی كه سود بسیاری از رقبای ما نصف شده، سود ما همچنان ثابت مانده است.

آیا وجود چند نماینده روی یك محصول، برای شما مشكلی ایجاد نمی‌كند؟
● جورج – این سیاست شركت ماست كه در بیشتر بازارها به این شكل نماینده‌های خود را مدیریت كنیم و در واقع در این شیوه از مدیریت بازار اسوس بسیار باتجربه است. البته سیاست‌های ما جلوی رقابت ناسالم میان نمایندگان را می‌گیرد و مشكلاتی روی كالاها برای كاربران ایجاد نخواهد شد.