نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

نگاهی به تحولات بازار گوشی‌های تلفن همراه در سه ماهه سوم سال 2009

روزهای خوش كره‌ای‌ها، فروش بی‌سابقه تلفن‌های همراه هوشمند و امیدهای آندروید



تعداد بازدیدکنندگان 2907 بازدید نسخه چاپی

در حالی كه ركود اقتصادی كماكان قربانی می‌گیرد، بازار فروش تلفن همراه جهان رشد خوبی را تجربه كرد تا با توجه به در پیش بودن فصل فروش پایان سال میلادی امیدها برای ثابت ماندن میزان فروش به نسبت سال گذشته تقویت شود. فروش گوشی‌های تلفن همراه در سه ماهه سوم 2009 با 1/0 درصد افزایش به نسبت مدت مشابه در سال گذشنه به 9/308 میلیون دستگاه رسید. در این دوره از سوی تولیدكنندگان چندین گوشی برای فصل فروش پایان سال معرفی شد و تولیدكنندگان امیدوار هستند با گرم كردن بازار در این فصل بتوانند از بحران مالی فاصله بگیرند.

قیمت متوسط هر گوشی تلفن همراه در این دوره نیز روند نزولی خود را ادامه داد و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال آینده میلادی نیز كماكان ادامه یابد. رشد بی‌سابقه فروش تلفن‌های همراه هوشمند یكی از دلایل افزایش ناچیز تعداد فروش در این دوره به نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته بوده است. در ایالات متحده آمریكا و همچنین در اروپای غربی فروش گوشی‌های تلفن همراه با رشد چشمگیری مواجه بوده است. این در حالی است كه در كانادا، آمریكای لاتین و منطقه آسیا- پاسیفیك شاهد فروش نازل تلفن‌های همراه هستیم. نگاهی اجمالی به عملكرد شركت‌های اصلی تولیدكننده تلفن همراه در سه ماهه سوم سال جاری میلادی خواهیم داشت.

1 - نوكیا: بزرگترین تولیدكننده تلفن‌های همراه در جهان شاهد كاهش 5/1 درصدی سهم بازار خود در این دوره بود. نوكیا در این دوره با به فروش رساندن نزدیك به 5/113 میلیون دستگاه تلفن همراه موفق شد 7/36 درصد بازار را از آن خود سازد. هرچند نوكیا در این دوره كوشید تا با عرضه گوشی N97 خود به بازارهای بیشتر سهم خود را از فروش افزایش دهد ولی وجود رقبای قدرتمندی چون سامسونگ و ال‌جی حتی در بازارهایی كه پیشاهنگی آن بطور سنتی در اختیار نوكیا بوده است، مانند بازار اروپای غربی، فشار شدیدی را بر این شركت وارد ساخت. قیمت متوسط فروش گوشی‌های نوكیا در این دوره به نسبت سه ماهه دوم سال جاری میلادی ثابت در رقم 63 یورو ثابت ماند.

این شركت نخستین زیان مالی خود را از سال 1996 در این دوره تجربه كرد. هرچند كه عمده این زیان 559 میلیون یورویی به دلیل عملكرد ضعیف شركت شبكه‌های نوكیا زیمنس گزارش شده است ولی عملكرد بخش تولید تلفن‌های همراه این شركت هم در این زیان بی‌تقصیر نبوده است. نوكیا به موفقیت گوشی N900 كه از سه ماهه چهارم سال جاری میلادی در بسیاری از مناطق جهان به فروش خواهد رسید امید بسته است. همچنین فروش N97 و N97 mini و نیز گوشی‌های رده متوسط مانند 5530 و 5230  در كنار X3 و X6 نوكیا را برای مواجهه با رقبای قدرتمند خود تجهیز خواهد كرد.

2 - سامسونگ: سامسونگ دلچسب‌ترین دوران خود را در تولید تلفن همراه سپری می‌كند. به نظر می‌رسد بحران اقتصادی هم نتوانسته اقبال روزافزون مصرف‌كنندگان به گوشی‌های این شركت را خدشه‌دار سازد.سهم بازار سامسونگ با 5/2 درصد افزایش در این دوره به 6/19 درصد رسید. كلكسیون موفق گوشی‌های سامسونگ كه تلفیقی از گوشی‌های تلفن هوشمند، گوشی‌های مجهز به صفحات نمایش لمسی و صفحه كلید QWERTY مهم‌ترین ابزارهای موفقیت سامسونگ در این دوره بودند و فروش بی‌سابقه 6/60 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه این شركت مرهون اقبال خریداران به این گوشی‌ها بوده است.

سامسونگ با درك درست بازار كوشیده است بازار آمریكای شمالی را از چنگ موتورولا خارج سازد و در این راه موفق هم بوده است. در بازار اروپای غربی ضعف سونی‌اریكسون باعث شده تا سامسونگ یكی از رقبایی باشد كه جایگاه این شركت را در اختیار بگیرد و حتی رفته‌رفته سلطان بلامنازع بازار یعنی نوكیا را هم به چالش بكشد. سامسونگ با پشتیبانی از اغلب سیستم عامل‌های تلفن‌های همراه هوشمند تلاش دارد تا در این بازار هم به توفیق دست یابد.

3 - ال‌جی: ال‌جی دیگر شركت كره‌ای موفق در این دوره بود. این شركت موفق شد با  ثبت ركوردی در تاریخ خود نزدیك به 32 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه به فروش برساند و سهم بازار خود را با افزایش 5/2 درصدی به 3/10 درصد برساند. بیشترین فروش ال‌جی در این دوره مربوط به گوشی‌های رده متوسط این شركت و با قیمت متوسطی كمتر از 100 دلار بوده است. ال‌جی در تلاش است تا با تولید گوشی‌های تلفن همراه هوشمند مبتنی بر سیستم عامل‌های ویندوز موبایل و نیز آندروئید ضعف خود را در تولید این گوشی‌ها جبران كند. هرچند كه جایگاه متزلزل ویندوز موبایل در بازار تلفن‌های همراه هوشمند، چشم‌انداز نا مطمئنی را برای ال‌جی در این بازار به تصویر می كشد.

4 - موتورولا: سیاست «سانجای جها»، مدیر ارشد اجرایی بخش تولید تلفن همراه موتورولا بر تولید گوشی‌های تلفن همراه هوشمند استوار گردیده است. «جها» موفق شد زیان موتورولا را در این دوره كاهش دهد. اما فروش نزدیك به 14 میلیون گوشی تلفن همراه سهم بازار موتورولا را با كاهشی 5/3 درصدی به تنها 5/4 درصد سهم بازار رساند. خالق تكنولوژی تلفن همراه در جهان كماكان سهم خود را حتی در ایالات متحده آمریكا به رقبای سرسخت كره‌ای خود یعنی سامسونگ و ال‌جی واگذار می‌كند.


سانجای جها مدیر ارشد اجرایی تلفن همراه موتورلا در مراسم معرفی پلتفرم MotoBlur مبتنی بر آندروید.
جها به موفقیت آندروید ایمان دارد

موتورولا بیشترین توان خود را مصروف ساختن گوشی‌های تلفن همراه مبتنی بر سیستم عامل آندروئید ساخته است و چشم انتظار فروش گوشی‌های دكست - سیلیك و دروید خود در سه ماهه چهارم سال جاری است. بر روی كاغذ سیاست جها در تولید تلفن‌های همراه هوشمند كه بازار رو به رشدی را تجربه می‌كند به جای گوشی‌های ارزان قیمت و ابتدایی در كنار فاصله گرفتن از سیستم عامل‌هایی چون ویندوز موبایل، سیمبین و لینوكس موبایل كه چشم‌انداز مخاطره‌آمیزی دارند و تمركز بر آندروئید كه این روزها همه بر روی موفقیت آن اتفاق نظر دارند، سیاست‌های  كاملاً صحیح و بجایی به نظر می‌رسد ولی باید منتظر شد و دید آیا همه چیز مطابق پیش‌بینی‌های جها پیش خواهد رفت یا نه؟

5 - سونی‌اریكسون: گویی سرگردانی‌های سونی‌اریكسون خاتمه‌ای ندارد. آخرین دوره مالی هیدكی كومی یاما رئیس بازنشسته این شركت با فروش كمتر از 5/13 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه خاتمه یافت و سهم بازار این شركت با كاهشی 8/3 درصدی به تنها 3/4 درصد رسید. به‌نظر می‌رسد سونی‌اریكسون بجای تمركز بر تولید گوشی بیشتر به فكر تجدید ساختار و كاهش هزینه‌های خود از این راه می‌باشد و بر خلاف رقیب خود موتورولا هیچ سیاست مؤثری از سوی این شركت برای بازگشت به بازار مشاهده نمی‌شود.

اختلافات داخلی دو شركت مادر یعنی سونی و اریكسون باعث تغییر نقش این دو در ساختار سازمانی سونی‌اریكسون گردید و اكنون این اریكسون است كه با حضور برت نوردبرگ در سمت ریاست شركت فعالیت‌های جاری سونی اریكسون را كنترل می‌كند و سونی تنها در سیاست‌گذاری‌ها ایفای نقش خواهد كرد. در هر حال بیشترین اخباری كه از سونی‌اریكسون در این روزها به گوش می‌رسد تعطیلی و ادغام مراكز تحقیق و توسعه و كارخانجات این شركت و همچنین اخراج كاركنان است تا معرفی گوشی‌های جدید.


برت نورد برگ اولین رئیس اریكسونی سونی اریكسون رسما آغاز بكار كرد.

عدم معرفی گوشی‌های جدید در رده متوسط، بروز اشكالات نرم افزاری در گوشی‌های هوشمند این شركت مانند ساتیو و آینو كه منجر به توقف فروش آنها در برخی از كشورهای اروپای غربی شد و به تعویق افتادن عرضه گوشی‌های XPERIA X2  و XPERIA X10 به سال آینده میلادی باعث شده تا چشم‌انداز چندان مناسبی برای سه ماهه چهارم این شركت متصور نباشد و ادامه این روند ممكن است به از دست دادن دایمی سهم بازار این شركت در بازارهایی مانند اروپای غربی و آسیا- پاسیفیك كه از دیرباز جولانگاه این شركت بوده است منجر شود. باید دید آیا نوردبرگ خواهد توانست سونی‌اریكسون نحیف امروز را از گزند تاخت تاز رقبای قدرتمند خود به ویژه سامسونگ و ال‌جی مصون نگه دارد یا نه؟ 

 

جدول مقایسه تعداد فروش و سهم بازار تولید كنندگان گوشی تلفن همراه

در سه ماهه سوم سال 2009و دوره مشابه در سال 2008

تعداد فروش در سه

 ماهه سوم

2008 (هزار دستگاه)

درصد سهم

 بازار در سه

 ماهه سوم

 2008

تعداد فروش در

 سه ماهه سوم

2009(هزار

 دستگاه)

درصد سهم

 بازار در سه

 ماهه سوم

 2009

شركت

117,978.90

38.2

113,466.2

36.7

نوكیا

52,891.60

17.1

60,627.7

19.6

سامسونگ

24,069

7.8

31,901.4

10.3

الجی

24,633.6

8

13,912.8

4.5

موتورولا

24,847.70

8.1

13,409.5

4.3

سونیاریكسون

64,111.4

20.8

75,551.7

24.6

سایر تولیدكنندگان

308,533.1

100

308,869.3

100.0

جمع

 

جدول مقایسه تعداد فروش و سهم بازار تولیدكنندگان گوشی تلفن همراه هوشمند

 در سه ماهه سوم سال 2009 و دوره مشابه در سال 2008

تعداد فروش در سه

 ماهه سوم 2008 (هزار

 دستگاه)

درصد سهم بازار

 در سه ماهه

 سوم 2008

تعداد فروش در سه ماهه سوم

2009 (هزار

 دستگاه)

درصد سهم بازار

 در سه ماهه

 سوم 2009

شركت

15,472.3

42.3

16,156.4

39.3

نوكیا

5,800.4

15.9

8,522.7

20.8

RIM

4720.3

12.9

7,040.4

17.1

اپل

1,656.3

4.5

2,659.5

6.5

HTC

1,114.8

3.0

1,320.6

3.2

سامسونگ

7,793.3

21.3

5,368.0

13.1

سایر تولیدكنندگان

36,557.4

100.0

16,156.4

100.0

جمع

 


بازار تلفن‌های همراه هوشمند
هرچند به نظر می‌رسد با پیشرفت تكنولوژی و به‌كارگیری قابلیت‌هایی چون اتصال به اینترنت بی‌سیم، صفحات كلید QWERTY و ... در تعداد بیشتری از گوشی‌، لزوم بازنگری در تعریف گوشی‌های تلفن همراه هوشمند وجود دارد ولی در هر حال با تعاریف فعلی باید گفت فروش گوشی‌های تلفن همراه هوشمند با اقبال چشمگیری روبرو بوده است.  فروش گوشی‌های تلفن همراه هوشمند با 8/12 درصد افزایش به نسبت دوره مشابه در سال گذشته به 41 میلیون دستگاه رسید و پیش‌بینی می‌شود این رشد در سال آتی میلادی هم تداوم یابد. عملكرد شركت‌های اصلی تولیدكننده تلفن‌های هوشمند در این دوره به شرح زیر بود:

1 - نوكیا: در این دوره سهم بازار نوكیا با كاهش 2 درصدی به كمتر از 40 درصد رسید. هرچند كه فاصله بیشتر ار 20 درصد با نخستین تعقیب‌كننده حاشیه اطمینان خوبی برای این شركت رقم زده است، ولی ورود گوشی‌های مبتنی بر سیستم عامل آندروئید می‌تواند خطری جدی برای این شركت محسوب شود.  نوكیا با گوشی N97 خود كوشید حضور چشمگیری در بازار داشته باشد و اكنون چشم به راه ورود N900 و E72 به بازار است و به موفقیت این گوشی‌ها امید بسته است. باید دید نوكیا چه تدبیری برای گوشی‌های آندروید كه از سوی تمامی رقبای این شركت تولید خواهند شد دارد.

2 - RIM: RIM تولیدكننده گوشی‌های بلك‌بری با فروش رساندن نزدیك به 5/8 میلیون دستگاه گوشی تلفن هوشمند سهم بازار خود را با نزدیك به 5 درصد افزایش به نسبت دوره مشابه در سال گذشته به 9/20 میلیون دستگاه برساند. این شركت كه تاكنون عمده فروش خود را مرهون بازار ایالات متحده آمریكا بوده است، با طراحی مدل بلك‌بری كرو 8250 برای شبكه‌های GSM خود را برای ورود به بازار سایر كشورها به ویژه اروپای غربی آماده می‌كند.

3- اپل: تب اپل و آیفون‌هایش جهان را فرا گرفته. شاید تصور این موضوع دشوار باشد كه تنها سه مدل گوشی آیفون توانسته‌اند در این دوره به فروش بیش از 7 میلیون دستگاه دست یابند و سهم بازار این شركت را با افزایش 2/4 درصدی به 1/17 درصد برسانند. اپل كه به تازگی فروش خود در كشور چین را آغاز كرده امیدوار است این بازار و افزودن بر تعداد اپراتورهای عرضه كننده آیفون در سایر كشورها مانند انگلستان بتواند فروش بیشتری را برای این گوشی محبوب رقم بزند.


بیش از 7 میلیون دستگاه گوشی آیفون در این دوره به فروش رسید.

4 - HTC: حالا دیگر جایگاه HTC در بازار تلفن‌های همراه هوشمند تثبیت گردیده است. این شركت كه بزرگترین تولیدكننده تلفن‌های همراه مبتنی بر ویندوز موبایل است، موفق شد با به فروش رساندن 6/2 میلیون دستگاه گوشی تلفن هوشمند سهم خود را در بازار با افزایش دو درصدی به 5/6 درصد برساند. البته باید متذكر شد كه این رقم تنها مربوط به گوشی‌هایی است كه با نام تجاری HTC به بازار عرضه شده‌اند و گوشی‌هایی كه توسط این شركت با نام تجاری و برای سایر شركت‌ها تولید شده‌اند را شامل نمی‌شود. HTC كه نخستین تولیدكننده گوشی‌های تلفن مبتنی بر سیستم عامل آندروئید هم هست قصد دارد با تمركز بیشتر بر روی تولید گوشی‌های مبتنی بر این سیستم عامل جایگاه خود را در بازار تحكیم بخشد.

5 - سامسونگ: نام دومین تولیدكننده تلفن‌های همراه در جهان هم چند صباحی است كه در بازار تلفن‌های همراه هوشمند به گوشی می‌رسد. این شركت با به فروش رساندن 3/1 میلیون دستگاه گوشی هوشمند سهم بازار 2/3 درصدی را برای خود رقم شد. سامسونگ كه گوشی‌های مبتنی بر ویندوز موبایل، سیمبین و آندروئید تولید می‌كند، به تازگی از راه‌اندازی پلتفرم جدیدی به نام بادا (Bada) برای تلفن‌های همراه هوشمند خبر داده است. هرچند با توجه به حضور نه چندان پررنگ این شركت به نسبت دیگر رقبا و سهم بازار اندك در بازار تلفن‌های همراه هوشمند موفقیت سریعی برای این شركت در آینده نزدیك متصور نیست.

در بازار سیستم‌های عامل تلفن‌های همراه هوشمند بیشترین امید به عملكرد آندروئید بسته شده است. هرچند این سیستم عامل در حال حاضر تنها 5/3 درصد سهم بازار را در اختیار دارد ولی ورود گوشی‌های جدید از سوی تولیدكنندگان مطرحی چون سامسونگ، ال‌جی، موتورولا، سونی‌اریكسون و HTC كه از سه ماهه چهارم سال جاری میلادی به بعد به بازار عرضه خواهند شد، می‌تواند جهشی چشمگیر برای سهم بازار این سیستم‌عامل رقم زند. بر اساس برآوردهای انجام گرفته آندروئید تا سال 2012 با پیش گرفتن از سیستم ‌عامل‌های RIM و  Mac OS Xو ویندوز موبایل، پس از سیمبین در جایگاه دوم پرفروش‌ترین سیستم عامل‌های تلفن‌های هوشمند قرار خواهد گرفت.