نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

منطقه سبز در سرزمین سرخ



تعداد بازدیدکنندگان 3157 بازدید نسخه چاپی

از زمانی كه كامپیوتر ابداع شد و با فاصله كمی از آن، سر و كله ویروس‌ها  هم پیدا شد، سالیان زیادی نمی‌گذرد، اما اگر در آن زمان با یك برنامه ساده «ویروس‌كش» می‌شد این میهمانان ناخوانده را از كامپیوتر شخصی راند و حاجت به طول و تفصیل بیشتری نبود(چون خیال‌ها دیگر كاملا آسوده شده بود) امروز موضوع كاملا پیچیده و متفاوت است، زیرا مسئله دیگر وارد لایه‌ای عمیق‌تر شده كه نوع نگرش، تصمیم‌گیری، تاثیرگذاری و ادبیات این عرصه را تحت تاثیر قرار داده است.

امروز رسوخ فناوری اطلاعات در همه ابعاد زندگی فردی و جمعی به گونه‌ای است كه در كنار فرصت‌های بی‌شمار برای پیشرفت و رفاه جهانی، تهدیداتی غیرقابل انكار را نیز در دل خود دارد كه لاجرم توجه به مسئله «امنیت» به مثابه موضوعی درجه اول را حیاتی می‌كند. «صنعت امنیت اطلاعات» از این رهگذر، امروزه با تحولات، محصولات و خدمات، بازیگران جدید، و از همه مهم‌تر پارادایم تازه مبتنی بر نگاه جهانی به موضوع امنیت، همراه است.

به دیگر سخن، همانگونه كه حوزه‌هایی مانند محیط زیست در جهان شاهد فعالیت‌های بین‌المللی برای رهیدن از خطرات و تهدیدات پیش رو در این عرصه است، امنیت در عرصه اطلاعات و فضای سایبر نیز شاهد شكل‌گیری نوعی گفتمان مشترك برای اتخاذ تصمیمات در مبارزه با ناامنی در اندازه‌های جهانی است. یكی از وجوه مهم این گفتار مشترك، برملا كردن تهدیدات موجود یا بالقوه امنیتی است كه با گسترش این فناوری و در پس محصولات، خدمات و راه‌حل‌های ریز و درشت و روزافزون پیدایشان می‌شود. شهر تاریخی مسكو در فاصله سوم تا ششم دسامبر سال جاری شاهد نشست جهانی مدیران كسپرسكی با عنوان «افق‌های تازه» بود تا در حضور خبرنگاران و رسانه‌ها و در زادگاه این شركت، از تاریخچه و رشد سریع و وضعیت و برنامه‌های آتی خود سخن بگویند.

در سرمای مسكو(كه البته به نظر میزبانان، گرم‌ترین ماه دسامبر طی چند سال گذشته تلقی می‌شد) این نشست حاوی خبر عرضه محصول یا سرویس جدیدی نبود، اما به نظر می‌رسید در آستانه سال 2010 كه نقطه عطف مهمی برای این شركت خواهد بود، تاكید صریح «یوجین كسپرسكی» بر وجود تهدیدات جدی امنیتی در پهنه جهان و هم‌آوایی در ضرورت مقابله با آنها، در حقیقت تلاش برای تعمیق جایگاه و نقش این برند بود، ضمن این كه ارائه آمار و اطلاعات امیدوار كننده از رشد فروش در بازار علیرغم بحران اقتصادی موجود، فرصت مناسبی را برای پیش‌بینی آینده درخشان‌تر پیش روی این شركت می‌گذاشت. در ادامه گزارشی از این نشست به همراه گفت‌وشنود با مدیران كسپرسكی را می‌خوانید.

 

آینده آلوده یا پاك؟
یوجین كسپرسكی در افتتاحیه این نشست با عنوان «افق‌های جدید برای آینده دیجیتالی پاك» تغییرات شگرف در زندگی امروز را برشمرد كه به هیچ عنوان قابل قیاس با گذشته نیست. از جمله برخی پدیده‌های جدید در وب مانند فیس‌بوك و توییتر كه با سرعتی باورنكردنی همه‌گیر شده‌اند را مثال زد و اجتناب از آنها را عموما مشكل دانست. او سپس در شبیه‌سازی فضای اطلاعات، آن را به یك «اكوسیستم» مانند كرد كه شامل شركت‌ها، كاربران، دولت‌ها، ضدویروس‌ها، سیستم عامل‌ها، خدمات و همه ابزارهاست، و البته این اكوسیستم اكنون آنچنانكه باید پاك نیست.

به گفته او در فضای الكترونیكی، هر فرد، شركت و كشور در خطر است و به عبارت بهتر، اقتصاد جهانی از این نقطه نظر در معرض آسیب‌پذیری جدی قرار دارد؛ منشا این خطرات هم مجرمین سایبر هستند كه روزبروز در حال افزایش، و پیشرفتند. وی با اشاره به این واقعیت كه امروز همه ما عملا وابسته به اینترنت هستیم و به اینترنت امن برای ادامه فعالیتمان نیاز داریم افزود:  «متاسفانه به اینترنت امن، در حال حاضر به عنوان یك اولویت اساسی نگریسته نمی‌شود و كاربران، شركت‌ها، و دولت‌ها به دلایل گوناگون به آن بی‌توجهند و در دستور كار آنها اثری جدی از این موضوع به چشم نمی‌خورد.»

در اینجا، كسپرسكی به «سایبر تروریسم» به عنوان تهدیدی عظیم كه ممكن است تا سرحد از كار انداختن اینترنت پیش برود اشاره كرد و توجه جهانی به آن را كاملا ضروری دانست. وی در ادامه توجه به نقاط عطف مهم در عرصه امنیت، موضوع سیستم عامل‌ها را به میان كشید و آنها را انعطاف‌پذیر و نتیجتا ناامن دانست. از دید او، در یك سیستم عامل امن، هر نرم‌افزاری برای پذیرش و اجرا، در ابتدا باید ارزیابی گردد، و آنگاه مجوز بگیرد، كه این امر به نوبه خود مستلزم داشتن مركزی برای ارزیابی و صدور گواهی و پردازش‌های لازم خواهد بود، و طبیعی است كه این شرایط، كمبود نرم‌افزارهای كاربردی و خدمات را برای سیستم عامل به دنبال خواهد داشت.


پیغام خطای آشنای ویندوز در هواپیمای بویینگ
(یوجین كسپرسكی از این راز پرده برداشت!)

 

تاكید چند باره او بر ناامن بودن سیستم عامل ویندوز، و نیز برتری سیمبین بر ویندوز موبایل، با این افشاگری‌اش همراه شد كه در هواپیمای بویینگ نیز از ویندوز استفاده می‌شود! پس از ارائه تصویری نگران كننده از آلودگی حاصل از تهدیدات پیدا و پنهان در زمینه امینت در ابعاد كشوری و جهانی، كسپرسكی راهكارهای «پالایش» را در 3 محور اساسی زیر برشمرد:
● امنیت در اینترنت: برای هر محصول و سرویس در هر نقطه از شبكه، و برای هر ابزار باید لحاظ گردد.
● آموزش: برای كودكان، دانش آموزان، كارشناسان IT، مدیران شركت‌ها، و مشاوران دولتی.
● نیروی پلیس سایبر: برای آمادگی مقابله با تهدیدات در قالب همكاری جهانی. 


مروری بر تاریخچه و جایگاه كسپرسكی
یوجین بویاكین مدیر اجرایی كسپرسكی، كه وظیفه معرفی شركت را بر عهده گرفته بود، با اشاره به تاسیس آن در سال 1997 توسط ده نفر به صورت كاملا خصوصی، عنوان پیشرو در صنعت مبارزه با بدافزارها را به شركت متبوع خود داد، و با یادآوری داشتن بیش از1700 كارمند در سراسر جهان، و 300میلیون كاربر، افزایش شمار كاربران خریدار محصولاتش را 50هزار در روز ذكر كرد. اعتقاد و سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه از مواردی بود كه تقریبا همه مدیران این شركت به عنوان امتیاز خود یادآور می‌شدند، به گفته وی، این شركت در سال 2009 معادل 30درصد رشد را داشته و پیش‌بینی رشد 35درصدی برای سال 2010 را دارد كه با وجود بحران اقتصادی همه‌گیر در جهان، رشدی قابل توجه به نظر می‌رسد.

همچنین رشد سود كسپرسكی در سال 2009 معادل 56درصد بوده و در سال 2010 به 35درصد خواهد رسید. از میزان فروش سال 2009 میزان 45درصد به اروپا و نیز 21درصد به منطقه EEMEA(اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا) تعلق داشته است. به گفته وی، ارزش بازار امنیت اطلاعات در سال 2009 برطبق گزارش IDC معادل 28 میلیارد دلار بوده كه عددی خیره كننده است، و جالب‌تر این كه این عدد تا سال 2012 به چهل میلیارد دلار خواهد رسید. اما در زمینه سهم كسپرسكی از بازار امنیت، وی این سهم را در سال 2008 معادل 2/4درصد، در سال 2009 معادل 6درصد و در سال 2010 آن را معادل 7درصد پیش‌بینی كرد.


ناتالیا كسپرسكی رییس هیئت مدیره



چالش‌های مهم پیش رو
ناتالیا كسپرسكی، كه نقش اصلی را پیشبرد تجاری مجموعه كسپرسكی بر عهده داشته، اكنون بر كرسی ریاست هیئت مدیره تكیه زده، ضمن این كه همزمان مدیر عامل شركت InfoWatch است كه در زمینه امنیت اطلاعات فعالیت می‌كند. وی در گفت‌وگوی كوتاهی كه با هم داریم، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بیزنس خود را پیچیده‌تر شدن سیستم‌ها و طبعا راهكارهای لازمه آنها می‌داند. او همچنین به سطح بالای توانایی مالی رقبای كسپرسكی اشاره می‌كند و این نكته را چالش دیگر شركت متبوع خود عنوان می‌كند. همچنین بزرگ‌تر‌شدن ابعاد شركت كه قدرت تحرك و اعمال تغییرات لازم و انعطاف‌پذیری آن را می‌كاهد، نكته حائز اهمیت دیگر از دیدگاه اوست.

مشكل نسخه های غیرمجاز
واسیلی دیاگیلف مسئول فروش منطقه EEMEA (اروپای شرقی، خاورمیانه و افریقا) كه به تازگی به كسپرسكی پیوسته، در گفت‌وگو با دنیای كامپیوتر و ارتباطات، علت تصمیم خود را این می‌داند كه كسپرسكی تنها شركت مطرح در زمینه IT در روسیه است كه فعالیت فرامرزی داشته و در گستره‌ای وسیع در كنار رقبای جدی امریكایی و اروپایی مطرح است. وی در مورد آمار و اطلاعات در زمینه جایگاه و فروش كسپرسكی در این منطقه به ویژه ایران می‌گوید: «چون هنوز سال به پایان نرسیده نمی‌توانم آمار و اعداد دقیقی ارائه كنم، اما آنچه مسلم است رشد فزاینده حضور كسپرسكی در منطقه و ایران هستیم، و شاهد حدود دو برار رشد هستیم، البته مشكل ما در ایران این است كه آمار و ارقام و مطالعه بازاری در آن وجود ندارد، هر چند بخش زیادی از مشتریان ما از كشورهای ایران و پاكستان هستند، و این واقعیت باعث توجه جدی ما به این دو كشور است.»


واسیلی دیاگیلف مدیر فروش منطقه اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا

 

در پاسخ به سؤالی در زمینه ورود نسخه‌های غیرمجاز كسپرسكی به ایران از كشورهایی چون مالزی و پاكستان، و ایجاد مشكل برای كاربران ایرانی در بروز كردن محصول خود، و راهكار این شركت، واسیلی می‌گوید: «نكته اول این كه این نسخه‌ها غالبا trial بوده و اعتبار محدود مثلا یك ماه دارند، و از سایت شركت دانلود شده و به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسند، كه طبعا امكان بروز شدن هم ندارند، در حالی كه امكان دانلود كردن رایگان برای همه ممكن است. یا این كه نسخه هك شده به بازار عرضه می‌شود، و به قیمت ارزانی به فروش می‌رسد، كه البته این نسخه‌ها هایچگونه پشتیبانی هم نخواهند داشت.

مسئله دوم این است كه برخی شركت‌ها در خارج از ایران به دلیل جذابیت فعلی بازار ایران وارد آن می‌شوند و محصولات محلی مختلف كسپرسكی را مثلا از مالزی عرضه می‌كنند، ‌در حالی كه طرف‌های ایرانی‌شان نمی‌دانند كه در پشتیبانی و مسائل بعدی با چه كسی مواجهند و چه باید انجام دهند. ما به این مشكل واقفیم و تلاش می‌كنیم به نمایندگان و كاربران در این زمینه اطلاع‌رسانی كنیم. البته این مشكل منحصر به ایران هم نیست و به هر نقطه دیگر دنیا قابل تعمیم است؛ آنچه مسلم است این است كه ما برای حل این معضل مصمم هستیم و شما در سال آینده شاهد این مسئله نخواهید بود، و محصولات منطقه‌ای ما با پشتیبانی كامل با قابلیت بروز شدن و امكان ارتقاء به آخرین نسخه ارائه خواهد شد.»

وی البته این موضوع كه برخی كاربران علیرغم داشتن نسخه مجاز همچنان از بروز كردن محصول خود محرومند را تایید نمی‌كند و با رد دریافت هر گونه شكایتی در این زمینه، بخش پشتیبانی شركت را كاملا آماده پاسخگویی می‌داند. وی تعداد نمایندگان رسمی كسپرسكی در ایران را دو عدد می‌داند كه البته تمایل به افزایش این شمار برای حضور بیشتر در بازار رو به گسترش ایران را كتمان نمی‌كند. در زمینه برنامه آینده برای بازار ایران، واسیلی مجددا به عدم وجود آمار و تحلیل از وضعیت بازار ایران اشاره می‌كند و می‌افزاید: «در ایران اطلاعاتی دقیق در این زمینه موجود نیست، و یا مجموعه‌ای كه چنین كاری انجام داده باشد نمی‌شناسیم، اطلاعات ما از این بازار در حال حاضر كاملا ابتدایی است و بنابراین نمی‌توان به آسانی از سهم بازارمان سخن گفت، ما به وجود فرصت‌های فراوان در این بازار واقفیم، اما نه دقیق و نه میزان آن، البته هیچیك از شركت‌های دیگر فعال در زمینه امنیت هم نمی‌توانند سهم خود در این بازار را بیان كنند، اما ما پروژه‌ای سراسری برای تحقیق بازار در دست داریم، و به زودی و با اتمام این تحقیق، تصویری مناسب از این بازار خواهیم داشت. »

برای ارائه تخمینی از وضعیت فروش، تنها آنچه از طریق نمایندگانشان فروخته می‌شود استناد می‌كند و می‌افزاید: «نسخه‌های زیادی هم به صورت غیرمجاز مثلا همانطور كه گفتید از مالزی و... وارد ایران می‌شوند كه از سوی ما تنها نسخه‌هایی قابل شمارشند كه به صورت مجاز فعال شوند، این در حالی است كه به آمار فروش برندهای دیگر مانند سیمانتك و مك‌آفی و  ضدویروس‌های دیگر دسترسی نداریم و طبعا مقایسه كار سختی خواهد بود.» او همچنین تصریح می‌كند كه تحقیق مورد نظر با كمك شركایی داخلی و در قالب یك كار میدانی و آمارگیری انجام می‌شود. 


گری كانداكف مدیر منطقه اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا


گری كانداكف
گری كانداكف مدیر بخش منطقه EEMEA نیز در گفت‌وگو با دنیای كامپیوتر و ارتباطات در زمینه وضعیت این برند و سهم بازار آن در منطقه و بخصوص در ایران، با اذعان به نبود آمار دقیق، رشد كسپرسكی را در این مدت سریع می‌داند و ادعا می‌كند كه: «ما بیش از نیمی از بازار را در دست داریم.» به گفته او این شركت در سال گذشته یكصد درصد رشد داشته كه بیش از هر نقطه دیگر دنیا بوده است، و سپس با یادآوری حضور قبلی‌اش در تهران و مصاحبه پیشین ما می‌افزاید: «قطعا اكنون نسبت به گفت‌وگوی قبلی‌مان، وضعیت و موقعیت بهتری داریم.» با ابن حال او تصریح می‌كند كه حفظ این موقیت نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر و برنامه‌ریزی برای استفاده ار موقعیت‌های موجود دارد.

كانداكف اساسا تمركز و توجه افزون‌تر بر منطقه خاورمیانه را از سیاست‌های اصلی این شركت ذكر می‌كند و در این زمینه، سرمایه‌گذاری بیشتر، و همچنین تلاش برای معرفی بهتر برند را در كنار نمایندگان محلی در مجموعه این منطقه، اولویت‌های نخست می‌داند: «در یكی دو سال آینده در سطح این منطقه رتبه دوم، و حتی در كشورهای اصلی این منطقه، رتبه نخست را از آن خود خواهیم نمود.»  در زمینه پشتیبانی از دیگر زبان‌ها، كانداكف محلی كردن محصول را همچون دیگر رقبا از راهبردهای اصلی شركت می‌داند و در مورد ارائه نسخه فارسی توضیح می‌دهد: «بله حتما چنین برنامه‌ای داریم، البته بیان زمان آن چندان ساده نیست، اما شاید در سال آینده این موضوع عملی شود.»