نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

تكمله ای بر مقاله

بازار آشفته تلفن همراه در ایران

نگاهی مجدد به عملكرد شركت‌های سونی‌اریكسون و سامسونگ در ایران



تعداد بازدیدکنندگان 3368 بازدید نسخه چاپی

در شماره 69 مطلبی با عنوان «بازار آشفته تلفن همراه در ایران» به نگارش اینجانب انتشار یافت. وقوع چند تحول موجب شد كه نیاز به تكمله‌ای بر آن مقاله را احساس كرده و سطور زیر به دلیل همین احساس نیاز نگاشته شده است. همانگونه كه در آن مطلب اشاره كردم كه درآخرین لحظات نگارش مقاله آگهی معرفی نمایندگان رسمی شركت سونی اریكسون در ایران را برای اولین بار در روزنامه همشهری مشاهده كردم.

در آن آگهی شركت‌های پارس سیتادل، پارس نیكاتل و نامداران به عنوان نمایندگی‌های رسمی این شركت معرفی شده بودند. آگهی‌های تبلیغاتی سونی‌اریكسون در روزهای بعد و اكثر جراید كثیرالانتشار به چاپ رسیدند ولی رفته رفته تغییراتی در محتوای آگهی ایجاد شد. ابتدا نمایندگان رسمی فروش و خدمات پس از فروش تلفن همراه از لوازم جانبی جدا شدند دو شركت پارس سیتادل و پارس نیكاتل در زمره  نمایندگان رسمی تلفن‌های همراه و شركت نامداران در گروه لوازم جانبی جای گرفته بود.

پس از چندی تغییرات بیشتر شد و این بار نام شركت پارس كامتل كیش هم به فهرست نمایندگان رسمی تلفن همراه اضافه شد. تا اینجا شواهد حاكی از شروع استراتژی جدید سونی‌اریكسون در ایران بودند. به همین دلیل بر آن شدم تا ضمن تماس با دفتر سونی‌اریكسون در خاورمیانه و شمال آفریقا، از كم و كیف سیاست جدید این شركت با خبر شده و گزارشی از آن تهیه كنم. نتیجه تماس و پاسخ شركت سونی اریكسون، باورنكردنی بود! این شركت در پاسخ اعلام كرد كه فاقد هرگونه نمایندگی رسمی در ایران است و در پاسخ به پافشاری نگارنده مبنی بر چاپ آگهی معرفی نمایندگان رسمی این شركت در ایران و حتی ارسال آگهی چاپ شده كه در آن آدرس پست الكترونیك مركز تماس ایران این شركت درج شده بود، باز هم بر موضع قبلی مبنی بر عدم وجود هرگونه نماینده رسمی فروش و یا خدمات پس از فروش در ایران، تاكید گردید.

سئوال اینجا است كه آیا شركت‌های یاد شده بدون نظر شركت سونی‌اریكسون اقدام به چاپ آگهی كرده‌اند و یا شركت سونی‌اریكسون سیاست دیگری در ذهن دارد؟ بسیار بعید است كه سونی‌اریكسون از تبلیغات شركت‌های یاد شده بی‌اطلاع باشد خصوصا اینكه در آگهی‌های به چاپ رسیده آدرس پست الكترونیك مركز تماس فارسی زبان این شركت درج شده است. از طرف دیگر اگر هم سونی‌اریكسون از این آگهی‌ها بی‌اطلاع بود، قطعا پس از مشاهده آگهی‌های ارسالی از سوی ما، به این امر واقف گردیده است ولی جالب اینجا است كه هیچ اقدامی (قانونی و یا با انتشار بیانیه) از سوی این شركت در جهت جلوگیری از انتشار این آگهی‌ها صورت نگرفته است.

با توجه به موارد ذكر شده به نظر می‌رسد واقعیت امر چیز دیگری ورای مفاد آگهی‌ها و پاسخ سونی‌اریكسون باشد. همانگونه كه در مطلب گذشته نیز گفته شد سونی‌اریكسون به پیروی از سیاست‌های تحریم و به جهت اینكه مقر دفاتر مركزی طراحی این شركت در ایالات متحده آمریكا است، رابطه مستقیم با شركت‌های ایرانی را قطع كرده وتنها با نمایندگان این شركت‌ها در دبی و یا از طریق شركت‌های ثالث وارد معامله می‌شود. این سیاست در سال‌های اخیر ضربه‌ای سنگین به جایگاه سونی‌اریكسون در ایران وارد كرده است. حال به نظر می‌رسد سونی‌اریكسون با رعایت تمامی جوانب و به نحوی كه سیخ بسوزد و نه كباب قصد دارد از طریق تبلیغات خریداران را از وجود نماینده رسمی در ایران دلگرم سازد ولی در مكاتبات رسمی و برای جلوگیری از موانع قانونی در خارج از ایران، این امر را انكار نماید.

ذكر این نكته ضروری است كه در روزهای اخیر عملكرد شركت‌های معرفی شده به عنوان نماینده رسمی و به خصوص شركت پارس سیتادل رشد چشمگیری داشته و بسیاری از گوشی‌های جدید سونی‌اریكسون با گارانتی این شركت‌ها در دسترس خریداران قرار گرفته است. اما از سونی‌اریكسون كه بگذریم، شاید ذكری از تغییرات عملكرد سامسونگ در ایران نیز خالی از لطف نباشد. جدا از بیلبوردهای تبلیغاتی رنگارنگ این شركت كه در سراسر شهر به چشم می‌خورد و یا تبلیغات وسیع در جراید، سستی در عملكرد این شركت و شریك تجاری آن یعنی پارس مایكروتل به چشم می‌خورد. در حالی كه سامسونگ در بازار جهانی تلفن‌های همراه رتبه خود را به خوبی ارتقا داده و در حال حاضر دومین تولیدكننده تلفن همراه در جهان است، كندی در معرفی و ارائه گوشی‌های جدید و قدرتمند این شركت به بازار، جایگاه نه چندان خوبی برای این شركت در بازار ایران رقم زده است. درباره عملكرد سامسونگ در بازار ایران در شماره‌های آتی بیشتر خواهیم نوشت.