نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

گفت‌وگو با رئیس بانك NCB عربستان

تاثیرات فناوری بر سیستم بانكداری خاورمیانه



تعداد بازدیدکنندگان 5418 بازدید نسخه چاپی

مترجم میثم لطفی - هنگامی كه از پیوند IT با  امور مختلف صحبت می‌كنیم، پیوند میان IT  و بانكداری یكی از ملموس‌ترین و بد‌یهی‌ترین نكاتی است كه به ذهن متبادر می‌شود. بدون شك استفاده از دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت بانكداری راه‌حل‌هایی بی‌همتا را برای پیش برد فرآیندهای مالی و تجاری در جهان امروز كه سرعت و رقابت فزاینده در آن حرف اول را می‌زند، در اختیار ما می‌گذارد.


تردیدی نیست كه استفاده از این راه‌حل‌ها ارزشمند است، حتی اگر هزینه‌های زیادی را هم به بانك‌ها تحمیل كند. همین مسئله موجب شده است تا بانك‌های مختلف منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس هم كم‌كم به فكر استفاده از IT برای بهبود خدمات‌رسانی به مشتریان و تسهیل امور بیفتند.


امروزه مدیران بانك‌های مهم منطقه امروزه از ایجاد چارچوب خدمات‌محور یا Service Oriented Architecture سخن می‌گویند و امیدوارند از این طریق بانكداری نوین را به خاورمیانه بیاورند. این كار بدون استفاده از دستاوردهای فناوری اطلاعات مقدور نخواهد بود. به منظور روشن‌تر شدن این بحث، خبرگزاری سی‌ان‌ان به تازگی گفت‌وگویی را با «عبدالكریم ابوالنصر» مدیرعامل بانك  National Commercial Bank(NCB) عربستان سعودی انجام داده است كه بخش‌هایی از آن را مرور می‌كنیم.

فناوری‌های نوین تاكنون چه كمك‌هایی به شما كرده‌اند و چقدر در كاهش هزینه‌ها موثر بوده‌اند؟
● شاید یكی از مشكلات پیش پاافتاده و مهمی كه ما با آن روبرو بودیم و فناوری‌ برای ما حل كرد؛ كاهش هزینه‌های چاپ، كپی، فاكس و اسكن در بانك‌ ما بود. ما برای حل این مشكل به برون‌سپاری متوسل شدیو و تمامی امور چاپی خود را به یك مركز دیتای جدید به وسعت 15 هزار مترمربع در شهر جده منتقل كردیم. این كار آن‌قدر صرفه‌جویی به‌دنبال داشت كه به NCB امكان داد دو شعبه دیگر بانكی در خاك عربستان تاسیس كند.

برون‌سپاری برای شما تا چه اندازه اهمیت دارد و فكر می‌كنید این روند چقدر بر هزینه‌های كلی شما تاثیر خواهد گذاشت؟
● ما تمامی فعالیت‌هایی را كه برایمان خیلی مهم نباشد از طریق برون‌سپاری انجام می‌دهیم. این كار به ما امكان می‌دهد روی كارهای اصلی خودمان متمركز شویم، كنترل هزینه‌ها را در اختیار داشته باشیم و از خطرات بكاهیم. طبق برآوردهای موسسه تحقیقاتی گارتنر، بین یك تا سه درصد از درآمد اكثر شركت‌های این‌چنینی صرف چاپ، كپی، فاكس و اسكن كردن اسناد می‌شود. آمار نگران‌كننده‌تر كه توسط IDC ارایه شده نشان می‌دهد، 90 درصد شركت‌ها و سازمان‌ها نمی‌توانند هزینه‌های واقعی این امور را برآورد كنند.

برای كاهش این هزینه‌ها و استفاده بهینه از فناوری تاكنون جه اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اید؟
● شركت ما با امضای قراردادی پنج ساله با شركت Xerox در زمینه مدیریت اسناد به جنگ این مشكل رفته و موفق شده هزینه‌های چاپ اسناد را كاهش دهد و روند گردش آن‌ها را به میزان زیادی اصلاح كند. با كاهش كاغذبازی و بروكراسی، NCB شاهد صرفه‌جویی زیادی بوده است. ما حتی مدیریت سیستم‌های تهویه مطبوع خود را نیز به یك شركت دیگر واگذار كردیم و با این كار در هزینه‌های سالانه ناشی از مصرف برق 133 هزار دلار صرفه‌جویی كردیم و توانستیم هزینه خرید برخی تجهیزات ضروری و جدید را تامین كنیم.

دیگر استفاده‌های شما از فناوری‌های نوین چیست؟ n این فناوری‌ها در سیستم‌ داخلی شما به چه صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند؟
● باید اعتراف كنم كه كمك گرفتن از IT تنها به امور پیش‌پا افتاده‌ای از این‌دست محدود نمی‌شود. بانك ما از انواع رایانه استفاده می‌كند و بایگانی اسناد الكترونیكی و مدیریت آن‌ها كه امروزه به یك دغدغه مهم تبدیل شده را به نسل جدید فناوری‌ها سپرده است. در این‌جا هم شركت‌های IT به كمك بانك‌ها آمده‌اند و راه‌حل‌های متنوعی را در اختیار آنان گذاشته‌اند. البته انجام درست چنین  اموری برای بانك‌ها بسیار حیاتی است، چون باعث می‌شود آن‌ها در رقابت با دیگر بانك‌ها بهتر عمل كنند و از رقبا پیش یبفتند.

شما چطور از امكانات شركت‌های فناوری برای خود بهره می‌برید؟
● اگر چه استفاده از دانش شركت‌های IT در این زمینه ضروری و لازم است، اما باید در نهایت این دانش را بر مبنای نیازهای خود بومی كنیم و به دانش و توانایی لازم برای ایجاد سیستم‌های اختصاصی مبتنی بر IT دست یابیم، زیرا بدون شك بانك‌ها خود بهتر می‌دانند كه برای جلب نظر مردم باید در چه بخش‌هایی تحول ایجاد كرد. ایجاد مدل‌های ارایه خدمات بانكی بر مبنای وب باید به‌تدریج انجام شود تا هم بانك‌ها و هم مردم به آن خو بگیرند و نقاط ضعف و قوت هم در حین كار مشخص شود. چون هر گونه بی‌توجهی عواقب جبران‌ناپذیری به‌دنبال خواهد داشت.

برای ایجاد این سرویس‌های كارآمد در مراكز مالی و به‌الخص بانك، چه اقداماتی باید انجام داد؟
● برای ایجاد چنین سرویس‌هایی هر موسسه مالی و اعتباری باید ابتدا نوع خدمات مورد نیاز طیف‌های متنوع مخاطبان مشخص شود. سپس بر مبنای این نیازها خدمات تحت وب مناسب طراحی و ارایه گردد. ما چند سال قبل دست به مطالعات گسترده‌ایم زدیم تا بتوانیم ضمن شناسایی كامل سیستم‌ها و طراحی قدیمی خود، یك استراتژی جدید IT را پایه‌ریزی كنیم. در سیستم قدیمی بانك ما كه در داخل آن ایجاد شده بود هیچ اثری از IT به چشم نمی‌خورد و باید جایگزین می‌شد. ما ابتدا در پی آن بودیم كه یك سیستم حاضر و آماده را خریداری كرده و مورد استفاده قرار دهیم. اما بعد به این نتیجه رسیدیم كه این كار تنها تا پنج الی 10 سال مشكل ما را حل می‌كند و پس از آن باید فكر دیگری بكنیم. لذا تصمیم گرفتیم یك سیستم بومی مبتنی بر IT را با كمك مشاوران خارجی طراحی و به‌تدریج به‌كار بگیریم.

استفاده از این فناوری‌ها تا چه اندازه به نیروی انسانی متخصص نیازمند است و این روند چقدر می‌تواند بر موفقیت شركت‌ها تاثیر بگذارد؟
● ما در زمینه نیروی انسانی سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای انجام داده‌ایم. زیرا معتقدیم بیشترین تاثیر در این زمینه توسط نیروی انسانی برجای می‌ماند. ما ضمن آموزش نیروهای موجود، افراد تازه‌ای را استخدام كرده‌ایم، كاری كه بسیار دشوار اما ضروری بود، چون در غیر این صورت موفقیت ممكن نبود. به هرحال فناوری خوب با استفاده از افراد مجرب به‌دست می‌‌آید. برای گروه فنی جدید درك مدل دیتای تجاری قدیمی بانك و اینكه هر برنامه كاربردی در چرخه مصرف اطلاعات باید در كدام بخش قرار بگیرد بسیار دشوار بود. اما در نهایت با بهره‌گیری از محیط NET شركت مایكروسافت این كار ممكن شد.

تا چه اندازه به بانكداری الكترونیكی اعتقاد دارید و فكر می‌كنید این خدمات چقدر می‌تواند برای مردم عربستان كاربردی باشد؟
● باید توجه داشته باشید، اگر چه ایجاد سازگاری و یكپارچگی میان برنامه‌های كاربردی مختلف جنبه مهمی از كار است، اما محقق كردن بانكداری الكترونیكی و جلب رضایت مشتریان تنها از این طریق میسر نمی‌شود. از نظر من، پس از نصب و هماهنگ‌سازی مولفه‌های مختلف برنامه‌های كاربردی با یكدیگر باید از كارآیی آنها در طول زمان هم اطمینان حاصل كرد. این كارآیی هم به چینش مولفه‌ها و هم به نحوه هدایت و استفاده از آن‌ها توسط منابع انسانی مربوط می‌شود. عدم كنترل و ارزیابی مداوم حین توسعه چنین سرویس‌هایی از كارآیی آن‌ها خواهد كاست و فلسفه وجودیشان را زیر سوال خواهد برد.

در حال حاضر چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اید؟
● ما هم‌اكنون یك پلات‌فورم جامع را برای مدیریت خدمات، مشتریان و... ایجاد كرده‌ایم و چند پلات‌فورم دیگر را نیز در دست بررسی دارد كه هنوز آن‌ها را به‌كار نگرفته‌ایم. مسئله مهم دیگری كه بانكداری امروز با آن مواجه است، مدیریت دسترسی و مدیریت هویت است. اجرای درست طرح‌های مدیریتی در این سطوح حتی اهمیتی بیش از اجرای طرح‌های اصلی مرتبط با فناوری دارد، زیرا با كاستن از هزینه‌های مستقیم، ارتقای كارآیی عملیاتی و از میان بردن برخی دغدغه‌های امنیتی، ارزش تجاری حقیقی را به ارمغان می‌آورند. در این میان بانك‌های بزرگ منطقه خاورمیانه هم كه برخی از آن‌ها شعب متعددی داخل و خارج از خاك اصلی خود دارند، مجبورند به این مسئله اهمیت بدهند و در این‌جا باز هم IT به‌عنوان یك عامل سرنوشت‌ساز حضور پیدا می‌كند.

چه راه‌حل‌هایی برای حل این مشكلات وجود دارد؟
● برای حل مشكلات مربوط به مدیریت هویت سیستم‌های پست الكترونیك بانكی در بسیاری از كشورهای خاورمیانه ارتقا داده شده و از سیستم‌های email متعددی مانند Lotus Notes، Microsoft Exchange و در نهایت Mail Server شركت Sun بهره گرفته شده است. استفاده از چنین سیستم‌هایی ضمن متمركز كردن فرآیند مكاتبات بانك‌های منطقه به آن‌ها كمك كرده تا خدمات متنوع خود را در قالب گروه‌های مربوطه سازمان دهند و یك استراتژی جامع IT به‌وجود آورند. حفظ امنیت اطلاعات و حریم شخصی مشتریان بانك دغدغه دیگری است كه طی یكی دو سال اخیر موجب شده تا بانك‌ ما از نرم‌افزارهای مدیریت هویت مختلف استفاده كند. یكی از محبوب‌ترین این محصولات سیستم مدیریت هویت شركت ناول است كه به گستردگی مورد استفاده قرار گرفته است. برخی بانك‌های منطقه هم قصد دارند سیستم‌عامل متن‌باز لینوكس و به‌خصوص نسخه SUSE Linux را جایگزین دیگر سیستم‌عامل‌ها و به‌طور عمده ویندوز مایكروسافت كنند، زیرا معتقدند لینوكس از كارآیی و امنیت بیشتری برخوردار است و ایجاد تغییرات در آن بر مبنای نیازهای شخصی به علت متن باز بودنش بسیار ساده است.

نرم‌افزارهای متن‌باز را تا چه اندازه برای خود مفید می‌دانید و فكر می‌كنید با استفاده از آن‌ها چقدر در هزینه‌های شما صرفه‌جویی شود؟
● ما دوست داریم در آینده تا حد امكان از فناوری متن‌باز استفاده كنیم. البته ما از هیچ شركتی جانبداری نمی‌كنیم. اما بر این باوریم كه نحوه طراحی محصولات متن‌‌باز ما را بهتر به هدفمان می‌رساند. وقتی محصولی قابل مدیریت، كم‌هزینه و باثبات باشد، به‌طور قطع از آن استفاده خواهیم كرد. هدف ما از به‌كارگیری پلات‌فورم‌های جدید بانكداری جلب رضایت بیشتر مشتریان ظرف 10 سال آینده است و محصولات متن‌باز ما را بهتر به این هدف می‌رساند. استفاده از سیستم‌های جدید مدیریت هویت ضمن آنكه رسیدگی به امور مشتریان را ساده‌تر كرده، گنجانده ‌شدن كارمندان جدید در سیستم و تنظیم سطح دسترسی آن‌ها را نیز ساده‌تر كرده است. علاوه بر این با استفاده از چنین سیستم‌هایی حذف افراد یا تغییر سطح دسترسی آن‌ها نیز در صورت لازم راحت‌تر انجام می‌شود.

به عنوان آخرین سوال، آینده به كارگیری فناوری‌های نوین را در سیستم‌های بانكداری چگونه ارزیابی می‌كنید؟
● شكی نیست كه فناوری ارتباطات و اطلاعات انقلابی شگرف در صنعت بانكداری به‌وجود آورده و تحولاتی كه به آن اشاره كردیم، تازه آغاز یك راه طولانی است كه شاید پایانی هم برای آن نتوانیم در نظر بگیریم. ما تا رسیدن به خط پایان خیلی كار داریم. نظام بانكداری به‌شدت در حال تحول است و هنوز كارهای زیادی باید انجام شود. ما در آینده شاهد نصب برنامه‌های كاربردی و پلات‌فورم‌های نوینی در بانك‌های منطقه خواهیم بود كه عملكرد آن‌ها را به میزان قابل توجهی ارتقا خواهد بخشید.