نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

بازار هاستینگ ایران به بلوغ نزدیك می‌شود

گفت‌وگو با كامروا، مدیرعامل شركت بهین ارتباطات فراگیر (میزبان)



تعداد بازدیدکنندگان 2684 بازدید نسخه چاپی

میزبان از چه سالی شروع به فعالیت نمود؟
● سال 78 شروع فعالیت شركت بهین ارتباطات فراگیر بود كه این شركت از همان سال‌های نخستین فعالیت خود را با برند میزبان در زمینه هاستینگ شروع نمود. این شركت جزو اولین شركت‌هایی بود كه در زمینه هاستینگ خدمات عرضه می‌كردند و جالب اینكه بسیاری از شركت‌هایی كه امروز در عرصه هاستینگ فعالیت می‌كنند در سال‌های نخستین جزو فروشندگان خدمات این شركت به صورت reseller بودند.


تفاوت بازار امروز هاستینگ با بازار هاستینگ در سال‌های 79- 80 ‌چیست؟
● بازار هاستینگ كاملا ابتدایی بود. بیشتر مردم به هاستینگ و سایت به عنوان كالای لوكس نگاه می‌كردند و می‌توان گفت در آن سال‌ها بیشتر شركت‌ها فقط برای هیجان و جنبه تظاهری قضیه سراغ هاستینگ و سایت رفتند. یعنی سایت و اینترنت جنبه كاربردی نداشت. شما این مسئله را در مورد email هم مشاهده می‌كنید. در سال 79 یا 80 مردم با مفهوم واقعی email آشنا نبودند و email فقط تزیینی بود، آن هم یك email از سرویس‌هایی چون hotmail و یا yahoo. اما امروزه فعالیت‌ها حرفه‌ای شده است. Emailهای كاری اكثرا با نام دامنه شركت است و بسیاری از فعالیت‌ها و مكاتبات از طریق email انجام می‌شود. همین مسئله در hosting هم مشاهده می‌شود.


سرویس‌دهی شركت‌ها عوض شده شما این مسئله را قبول دارید؟
● كاملا، توقعات مرم به شدت بالا رفته است. در سال‌های گذشته اگر سرویسی قطع می‌شد مهم نبود، حتی برخی از شركت‌ها 2 روز در هفته تعطیل بودند، اما امروز كارها به ثانیه شده است. اگر سرویسی فقط چند دقیقه در یك سال قطع شود مردم دیگر به آن شركت اعتماد نمی‌كنند. این هم بدیهی است، چرا كه وابستگی مردم به اینترنت و email بیشتر شده و نرسیدن یك email یعنی از دست دادن یك قرارداد. مسئله‌ای كه برای شركت خود ما اتفاق افتاده را مثال می‌زنم، چندی پیش مجبور بودیم یكی از تجهیزات یكی از سرورهایمان را عوض كنیم، برای این كار مجبور بودیم كمتر از 10 دقیقه یكی از سرورهایمان را خاموش كنیم. برای این كار با مشتریانمان تماس گرفتیم كه این قطع چند دقیقه‌ای سرویس را اطلاع بدهیم، جالب اینجاست كه برخی از مشتریان ما كاملا مخالف این قضیه بودند. این در حالی است كه در سال بارها شاهد قطع اینترنت هستیم. می‌بینیم كه توقعات مردم از سرویس هاستینگ بسیار بالا آمده.


شما سال 79-78 كه وارد بازار هاستینگ شدید، با برنامه وارد شدید یا به صورت اتفاقی؟
● فعالیت ما 100 درصد برنامه‌ریزی شده بود و با دید به آینده وارد این حوزه شدیم. در ادامه با اشاره به فعالیت‌هایی كه انجام داده‌ایم خواهید فهمید كه مسیر طی شده توسط این شركت كاملا از پیش برنامه‌ریزی شده بود. البته لازم است به نكته‌ای اشاره كنم. در اصول مدیریت، در فعالیت‌هایی كه به لبه تكنولوژی نزدیك است باید انعطاف‌پذیری داشته باشیم و با توجه به مسائل جدید باید تغییر استراتژی دهیم.


از بین شركت‌هایی كه در همان سال‌های نخستین شروع به فعالیت نمودند برخی حذف شدند، چه اتفاقی برای آنان افتاد؟
● در سال‌های گذشته بسیاری تصور می‌كردند كه این كار، كار ساده‌ای است و بسیاری به سمت هاستینگ آمدند. اما حرفه‌ای‌های این كار می‌دانند كه این كار، كار طاقت‌فرسایی است و نیاز به پشتیبانی 24 ساعته دارد، نیاز به كارشناسان شبكه با توان فنی  بالایی دارد. شاید ورود به این كار آسان باشد ولی شما باید همزمان به فكر توسعه به خصوص در بخش پشتیبانی باشید. بسیاری از شركت‌هایی كه حتی با پشتوانه مالی بالایی وارد كار شدند، چون به فكر توسعه نبودند، ظرف 1 تا 2 سال شكست خوردند. بسیاری از همكاران ما از این كار خسته شدند، چرا كه این كار جوابگوی سرمایه‌گذاری‌های آنها نبود. خیلی‌ها به این امر فكر كردند كه شاید نوشتن یك نرم‌افزار سود بیشتری از این كار دارد و یا حتی فروش اینترنت. جدی شدن بازار، عاملی برای تفكیك این دو گروه بود. با بالا رفتن توقعات مردم كم‌كم حرفه‌ای‌ها خود را از بقیه متمایز كردند و مردم هم به سمت آنها رفتند.


یكی از مشكلاتی كه برای بسیاری از شركت‌ها افتاده و باعث دفع مشتریان یك شركت شده است، اتفاقاتی بود كه در مورد سرورهایشان افتاد، به نحوی كه حتی سرور برخی از شركت‌ها چند روز به مشكل برخود، شما دلیل این امر را چه می‌دانید؟
● عدم دسترسی فیزیكی به سرورها یكی از دلایل این امر است. این اتفاق برای خود ما هم افتاد. شاید از همان روز به فكر داشتن دیتاسنتر و سرورهای اختصاصی افتادیم. بنا بر اطلاعات من، به جز چند شركت خاص دیگر شركت‌ها دسترسی فیزیكی به دیتاسنترها و سرورهایشان ندارند. دسترسی به لوكیشن بسیار مهم است، در backupگیری، ارتقای سرورها و ... این دسترسی فیزیكی اهمیت دارد. حتی برخی شركت‌ها مثل ما و ouriran توانسته است location را نیز از آن خود كنند كه  این امر كمك بسیاری در سرویس‌دهی به مشتریان می‌كند. جالب است بدانید حتی برخی از این شركت‌ها توان مذاكره با طرف خارجی را نیز ندارند. از سوی دیگر هم به دلیل پایین آوردن قیمت‌ها اكثر شركت‌ها به سراغ سرورهای ارزان در دیتاسنترهای ارزان و با كمترین تجهیزات از فایروال گرفته تا گیت‌های امنیتی می‌روند و این مسئله نیز بارها باعث از كار افتادن سرورهای شركت‌ها و یا حتی نفوذ و حك و ... شده است. فراموش نكنید كه تحریم در برخی مواقع تشدیدكننده اوضاع هم بوده.


بسیاری میزبان را یكی از حرفه‌ای‌های این حوزه می‌دانند، این شركت در این سال‌ها چه راهی را طی كرده است؟
● در سال‌های ابتدایی ما هم یك تك سرور گرفتیم و شروع به فعالیت نمودیم. در آن سال‌ها یكی از دوستان ما نصیحت خوبی به ما كرد و گفت كسب‌وكاری كه آدم به آن دسترسی نداشته باشد روی هواست. ما بعد از روی دادن چند اتفاق در همان سال‌های 79-80 به این نتیجه رسیدیم كه باید به سمت گرفتن مكان اختصاصی و سرورهای اختصاصی برویم. بعد كم‌كم تجهیزات گرفتیم و فعالیتمان را توسعه دادیم. سعی كردیم لینك‌های DS3 بگیریم، برق گرفتیم، فایروال گرفتیم و كم‌كم فعالیتمان را گسترش دادیم. هرچقدر درآمد داشتیم برای توسعه صرف كردیم.


چرا این سرمایه‌گذاری را در ایران انجام ندادید؟
● سئوال خوبی كردید كه یك جواب بیشتر ندارد. بستر آماده نبود و نیست!!! من همین امروز حاضرم آن تجهیزات را به ایران بیاورم و حتی مكان را خودمان بسازیم. شما به ما بگویید چه لینكی را به ما می‌دهند كه 100 درصد uptime باشد. یعنی اگر یك لینك قطع شد، لینك پشتیبان داشته باشد و این لینك را با چه قیمتی در اختیار ما می‌گذارند؟؟؟
ما مشتریانی در خارج از كشور داریم كه یك دقیقه قطع شدن سرورمان كسب‌وكارشان را دچار اختلال می‌كند و همچنین مشتریانی از ایران داریم كه با خارج از كشور در ارتباطند و از ما سرویس 24 ساعته می‌خواهند و در صورت قطع شدن حتی چند دقیقه‌ای سرویس ما ملزم به پرداخت جریمه می‌شویم، اگر تضمین 100 درصدی لینك، چیزی كه ما الان در اختیار داریم به ما بدهند و قیمت لینك هم قابل رقابت با هزینه لینك در آمریكا باشد، ما حاضریم فردا تجهیزاتمان را بیاوریم. لینك ما در آمریكا Mb/s1000 است، این لینك را كسی می‌تواند اینجا در اختیار من بگذارد و با چه قیمتی؟؟


شما الان دیتاسنتر دارید یا لوكیشن؟
● اول رفتیم یك لوكیشن گرفتیم و سرورهای خودمان را آنجا گذاشتیم. در آن سال‌ها اتفاقی برای ما افتاد كه تصمیم گرفتیم كه مكان هم برای خودمان باشد. ما تعدادی سایت از قم را میزبانی می‌كردیم كه در برخی از آنها به سایت حزب‌الله لبنان لینك داشتند. در آن سال‌ها لوكیشن به ما ایراد وارد كرد كه این سایت‌ها را نمی‌توانیم میزبانی كنیم. در آن سال‌ها همزمان اتفاق جالبی افتاد و یكی از شركت‌های بزرگ مخابراتی آمریكا بخش‌های مختلف یكی از ساختمان‌هایش را می‌خواست بفروشد. چون فضای شركت‌های مخابراتی خیلی مشابه شركت‌های دیتاسنتر است، ما یك بخشی از آن ساختمان را خریداری كردیم و تجهیزاتمان را به آن مكان انتقال دادیم. دلیل انتخاب این مكان آماده بودن آنجا برای فعالیت‌های دیتاسنتر از بابت شبكه، برق، ساخت، امنیت و ... بود. خیلی جالب است كه استانداردهای خاصی در تمام دنیا برای دیتاسنتر از لحاظ نوع ساخت ساختمان، تهویه مناسب، امنیت بالا، كابل‌كشی مناسب، كف‌پوش و ... وجود دارد كه در این ساختمان این مسائل لحاظ شده است و مكان كاملا مناسب برای دیتاسنتر است.


چگونه توانستید مكان، تجهیزات و ... را در آمریكا از آن خود كنید؟ آیا شركتی را در آمریكا تاسیس كردید؟
● بله، برادر من تحصیلات خود را در آمریكا و دانشگاه بركلی انجام داده است. شركتی توسط خود ایشان تاسیس شد كه شریك تجاری ماست و تجهیزات و مكان خریداری شده با تملك این شركت است. این شركت دارای تیم فنی با دانش و تخصص بالاست و خوشبختانه توانسته است با اقدامات مناسب خیال ما را از جانب بخش فنی راحت كند.


با داشتن لوكیشن و تاسیس آن شركت مسلما به فكر بازار خارج از ایران هم بودید، چند درصد مشتریان شما در خارج از ایران هستند؟
● ما با این كار نگاهی به بازار خارجی و به خصوص بازار آمریكا داشتیم و توانستیم در زمینه هاستینگ و dedicated server رشد خوبی داشته باشیم. این شركت در آمریكا اقدام به فروش هاستینگ می‌كند و خوشبختانه توانسته است رشد خوبی در این سال‌ها داشته باشد و امروز حدود 70 درصد مشتریان ما، مشتریان داخلی و 30 درصد آنها مشتریان خارج از كشور هستند. لازم به ذكر است كه مشتریان ایران ما در طی حدود 9 سال فعالیت ما به دست آمده ولی مشتریان خارجی ما در 1-2 سال گذشته جذب شركت شده‌اند و اینكه این مشتریان در بازار واقعاً سخت آمریكا و در حضور غول‌های بزرگ جهان به سمت ما آمده‌اند.


میزبان امروز در بازار voice ایران هم حاضر است، چرا به سمت این بازار رفتید؟
● با كمی تامل متوجه خواهید شد كه هر دو این فعالیت‌ها نیاز به یك لوكیشن و فضا دارد همچنین لینكی اینترنتی كه شما می‌گیرید دارای 648 كانال صدا هم هست. ما فكر كردیم داریم پول این لینك و فضا را می‌دهیم، بیاییم و از این ظرفیت‌ها هم استفاده كنیم كه خوشبختانه توانستیم از این امكانات استفاده مناسبی كنیم و بازار بسیار خوبی هم پیش رو بود و با توجه به امكانات ما و خوش‌نامی ما توانستیم جایگاه خوبی در بازار پیدا كنیم.


بازار امروز هاستینگ ایران را چگونه می‌بینید؟
● به نظر من این بازار جدی شده است و رقبای ما رقبای خوب و جدی هستند. مشتریان كم شده‌اند ولی مشتریان حرفه‌ای هستند. بازار امروز متوقف شده است و دلیل این توقف هم توقف سرعت اینترنت و ضریب نفوذ اینترنت در ایران است. نیاز است كه یك بار دیگر این بازار به حركت درآید و این بار پاسخگوی نیاز كاربران اینترنت پرسرعت است. مطمئن باشید اگر اینترنت پرسرعت گسترش پیدا كند، بازار یك جهش بزرگی خواهد داشت و نسل جدیدی از سایت‌هایی كه براساس فیلم و صدا است خواهد آمد. در آن صورت مطمئن باشید در كل بازار IT ایران جهش عظیمی خواهیم داشت. نكته‌ای كه باید ذكر كنم اینكه امروز طیف عظیمی از مشتریان ما كسانی هستند كه از سرویس شركت‌های هاستینگ كوچك و غیرحرفه‌ای ناراضی شده‌اند و به دنبال جایی هستند كه با خیالی آسوده خدمات هاستینگشان را به آن بسپارند. یعنی در بازار تامین نظر مشتری اهرم بسیار مهمی است كه می‌توان گفت بازار امروز ایران، بازاری مشتری محور است.


با توجه به حضور همزمان در بازار داخل و خارج، تفاوت بازار ایران و آمریكا چیست؟
● بازار ایران خیلی كند و بازار خارج از ایران خیلی تند است. متاسفانه در ایران از زمان تصویب قرارداد تا مرحله اجرای قرارداد خیلی زمان زیادی طول می‌كشد. اما باور كنید از زمان درخواست قرارداد تا زمان اجرای آن در آمریكا بعضا 24 ساعت هم زمان صرف نمی‌شود. شما وقتی سرویسی را درخواست می‌كنید، 48 ساعت بعد مطمئن هستید كه فعالیت اجرایی می‌شود، اما ما قراردادهای بسیاری را با بخش دولتی در ایران داشتیم كه چند ماه طول كشیده و بعد از آن هم با عوض شدن مدیركل قرارداد معلق می‌ماند. یكی از مشكلات بازار ایران در حال حاضر دولتی بودن آن است و اینكه اكثر قراردادها را شركت‌های دولتی و سازمان‌های دولتی می‌بندند.


آینده بازار هاستینگ را چگونه می‌بینید؟
● بازار ایران امروز بسیار رو به رشد است و فرصت‌های طلایی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. شما پروژه‌های زیادی می‌توانید تعریف كنید كه تا به امروز در كشور انجام نشده و قابلیت انجام آن وجود دارد. به اعتقاد من بازار امروز قابل مقایسه با بازاری است كه از دل آن شركت‌هایی همچون مایكروسافت و گوگل بیرون آمد. این بازار خیلی گنجایش دارد. فقط اینترنت پرسرعت مشكل بزرگی است كه پیش روی ما است و جلوی گسترش این بازار را گرفته است. اگر این مشكل حل شود مطمئن باشید بازار به سرعت رشد كند.