نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

پیام كوتاه تلفن ثابت

Fixed Short Message System



تعداد بازدیدکنندگان 3782 بازدید نسخه چاپی

فرشید مربوطی-كیانوش قدیمی - شاید در سال 81 كه اولین پیامك در شبكه تلفن همراه كشور ارسال و دریافت شد، هیچكس تصور آن را نداشت كه پس از گذشت فقط چند سال، آنچه كه امروزه در زبان فارسی پیامك نام گرفته است جایگزین بسیاری از تماس‌های تلفنی، ابزارهای اطلاع‌رسانی، تبلیغات و حتی پیام‌های تبریك و تسلیت گردد. این استقبال بی­سابقه و چشم­گیر نه تنها در میان نوجوانان و جوانان كه سازگاری بیشتری با فناوری‌های جدید دارند قابل مشاهده است، بلكه بسیاری از میانسالان و حتی افراد نسبتا مسن نیز از پیامك به عنوان یك ابزار مفید استفاده می‌كنند. در كنار استفاده تفریحی و ارتباطات دوستانه، امكان تعریف خدمات متنوع و پركاربرد از طریق پیامك باعث استفاده و وابستگی بیشتر افراد به این سرویس متنی شده است. با گسترش استقبال كاربران شبكه­های تلفن همراه از سرویس پیامك و رشد روز افزون كاربری این سرویس، و همچنین سود و درآمد قابل توجه حاصله از آن برای اپراتورهای شبكه‌های تلفن همراه، به تدریج انگیزه و رویكرد حركت به سمت ارائه سرویس پیامك در بین اپراتورهای تلفن ثابت جا باز كرده است.


پروتكل‌ها و استانداردها
شیوه عرضه سرویس پیامك در شبكه‌های تلفن همراه توسط پروتكلی به نام SMS تعریف شده است. پروتكل SMS بخشی از مجموعه استاندارد GSM برای شبكه‌های تلفن همراه است كه این مجموعه استاندارد توسط موسسه استانداردهای مخابراتی اروپا به نام ETSI تدوین شده است. سرویس پیامك تلفن ثابت (Fixed-Line SMS) ارسال پیامك متنی را در شبكه‌های تلفن ثابت ممكن می‌سازد. شیوه پیاده‌سازی این سرویس در شبكه PSTN\ISDN در استاندارد شماره ES 201 912 از استانداردهای ETSI تعریف شده است. علاوه بر ارسال و دریافت پیامك در شبكه­های ثابت، امكان تبادل پیامك بین شبكه­های ثابت و سیار یكی از قابلیت­های اصلی و جذابیت­های سرویس FSMS به حساب می‌آید. در عین حال ویژگی­های خاص تلفن ثابت امكان ارائه خدمات متنوع دیگر را نیز از طریق دستگاه‌های تلفن ثابت فراهم می­كند.


كارگزار پیامك
بنابر پروتكل SMS، چندین مولفه برای عرضه سرویس پیامك در شبكه‌های تلفن مورد نیاز می‌باشد. مهم‌ترین نقش در میان این مولفه‌ها برعهده مولفه‌ای به نام كارگزار پیامك می‌باشد. این مولفه كه در واقع یك سرویس‌دهنده است، همواره نقش واسط را در میان گوشی­های فرستنده و گیرنده پیامك ایفا می‌نماید. به طور دقیق‌تر كارگزار پیامك در مرحله اول، پیامك را از مبدا آن دریافت نموده و در خود ذخیره می‌كند و سپس در مرحله دوم و با لحاظ شرایط مناسب تحویل، پیامك را به گیرنده آن تحویل می‌دهد. در نتیجه این كارگزار نقش یك مركز ذخیره و ارسال را برای مبادله پیامك­ها ایفا می‌نماید. البته كارگزار پیامك باید علاوه بر مبادله پیام، خدمات مختلفی كه توسط پروتكل SMS تعیین شده است را نیز در حین عملكرد خود به فرستنده و گیرنده پیامك عرضه نماید. علاوه بر دستگاه‌های تلفن ثابت و همراه، تجهیزات خارج از این شبكه‌ها نیز می‌توانند از سرویس پیامك استفاده نمایند. به عنوان مثال كامپیوترهای شخصی كه در شبكه‌های دیگری مثل اینترنت واقع شده‌اند می‌توانند با برقراری ارتباط با كارگزار پیامك، پیامك‌­هایی را برای دستگاه‌های تلفن همراه- ثابت ارسال یا از سوی آنها دریافت نمایند.


ویژگی­های پیامك در شبكه­های تلفن ثابت
شبكه تلفن ثابت نسبت به شبكه تلفن همراه دارای ویژگی‌های متفاوتی است. برخی از این ویژگی­ها و امكانات كه می­تواند به رونق بیشتر پیام كوتاه در شبكه­های تلفن ثابت منجر گردد، در ادامه آورده شده است:


1 -خدمات مبتنی بر محل (Location Based Services) یكی از مهم­ترین مزایای تلفن­های ثابت به همراه، ثابت بودن آن است! مشخص بودن محل فیزیكی تلفن ثابت امكان ارائه سرویس­های بسیاری را علاوه بر سرویس­های ارائه شده توسط پیامك در شبكه تلفن همراه می­دهد.


تبلیغات هدفمند: مشخص بودن موقعیت مكانی شماره­های تلفن ثابت، امكان ارسال پیامك تبلیغاتی به یك منطقه یا محله خاص را می­دهد. این روش جایگزین خوبی برای تبلیغات محلی موجود همانند پخش برگه­ها یا برچسب­های تبلیغاتی در منازل كه باعث دردسرهای زیادی برای شهروندان می­گردد، است. همچنین به دلیل مشخص بودن سطح رفاه نسبی هر محله می­توان تبلیغاتی متناسب با قدرت خرید یا نیازهای محلی آنها ارسال كرد.


اعلانات عمومی: اطلاع‌رسانی­های عمومی منطقه‌ای مانند اعلانات قطعی برق، تلفن و سرویس­های مختلف را می­توان از طریق پیامك در شبكه تلفن ثابت به اطلاع مشتركین رساند. نیازهای روزمره داده­ای: هر شهروندی معمولا نیاز به اطلاعات مختلف محلی پیرامون خود دارد. درخواست شماره تلفن‌های آژانس­ها و رستوران­های نزدیك محل زندگی و درخواست كدپستی از طریق پیامك از جمله این موارد به شمار می­آیند.


2 -امكان اختصاص شماره پیامك برای اشخاص حقوقی
 معمولا شماره­های تلفن همراه شخصی محسوب شده و برای استفاده شركت­ها مناسب نیستند. شماره­هایی هم كه تامین­كنندگان محتوا در اختیار شركت‌ها قرار می­دهند نسبتا گران هستند. با امكان ارسال و دریافت پیامك از طریق تلفن ثابت، این امكان برای شركت­ها بوجود می‌آید كه علاوه برداشتن شماره­های تلفن و فاكس، شماره پیامك اختصاصی نیز داشته باشند و بدون نیاز به اینترنت یا برنامه خاص، از طریق یك خط تلفن پیامك ارسال و دریافت كنند.


3 - عدم نیاز به تغییر یا توسعه در زیرساخت شبكه
راه­اندازی سرویس پیامك در شبكه تلفن ثابت  با كمترین تغییرات و بدون نیاز به انجام تغییرات در زیرساخت شبكه، فقط با نصب و راه‌اندازی مركز پیامك در شبكه امكان­پذیر است.


4 - تعرفه: تعرفه ارسال پیامك از تلفن ثابت به ثابت 47/4 تومان (معادل یك پالس) و از تلفن ثابت به همراه و بالعكس 94/8 تومان (معادل دو پالس) است. به دلیل كمتر بودن تعرفه ارسال پیامك در تلفن ثابت، ارسال پیامك­های تبلیغاتی، تبریك و تسلیت، نظرسنجی­ها و مسابقات تلویزیونی را می‌توان با هزینه به مراتب كمتری از طرق تلفن ثابت ارسال كرد.


5 - تبدیل سرویس­های تلفن گویا به پیامك:بسیاری از سرویس­هایی كه هم اكنون توسط تلفن گویا ارائه می­شوند نظیر اوقات شرعی، اطلاعات راه­ها، پروازها، هواشناسی و موارد بسیار دیگری را می‌توان به صورت مفیدتری از طریق پیامك ارائه كرد.


6 - ارائه خدمات نو مبتنی بر شبكه هوشمند: با توجه به تجهیز شبكه‌های تلفن ثابت به امكانات شبكه هوشمند (IN)، امكان ارائه خدمات نو همانند پیامك‌های از پیش پرداخت شده وجود دارد.


7 - امكان انتقال پیامك همانند انتقال مكالمه:با توجه به تفاوت­های موجود در شبكه­های همراه و ثابت، برخلاف تلفن همراه كه در شرایط معمولی امكان انتقال پیامك­ها همانند انتقال مكالمه وجود ندارد، در شبكه تلفن ثابت با فعال كردن امكان انتقال مكالمه به راحتی پیامك­ها نیز به شماره مقصد منتقل خواهد شد.


نیازمندی­های مشتركین
برای اینكه مشتركین تلفن ثابت بتوانند از سرویس پیامك تلفن ثابت استفاده كنند باید یك دستگاه تلفن كه قابلیت ارسال و دریافت پیامك را داشته باشد تهیه كنند. پس از تامین گوشی، با تنظیم شماره مركز پیامك، ارسال و دریافت پیامك میسر خواهد بود.


قابلیت تبدیل متن به گفتار در پیامك ثابت
سیستم­های تبدیل متن به گفتار امكان تبدیل پیام­های متنی به صوت را فراهم می­كنند. از این سیستم­ها می­توان برای ارسال پیامك به مشتركینی كه دارای گوشی تلفن با قابلیت ارسال و دریافت پیام كوتاه نیستند استفاده كرد. به این ترتیب پیامك برای مشترك مقصد پس از برداشتن گوشی پخش می­شود. همچنین می­توان قابلیت­هایی نظیر پخش مجدد پیامك و ارسال پیامك به شماره دلخواه (مثلا یك شماره موبایل) را به این سیستم اضافه كرد.