نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

بررسی كارنامه بازی‌ سازان بزرگ جهان در سال



تعداد بازدیدکنندگان 3414 بازدید نسخه چاپی

ما علاقه‌مندان بازی با به بازار آمدن هر عنوان جدیدی سعی می‌كنیم هر چه سریع‌تر عناوین مورد علاقه خود را تهیه كرده و بازی كنیم. اما در آن سوی قضیه هم كسانی هستند كه با خرید هر بازی توسط ما برقی از شادی در چشمانشان می‌درخشد و شاید بتوان گفت برنده اصلی این بازی‌ها آنها هستند كه هر ساله سود سرشاری به جیب می‌زنند. گرچه اگر بخواهیم واقع‌بین‌تر باشیم، همیشه هم اوضاع بر وفق مراد آنان نیست و با وجود سرمایه‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و زحمات فراوانی كه می‌كشند، در پایان سال چیزی جز ضرر عایدشان نمی‌شود.

وب‌سایت Edge Online   كه از مشهورترین پایگاه‌های تخصصی بازی است، در یك بررسی كارنامه تجاری و مالی 20 تولیدكننده و ناشر عمده بازی جهان را مورد تحلیل قرار داده است. در این مقاله كه در دو بخش به نظرتان می‌رسد، نگاهی خواهیم داشت به وضعیت هر یك از این شركت‌ها در سال مالی گذشته و در كنار آن كارنامه آنان در زمینه ساخت بازی و میزان موفقیتشان را به طور اجمالی بررسی خواهیم كرد. در زیر بخش نخست این مقاله را كه شامل ده شركت نخست می‌شود، مطالعه می‌كنید:

D3
درآمد: 144 میلیون دلار
سود- زیان: 95/2 - میلیون دلار
بیشتر كاربران غیرژاپنی D3 را بیشتر به واسطه بازی «پازل كوئست» می‌شناسند. اما واقعیت این است كه این شركت در ژاپن بسیار فعال بوده و طی سال‌های گذشته بیش از 2000 عنوان برای پلی‌استیشن 2 بیرون داده است. برای D3 جبران زیان سال قبل‌ و رسیدن به سودی هر چند ناچیز در سال جاری یك پیروزی بزرگ محسوب می‌شود. نگاهی به كارنامه مالی این شركت در سال گذشته نشان می‌دهد كه فروش آن در آمریكای شمالی بیشتر از میزان آن در داخل ژاپن بوده است.


به رغم اعلان اولیه مقامات این شركت در این باره كه فعلا قصد تولید و عرضه بازی برای كنسول‌های نسل جدید را ندارند، اخیراً اعلام شده است D3 قصد دارد بعضی از بازی‌های قدیمی خود را برای   Wiiمنتشر كند. احتمالاً موفقیت خیره‌كننده كنسول Wii نینتندو در جذب مخاطب برای بازی‌های ساده در این تغییر رویكرد بی‌تأثیر نبوده است. هم اكنون D3 قصد دارد بازی Dark Sector را برای بازارهای اروپا و ایالات متحده منتشر نماید. سازنده این بازی Digital Extremes است. همچنین تصمیم دارد با همكاری Cartoon Network بازی‌های جدیدی بسازد. ساخت ادامه بازی پازل كوئست با عنوان Galatrix از دیگر برنامه‌های این شركت است.

Infograms Atari
درآمد: 459 میلیون دلار
سود- زیان : 81 ـ میلیون دلار
اینفوگرامز با وجود سرمایه كلانی كه در اختیار دارد و حتی درآمد خوبی كه در سال گذشته به دست آورد، باز هم در ردیف شركت‌های مغبون سال گذشته میلادی آورده شده است‌. این شركت دو زیرمجموعه دارد: Atari Europe  و Atari,Inc كه اولی در ایالات متحده مستقر است. نكته جالب در مورد اینفوگرامز و متفاوت با سایر شركت‌های ذكر شده در این مقاله آن است كه این شركت بخش اعظم درآمد خود را (حدود 80 درصد) از بازارهای مصرف اروپا و آسیا كسب كرده است. این شركت كار خود را با انتشار بازی‌های ساخته شده توسط شركت نامكو برای پلی استیشن 2 شروع كرد؛ بازی‌هایی چون «دراگون بال زد» و «ناروتو» از این جمله بودند.

پس از خرید آتاری در بهار امسال هم عناوینی چون «نوروینترنایتز» و «گودزیلا» از سوی اینفوگرامز به بازار آمدند. آخرین دستاورد این شركت نیز كه ماه گذشته منتشر شد، شماره جدید بازی «تنها در تاریكی» بود. با وجود سال نه چندان موفقیت‌آمیزی  كه اینفوگرامز از نظر مالی پشت سر گذاشت، مقامات این شركت در گزارشی كه از عملكرد مالی خود منتشر كرده‌اند، اظهار امیدواری نموده‌اند كه تا 18 ماه دیگر اینفوگرامز به دوران طلایی گذشته خود بازگردد.

Codemasters
درآمد: 149 - میلیون دلار
سود- زیان : 15- میلیون دلار
این شركت كه بیشتر با دو بازی معروفش، یعنی بازی ماشین سواری «كالین مك را» و بازی كریكت «برایان لارا» مشهور است، طی دو سال گذشته جهش قابل توجهی داشته است. سال‌های 2005 و 2006 دو سال طلایی برای «كد مسترز» بودند و در سال 2007 این شركت به سودآوری چشمگیری رسید. «كد مسترز» توانست با عرضه بازی Dirt و پس از آن GRID خود را به عنوان یكی از تولیدكنندگان برتر بازی‌های ریسینگ و ماشین‌سواری تبدیل كند. گرچه این شركت در سبك بازی‌های اكشن هم عناوین كم‌اهمیتی بیرون نداده كه آورلرد، كلایو باركر جریكو و ترنینگ پوینت چند نمونه از آنهاست.

این شركت قصد دارد با مشاركت ناشر بازی Majesco اقدام به انتشار بازی‌های ساده‌تر مانند كیك مانیا 2 و توی شاپ برای كنسول DS وOur House  برای Wii كند. امید Codemasters در نیمه دوم سال 2008 بیشتر به دو بازی اكشن «نفرین » و «بازگشت آرگونات‌ها» است. كد مسترز تصمیم دارد در سال 2009 با ارتقای انجین مورد استفاده در GRID و خرید امتیاز مسابقات فرمول یك همچنان جایگاه خود را در عرصه بازی‌های سبك مسابقه‌ای در صدر نگاه دارد.

Capcom
درآمد: 521 میلیون دلار
سود- زیان: 117 - میلیون دلا ر
«كپ‌كام» با وجود اینكه به هیچ وجه از امكانات و وسعت شركت‌های بزرگی چون EA و یا حتی Take Two   برخوردار نیست، اما توانسته است همچنان موقعیت خود را به عنوان یك سازنده و ناشر موفق بازی حفظ كند. درآمد نیم میلیارد دلاری این شركت از قبل بازی‌های ویدئویی خانگی در عرض یك سال، مبین این امر است. شاید یكی از علل این موفقیت خارق‌العاده، سابقه كپ‌كام و استفاده بهینه از بازی‌هایی باشد كه محبوبیت بسیاری نزد بازی‌كنندگان قدیمی دارد. مگامن، استریت فایتر و رزیدنت اویل از جمله عناوینی هستند كه می‌توان فروش هر نسخه جدید از آنها را تضمین شده دانست. فقط نسخه بازسازی شده رزیدنت اویل 4 برای ویی بیش از یك میلیون نسخه در جهان فروش كرد.

نسخه Umberella Chronicles  آن هم در همین حدود فروش داشت. حتی این شركت توانست برای كنسول PSP كه معمولا آمار فروش بازی بالایی را به خود اختصاص نمی‌دهد، فروش باور نكردنی دو میلیون نسخه را برای بازی Monster Hunter Freedom2    به ثبت برساند. هم زمان كپ‌كام در عرصه تولید بازی برای playstation3 و Xbox 360 هم فعال بود و با عناوینی چون «سیاره گمشده» و «شیطان نیز می‌گرید 4» حضور و لیاقت خود را قبول كرد. برنامه‌های كپ‌كام برای انتهای سال جاری شامل تولید نسخه جدید بازی‌های «بایونیك كوماندو» و «استریت فایتر 4» برای كنسول‌های نسل جدید و همچنین عرضه یك بازی تازه به نام Dark Void می‌شود.


Midway
درآمد: 176 میلیون دلار
سود- زیان :114 - میلیون دلار
«میدوی» یكی ازشركت‌های پولدار ولی بداقبال امسال بود. بداقبالی‌ای كه سه سال است گریبان این شركت را گرفته است. طی سال گذشته دست‌اندركاران این شركت تلاش زیادی كردند تا اوضاع آن را تا حدودی بهبود بخشند و در این راه از عرضه عناوین بزرگ و پرسروصدا و صرف هزینه‌های كلان هیچ دریغ نكردند. Blacksite: Area51  یكی از این عناوین پرسروصدا اما ناموفق بود كه در ژانر تیراندازی اول شخص عرضه شد. هاروی اسمیت، طراح اصلی بازی، در توجیه این عدم موفقیت ادعا كرد كه برای آماده كردن سریع‌تر بازی بسیار تحت فشار بوده است. (وی مدتی بعد از كار در میدوی استعفا كرد.) Stronglehold  نیز یكی دیگر از بازی‌های تیراندازی  اول شخص ساخته میدوی در اوایل سال جاری بود كه توسط كارگردان مشهور فیلم‌های اكشن هالیوود، جان وو، و با ایفای نقش بازیگر هنگ‌كنگی، چون یون فت، ساخته شد.

به گفته میدوی این بازی یك میلیون نسخه فروخت. عنوان بزرگ دیگر این شركت Unreal Tounament щ بود كه گرچه برای پلی‌استیشن 3 و PC فروش خوبی كرد اما انتظارات میدوی را برآورده نكرد. هم اكنون میدوی امید دارد با عقد قرارداد با DC Comics و با تكیه بر بازی‌های پرطرفدار «مورتال كامبت» و «DCUniverse» باز هم به اوج بازگردد. همچنین این شركت درنظر دارد بازی فوتبالی خود را با عنوان Blitz بار دیگر احیا كرده و روانه بازار كند. اما احتمالاً باید بزرگ‌ترین پروژه آتی مید‌وی را بازی ماشین‌سواری Wheelman دانست كه نام بازیگر مشهور دیگری یعنی «وین دیزل» در آن به چشم می‌خورد.

Squre – Enix
درآمد: 606 میلیون دلار
سود- زیان: 167- میلیون دلار
گرچه «اسكوئیر انیكس» در فهرست ما از نظر درآمد در رتبه چهاردهم قرار دارد اما از نظر سود مقام هفتم را به خود اختصاص داده است  و این نشان از زیركی و هوشمندی صاحبان این شركت بازی‌سازی ادغام شده در بازار فشرده و تنگاتنگ بازی‌های ویدئویی دارد. سال گذشته این شركت تمركز خود را بر تولید بازی برای دستگاه‌های همراه معطوف كرد. در این سال هم عنوان فاینال فانتزی همچنان بر تمام عناوین دیگر شركت اسكوئیر انیكس سایه انداخته بود و آنها را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود. از جمله برای كنسول DS نینتندو شماره دوازدهم فاینال فانتزی با عنوان «بال‌های از گور برخاسته» و فاینال فانتزی 4 (فقط در ژاپن) منتشر شد.

برای كنسول دستی PSP هم عناوین فاینال فانتزی: نبرد شیرها، فاینال فانتزی یك: یادبود سالیانه، فاینال فانتزی دو: یادبود سالیانه و همین طور فاینال فانتزی هفت با عنوان  Core Crisis منتشر شد. در حوزه بازی‌های آنلاین هم اسكوئیر انیكس با جذب بیش از 500 هزار مشترك برای نسخه MMORPG فاینال فانتزی 4، موفق نشان داد. با این حال میزان در آمد این شركت ادغامی درهر سه حوزه بازی‌های آفلاین، آنلاین و موبایل كاهش داشت. در سال آینده این شركت به بازی‌هایی چون فاینال فانتزی 13 برای PS3 وInfinite Undiscovery دل بسته است تا این بارهم درآمد و هم سود خوبی كسب كند.

Take Two Interactive
درآمد: 1329 میلیون دلار
سود- زیان: 38/5ـ میلیون دلار
پس از كاهش درآمد شدیدی كه «تیك تو» در سال‌های 2006 و 2007 تجربه كرد، در سال جاری موفق شد سرمایه خود را 41 درصد افزایش داده و به رقم بی‌سابقه 329/1 میلیارد دلار برساند. با این حال باز هم نتوانست علامت منفی پشت میزان سود و زیان كارنامه مالی خود را حذف كند. امسال 7 عنوان برتر Take TWO رقم فروش 1/6 میلیون نسخه را در جهان به ثبت رساندند. در این سال تیك‌تو دردسرهای زیادی را از سر گذراند؛ از مشكلات این شركت در بازار سهام گرفته تا انتقادات فراوانی كه از سوی رسانه‌ها و مجامع مختلف به نسخه آخر بازی GTA یعنی «سان آندریاس» وارد شد؛ بازی‌ای كه لقب پرفروش‌ترین بازی در تاریخ ایالات متحده را یدك می‌كشد و با وجود تمام ایرادات وارد به آن سود بسیار خوبی از محل فروش برای كنسول‌های Xbox360 و PS3 نصیب تیك تو كرد.

درست است كه نسخه چهارم «سرقت بزرگ با خودرو» بر سایر عناوین عرضه شده توسط Take Two در سال جاری كاملا سایه انداخت، اما به هر حال این شركت عناوین قابل اعتنای دیگری هم در این سال منتشر كرد. كه شاید یكی از مهم‌ترین آنها سری بازی‌های ورزشی 2K چون  NBA,MLB و NHL باشد. واحد 2K این شركت در سال 2008 توانست با عرضه بازی‌های كودكانه، شاد و ساده خصوصا برای كنسول Wii موفقیت خوبی داشته باشد. یكی دیگر از كارهایی كه Take Two در سال جاری كرد، انتشار یكی از عناوین بزرگ خود یعنی «بایوشاك»  برای پلی استیشن3 بود.از سال 2007 تیك تو وارد یك جریان ناخواسته با الكترونیك آرتز شده است؛ به طوری كه مداوماً EA پیشنهاد همكاری می‌دهد و تیك‌تو رد می‌كند. اما تحلیل‌گران بازی پیش‌بینی می‌كنند تا پایان سال جاری یا اوایل سال بعد بالاخره Take Two تسلیم پیشنهادهای وسوسه آمیز «ریچیتیلو» خواهد شد و با این شركت قرارداد خواهد بست. در صورت تحقق این امر، این شركت تازه‌تاسیس ادغامی خواهد توانست از شركت ادغامی دیگر یعنی «اكتیویژن بلیزارد» پیشی بگیرد و به بزرگ‌ترین شركت بازی‌سازی جهان تبدیل شود. باید منتظر ماند و دید.

THQ
درآمد: 1031 میلیون دلا ر
سود- زیان: 35ـ میلیون دلار
بیلان مالی این شركت در سال گذشته تفاوت چندانی نكرد و از این نظر حدودا سال بی تلاطمی را پشت سر گذاشت. گرچه نباید هم از نظر دور داشت كه باز هم سیاست‌های مدیران THQ در به ‌سودرسانی این شركت با ناكامی مواجه شد. البته آنان به موفقیت‌هایی هم در این سال نائل شدند كه مهم‌ترین آن توافق با كمپانی دیسنی ـ پیكسار و كسب حق استفاده از شخصیت‌های كارتونی این شركت‌ها و نیز خرید حق امتیاز سری بازی‌های كشتی كج Smack down   و RAW بود. در واقع با اتكا به همین موفقیت‌ها هم بود كه THQ در سال گذشته موفق به فروش بیش از 2/8 میلیون نسخه بازی شد كه رقمی تحسین‌برانگیز برای هر شركت بازی‌سازی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، تعداد عناوین ناموفق و شكست خورده THQ هم در این سال كم نبود.

Juiced2  و Stuntman دو تا از این بازی‌ها بودند كه عرضه نابهنگام‌شان در شلوغ‌ترین فصل سال هم مزید بر علت باشد تا در میان دریای بازی‌های خوب دیگر كاملاً از نظر دور بمانند و فروش مطلوبی نداشته باشند. اما THQ عناوین خوب و موفقی هم در این سال داشت. اگر از بازی اقتباسی ناموفق Wall-E كه بر اساس یك فیلم انیمیشن از پیكسار ساخته شد، بگذریم، دو بازی ادامه‌ای آن یعنی Saints Row2 و Red Faction (كه موفقیت خیره‌كننده‌ای روی PS2 داشت) خیلی خوب توجه و رضایت بازی‌كننده‌ها را جلب كردند. در فرصت باقی مانده از سال جاری هم THQ به دو بازی de Blob و Darksiders بسیار امید بسته است. دست‌اندركاران THQ اعلام كرده‌اند كه قصد دارند با سرشكن كردن هزینه‌ها (از جمله تعدیل نیروها) و تلاش بیشتر برای بهبود روند عرضه بازی‌ها و تسریع آن در سال آتی، این شركت را پس از چند سال بار دیگر به مرحله سودرسانی برسانند.

Disney
درآمد: 2593 میلیون دلار
سود- زیان : 702 میلیون دلار
بخش توسعه و انتشار بازی دیسنی درواقع زیرمجموعه‌ای از دپارتمان تولیدات رسانه‌ای این شركت است. این موضوع باعث شده است پیشرفت این بخش با دشواری بسیار و به كندی انجام شود. اما از سوی دیگر وسعت و سابقه دیسنی و تنوع محصولات رسانه‌ای این شركت، موجب می‌شود دست بازی‌سازان آن برای ساخت عناوین محبوب باز باشد. از جمله این بازی‌ها بازی «دزدان دریای كارائیب: آخر دنیا» بود كه بر اساس فیلمی به همین نام ساخته شده توسط شركت دیسنی تولید و عرضه شد و فروش خوبی هم داشت. موفقیت عمده این شركت مربوط به بازار داخل ایالات متحده می‌شود.

دیسنی با عرضه بازی‌هایی كه به طور خاص مورد توجه نوجوانان آمریكایی قرار دارد و بر اساس شخصیت‌های كارتونی و سینمایی آمریكا ساخته شده، توانسته است درآمد سرشاری از داخل كشور كسب كند. در سال 2008 هم استودیوی بازی‌سازی دیسنی با تولید بازی Turok و با استفاده از برند «تاچ استون»، برای نخستین بار وارد عرصه بازی‌های نسل جدید شد. مهم‌ترین برنامه آتی دیسنی ادغام دو شركت «گروه اینترنتی والت دیسنی» و «استودیوهای بازی‌سازی دیسنی» و تشكیل مجموعه‌ای جدید با نام «گروه رسانه‌ای دیسنی» است. اما اینكه آیا این رویداد بر روند بازی‌سازی این شركت تأثیر مثبت خواهد داشت یا خیر، در آینده معلوم خواهد شد.