نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

كمبودهای مدیریت اینترنت در كشور

شماره 89 / اخبار / اردیبهشت 1389


تعداد بازدیدکنندگان 3316 بازدید نسخه چاپی

همواره رشد اقتصادی و توسعه پایدار در گرو زیرساخت‌های ارتباطی بوده كه این ساختارهای زیربنایی در گذشته از طریق احداث بزرگراه‌ها، شبكه ریلی، احداث فرودگاه‌ها و بنادر انجام می‌گرفت اما امروزه برقراری یك شبكه پرقدرت اینترنت و ایجاد بستر سریع تبادل اطلاعات ضامن اصلی رشد اقتصادی در قرن بیست و یكم به حساب می‌آید.

مسعود ریاضیات - رییس انجمن شركت‌های اینترنتی - در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار كرد: همانطور كه در گذشته، دولت‌ها اعتبارات وسیعی برای ایجاد ساختارهای زیربنایی در نظر می‌گرفتند و جاده‌های احداث شده را تقریباً رایگان (یا با عوارض بسیار ناچیز) در اختیار بخش‌های اقتصادی قرار می‌دادند، اكنون نیز باید همان سیاست درمورد شبكه اینترنت به اجرا گذاشته شود. او ادامه داد: یعنی شبكه وسیع فیبر نوری تمام نقاط دور و نزدیك مملكت را بپوشاند و بستر انتقال اطلاعات سریع را فراهم آورد و این بستر با هزینه بسیار ناچیز و حتی با یارانه در اختیار بخش‌های مختلف اقتصادی اعم از تجارت، بانكداری، خدمات و غیره قرار بگیرد.

وی گفت: متأسفانه ملاحظه می‌شود كه این امر مهم در برنامه‌های كلان دولتی نادیده گرفته شده است. در سال 1372 ایران دومین كشور خاورمیانه بود كه به اینترنت متصل شد ولی امروزه از تمامی كشورهای منطقه به جز عراق و افغانستان عقب‌تراست. ریاضیات با بیان اینكه در سال 1381 فقط 1/1 درصد تولید ناخالص ملی به اینترنت و IT اختصاص داده شد كه آنهم در سال‌های اخیر به كلی برچیده شده است، ابراز داشت: در سالی كه پشت سر گذاشتیم، حدود 300 هزار پورت اینترنت پرسرعت فعال داریم، درحالیكه طبق برنامه پنج ساله چهارم توسعه باید تعداد یك و نیم میلیون پورت ایجاد می‌شد.

به گفته این كارشناس این كمبود در حالی چشم‌گیر می‌شود كه به دلیل فرهنگ بالا و هوشیاری سرشار ایرانیان، آمارهای غیر رسمی اعلام می‌دارد كه بیش از 18 میلیون كاربر اینترنت در مملكت وجود دارد، با این حال ضریب نفوذ اینترنت در ایران حدود 24 درصد است. او گفت: اخیراً اعلام شده كه قرارداد خرید اینترنت از پروژه فالكون به مبلغ 85 میلیون دلار برای مدت 15 سال به امضاء رسید كه ظرفیت اینترنت كشور را بسیار افزایش خواهد داد ( تا 156 STM یا حدود 24 گیگابایت)؛ جای شكرش باقی است، زیرا لااقل ما را از وابستگی محض به خط فیبر دریائی جاسك - فجیره رها می‌سازد.

ریاضیات ادامه داد: ولی سؤال اینجاست كه با موقعیت جغرافیائی بسیار ارزنده‌ای كه كشور ایران دارد و می‌تواند گذرگاه اینترنت برای بسیاری از كشورهای منطقه باشد و از این راه درآمد كسب كند، چگونه است كه ما فقط خریدار و مصرف‌كننده هستیم و در یك چنین پروژه بزرگ بین‌المللی مشاركت نداریم، در حالی كه از كشورهای عربستان و امارات كه بگذریم، حتی كشورهایی كه از لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر از ایران هستند نظیر سوریه، اردن، پاكستان، لبنان و مراكش در اینگونه پروژه‌ها شریك هستند.

وی با تاكید بر اینكه مدیریت اینترنت كشور كمبودهای فراوان دارد ابراز كرد: بی‌برنامگی و یا اجرایی نشدن برنامه‌های مصوب قبلی از یك‌طرف و تداخل وظایف ارگان‌های ذیربط (شركت‌های زیرساخت و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات) كه همگی وابسته به وزارت ارتباطات هستند از طرف دیگر به این نابه‌سامانی دامن زده است. این كارشناس تاكید كرد كه سازمان تنظیم مقررات كه یك ارگان سیاست‌گذار و كنترل‌كننده در سطح كلان است، به اداره كل صدور پروانه و مجوز تبدیل شده است. در صورتی كه صدور پروانه و مجوز اصولاً باید توسط اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی صورت بگیرد.

وی با بیان اینكه شركت زیرساخت در وظایف سازمان تنظیم مقررات دخالت می‌كند و خود برگزار كننده مزایده‌ها و مناقصه‌ها می‌شود تاكید كرد كه این سازمان به بهانه‌های مختلف در كار شركت‌های خصوصی فعال در بخش تلفن اینترنتی دخالت و بار دیگر انحصار و نیمه انحصار به وجود می‌آورد و هزینه تلفن اینترنتی را به یكباره به چندین برابر افزایش می‌دهد. او با تاكید بر اینكه اینگونه سیاست‌ها باعث شده كه بخش خصوصی در صنعت اینترنت بسیار آسیب‌پذیر شود و در عمل سركوب گردد گفت: توقف طرح تكفا (توسعه كاربری فناوری اطلاعات) و حذف اختصاص اعتبار جهت توسعه كاربری IT باعث بزرگ‌تر شدن شكاف عقب‌ماندگی ایران در كاربری فناوری اطلاعات شده است.

رییس انجمن شركت‌های اینترنتی ادامه داد: مقایسه كنید كه در كشوری نظیر مالزی، هم‌اكنون اینترنت پرسرعت در اكثر هتل‌ها و مراكز گردشگری به‌صورت رایگان در اختیار عموم است، حتی در اتوبوس‌های شهری اینترنت پرسرعت Wimax به طور رایگان در اختیار مسافران است یا در فرودگاه‌ها، رستوران‌ها و اكثر مراكز عمومی Hotspot استفاده از اینترنت به آسانی میسر می‌باشد. حال كشور خودمان را در نظر بگیرید كه در روزهای پایانی سال، اكثر خودپردازهای بانك‌ها به دلیل عدم ارتباط با مركز قطع هستند.

وی ادامه داد: به سایت‌های اینترنتی بانك‌ها به سختی می‌توان مراجعه كرد و مردم به اجبار و در این ترافیك سنگین باید رهسپار شعبه‌های بانكی شوند یا وقتی كابل فجیره - جاسك صدمه می‌بیند به یكباره اینترنت مملكت مختل می‌شود و باید پرسید جوابگوی این نابه‌سامانی‌ها كیست؟ عدم مدیریت یكپارچه باعث می‌شود كه هیچ ارگانی به تنهائی جوابگو نباشد و هركس گناه را به گردن دیگری بیندازد. او با بیان اینكه در جایی پیشنهاد دادم كه یك بخش مناسبی از بودجه واردات بنزین را به توسعه اینترنت اختصاص دهید و طرح تكفا را مجدداً احیا و كمك كنید تا تجارت الكترونیك، بانكداری الكترونیك، دولت الكترونیك، آموزش الكترونیك و غیره در كشور رشد یابد و در اینهمه ترافیك و رفت و آمد اتومبیل‌ها و هدر رفتن بنزین، وقت و انرژی صرفه‌جوئی كنید، گفت: باور كنید كه در این صورت سهمیه‌بندی بنزین دیگر لزومی نخواهد داشت.

این كارشناس خاطر نشان كرد كه وزارت ارتباطات و ارگان‌های زیرمجموعه آن باید سودآوری را كنار بگذارند و اینترنت را به چند برابر قیمت خریداری شده تحویل در مرز به مردم این مرز و بوم تحمیل نكنند. رییس انجمن شركت‌های اینترنتی در پایان گفت: اینترنت یك ابزار لوكس نیست كه فقط برای ای‌میل و بازی و سرگرمی و امثال آن به كار گرفته شود. اینترنت بستر رشد و تعالی اقتصادی است و باید همان سیاستی را در مورد آن بكار گرفت كه درمورد جاده‌ها، راه‌آهن و خطوط هوائی در نظر گرفته می‌شود.