نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

برترین­های تكنولوژی‌ در سال 2010

فناوری­هایی كه آینده در گرو آنهاست



تعداد بازدیدکنندگان 3042 بازدید نسخه چاپی

نویسنده: دن كاستا- مترجم: فرزانه احسانی مؤید
در طول 29 سال اخیر، دبیران مجله PC Mag هر سال در پایان سال میلادی دغدغه­های چاپ و نشر مجله و چالش­ها و اوضاع بازار و حوزه عرضه محصولات جدید به بازار و اخبار آن را كنار می­گذارند و تنها به مسائل مربوط به تكنولوژی و نوآوری­های مهم و تأثیرگذاری كه در سال 2009 اتفاق افتاده می­پردازند و آنها را تحلیل می­كنند. امسال نیز در جهان فناوری موارد خاص و قابل توجه بسیاری برای اشاره وجود دارد. وقتی كه در آغاز كار، در سال 1985 با اهدای جوایز TechEx شروع كردیم، مخاطبان و كسانی كه در این رقابت لحاظ كردیم شامل محصولاتی می­شدند كه انقلاب و تحول بزرگی به وجود آورده باشند. مانند صفحه گسترده­هایJavelin ، مودم­های Trailblazer (با سرعت انتقال 9600 بیت در ثانیه) و ProPrinterهای IBM (شبكه عظیمی از ماتریس­های نقطه­ای كه باعث شدند هزینه­های پرینت به طور قابل ملاحظه­ای كاهش یابد). از این دوران مدت زیادی گذشته و مسیری بسیار طولانی طی شده است­، اما رد پای این تكنولوژی­های خلاقانه و پركار برد، هنوز هم در فناوری­های جدید دیده می­شود. به نظر ما تأثیرات مهمِ لیستی كه در ادامه مشاهده خواهید كرد، در تكنولوژی و محصولات 25 سال آینده آشكار می­شود و آینده در دستان آنهاست.

قلّه نوری  (Light Peak) 
 ما پیش از این درباره اهمیت و فواید كابل­های فیبر نوری كه اطلاعات، داده­های صوتی و ویدیویی را خیلی سریع به سیستم­های خانگی انتقال می­دهد، بسیار صحبت كرده­ایم. اما مهندسان شركت اینتل در تلاش هستند تا بتوانند مجموع این تكنولوژی­ها را با سرعت بیشتر برای كامپیوترهای خانگی فراهم كنند. همان­طور كه امسال در نمایشگاه IDF رونمایی شد، انتقال­دهنده­های Light Peak   با  سرعت 10 گیگا بایت در ثانیه این كار را انجام می­دهند و این پتانسیل را هم دارند كه با كمی تغییرات و ارتقای كارایی، سرعت انتقال داده­ها را به 100 گیگا بایت در ثانیه نیز برسانند. اگر بخواهیم با مثالی این موضوع را ملموس­تر بیان كنیم، مثلاً می­توان گفت با بهره­گیری از این فناوری شما می­توانید یك فیلم كامل بلو ری را در كمتر از 30 ثانیه به سیستم دیگری انتقال دهید. تكنولوژی Light Peak، تمام پروتكل­های ورودی - خروجی را پوشش می­دهد و كاربرد بسیار وسیعی در انتقال همه نوع اطلاعاتی، از یك دسترسی جانبی ساده گرفته، تا ارتباط برای انتقال داده­های با سرعت بسیار بالا، را دارد. اگرچه هنوز Light Peakها گران تمام می­شوند، اما چنان ظرفیت و توانایی­های فوق­العاده و بسیار بالایی در بخش ارتباطات نوری دارد كه خیلی سریع می­تواند پیشرفت كند و در چند سال آینده زمینه­ساز پیشرفت­های چشمگیری در حوزه­های  ارتباطات و انتقال داده­ها شود.

پروژه ناتال
اولین نمونه و نشانه­های پروژه ناتال از شركت مایكروسافت را در نمایشگاه E3 كه در سال 2009 برگزار شده بود، دیدیم. ناتال یك تكنولوژی صرف نیست، بلكه مجموعه­ای از فناوری­هاست كه داخل جعبه كوچكی به Xbox شما وصل می­شود و پایین تلویزیون شما قرار می­گیرد. چیزی شبیه حسگرهای ویی نینتندو. جعبه مذكور شامل یك دوربین RGB، حسگر مادون قرمز، میكروفن و پردازشگر می­باشد. با چنین دستگاهی، ناتال قادر به شناسایی و تحلیل ورودی‌های بسیار متنوع و وسیعی مانند حركات و اشارات بدن، شناسایی حركات مختلف چهره و دستورالعمل­های صوتی خواهد بود. اگر چه در دوره­ای كه Sony Eye Toy دوربین­های مختلف خود را تولید كرد، سیستم این دوربین­ها تنها بر پایه سرگرمی بود، اما حالا كاربردهای ناتال چیزی بیش از یك سرگرمی پیش­بینی می­شود. این دستگاه می­تواند طرح بدن انسان را با 48 نقطه كه روی استخوان­بندی او در نظر می­گیرد شناسایی و ترسیم كند. این فناوری با تمام جزئیات خاص و دقیقی كه ارائه می­دهد، به كاربران و متخصصان امكان طراحی موارد مختلفی، از بازی‌های كامپیوتری اول شخص گرفته، تا بازی­های ورزشی جدید و روش­های انجام آنها را می­دهد. ورود ناتال به بازار و عرضه نهایی آن احتمالاً تا پایان امسال طول خواهد كشید. اما طراحان بازی­های كامپیوتری و شركت­های آنها، از همین حالا فرم تقاضای یك نمونه از این محصول را آماده كرده­اند و برای آن برنامه­ریزی كرده­اند.

Nvidia GeFarce 3D
این دستگاه در واقع یك صفحه نمایش كاملاً سه­بعدی می­سازد. چیزی كه از همان ابتدای شكل­گیری فیلم­ها، تلویزیون و صنعت كامپیوتری، هدف همه بوده است. طراحی این دستگاه و عرضه آن نشان می­دهد كه تا چه حد به این هدف نزدیك شده­ایم. البته هنوز هم نقصان و كاستی­هایی دارد و كاملاً بی عیب هم نیست. شما هنوز هم باید آن عینك­های استروسكوپ 200 دلاری را به چشمتان بزنید و علاوه بر آن از كارت گرافیكی­های جدیدتری استفاده كنید تا بتوانید به صفحه نمایش 120 هرتزی زل بزنید. لنزهای «Active Shutter» این وسیله، خودشان را با صفحه نمایش شما تطبیق می­دهند. بنابراین هر چشم شما 60 هرتز از تصویر را دریافت می­كند و وقتی كه قطعات را در جای خود بگذارید، با نتایج بسیار جالبی مواجه می­شوید. بهتر از همه، این است كه از همین حالا بیش از 300 بازی مانند Call of Duty و دنیای جنگاوری World of War craft  با تكنولوژی 3D (سه­بعدی) وجود دارند و قابل بازی كردن هستند.

جوهر نقره­ای قابل چاپ محصول زیراكس
رقابت­ها و پیشرفت­هایی كه در حوزه چاپ وجود دارد، بسیار فشرده و قابل توجه است و ارائه محصولات جدید و كاربردی چالش بزرگی برای فعالان این حوزه محسوب می­شود. یكی از این چالش­ها این است كه فلز رسانا باید در دمایی حدود 1000 درجه سلسیوس قرار بگیرد؛ در حالی كه صفحات پلاستیكی كه این فلزات رسانا روی آنها قرار می­گیرند، در دمایی حدود 150 درجه سلسیوس ذوب می­شوند. امسال شركت زیراكس این مانع را از سر راه برداشت و جوهری بر پایه نقره طراحی كرد و ارائه داد كه روی پلاستیك، كاغذ و تعداد زیادی از مواد دیگر قابل چاپ می‌باشد. بدین ترتیب به زودی صنعت چاپ بسیار ارزان­تر از آنچه اكنون هست خواهد شد و امكانات متنوع بسیاری پیش روی مصرف كنندگان قرار خواهد گرفت. كارشناس حوزه چاپگرهای كامپیوتری، دیوید استون، در این باره می‌گوید: «اگر شما روزی بتوانید به همان آسانی كه باركدها را چاپ می­كنید،RFID  را روی بسته­ها چاپ كنید، می‌توان برچسب­های RFID را به كلی جایگزین باركدها كرد. در نتیجه عبور از صندوق در فروشگاه­ها به اندازه عبور از میان یك دستگاه RFIDخوان، سریع خواهد بود و دستگاه خودش همه چیز را در كارت شما ثبت خواهد كرد.»

دستكش­های TouchTec
 هر كس كه استفاده از iPod را با این دستكش­ها امتحان كرده است، این فكر خلاقانه Terry lotto پایه گذار Touch – Tec را تحسین می­كند. اگر چه صفحه­های خازنی و آنهایی كه به ضربه حساس هستند، نسبت به صفحه­هایی كه به ضربه و لمس حساس نیستند، دقیق­تر می­باشند و سریع­تر به دستورالعمل­ها پاسخ می­دهند، اما اگر با ابزاری نامناسب، مثلاً با دستكش، با آنها كار كنیم، اصلاً خوب و راحت كار نمی­كنند. لیتو (Leto) برای این مشكل راه حل خوبی پیدا كرد. او الیاف را با ذرات نانو اشباع كرد و بدین ترتیب كار با دستگاه‌های ATM، آیفون یا سایر صفحات تاچ، بدون در آوردن دستكش­ها ممكن شد. قیمت این دستكش­ها در حال حاضر خیلی گران است (185 دلار)، اما تا چند سال آینده هیچ دستكشی پیدا نمی­شود كه صفحات تاچ آنها را شناسایی نكنند و دستورالعمل­هایشان را اجرا نكنند.

هندای همگام
وقتی صحبت از روبات و روبوتیك می­شود، همه ما به یاد روبات پیشترفته و شگفت­انگیز آسیمو (Asimo) و یا آن روبات كوچك و جذاب پلئو (Pleo) می­افتیم. در حالی­ كه روباتیك معنا و تأثیری عمیق­تر روی زندگی هر روز ما دارد و همان­طور كه فناوری­های Stride management assist از شركت هوندا و Bodyweight Support Assist نشان می­دهند، تأثیرگذاری و نفوذ روبات­ها آنقدرها هم دور نیست. این نمونه­های اولیه برای اجرای دستوالعمل­های نشستن و ایستادن و مانند اینها طراحی و ساخته نشده­اند، اینها به افراد كمك می­كنند كه راحت­تر حركت كنند و یا بارهای سنگین را به راحتی بلند كنند. دستگاه Stride Assist به میزان 2.5 كیلوگرم وزن­، یك پردازنده و جعبه باتری دارد و به دور كمر بسته می­شود. طرز كار آن بدین صورت است كه رشته­هایی از این دستگاه به پای شما وصل می­شود و به حركت شما كمك می­كند. وقتی سردبیر مجله Pc Mag، خودش این دستگاه را امتحان كرد، گفت كه حالا كاملاً می­فهمد كه چگونه این فناوری، دو كار را هم­زمان انجام می­دهد و دو هدف دارد، هم به افراد ناتوان و ضعیف كمك می­كند كه به نحوی راه بروند و هم به افراد توانمند و سالم كمك كند كه صحیح راه بروند.

MPEG Surround
 در حال حاضر بسیاری از ایستگاه­های سراسری تلویزیون و ایستگاه­های رادیویی اینترنتی، از استاندارد صوتی استریو استفاده می­كنند، چون برای ارسال صدای فراگیر 1/5 پهنای باند خیلی زیادی لازم است. ولی مجموعه قوانین صوتی جدید انستیتوی فراون هوفر (Fraun hofer) تحت عنوانMPEG Surround  این رویه را تغییر داد. در واقع این شركت توانست صدای 1/5 كاناله فول را با سرعت كوچكی در حد 48 كیلوبایت در ثانیه عملی كند. در نمایشگاه ‍CES سال 2009، تحلیلگر فناوری صوتی دستگاه­های كامپیوتری، تیم گیوئون (Tim Gideon) گفت كه وقتی این نمونه را بررسی كرد، واقعاً برایش غیر ممكن بود كه تفاوت بین صدای ضبط شده، سیستم Surround  MPEG و نمونه اصلی فراگیر را تشخیص دهد. سیستم جدید MPEG Surround نه تنها می‌تواند شیوه پخش موسیقی را تغییر دهد، بلكه برای سیستم­های تصویری مانند Hula و Netflis نیز راهكارهای دیگری دارد و در آن حوزه­ها نیز تحول ایجاد خواهد كرد.

T- Mobile HSPA+
 شركت­های AT & T و وریزون بر سر این موضوع كه كدام یك بزرگ­ترین شبكه نسل سوم را در اختیار دارد، در رقابت هستند. اما اگر بخواهید واقعاً سریع­ترین شبكه G3 را امتحان كنید. بایدPhiladelphia  را ببینید و با سیستم T- Mobile HSPA+ وصل شوید. اگرچه سیستم HSPA+ تا سال گذشته هم در برخی نقاط دنیا در دسترس بوده، اما شروع آن در ایالات متحده در سال 2009 بود كه بسیار هم تأثیرگذار بود. اما این فناوری خیال گسترش و رسیدن به شبكه G4 را (مثل LTE از شركت Wi Maxor) نداشت. T- Mobile از HSPA+ استفاده می­كند تا بالاترین حد استفاده و كارایی را از سیستم شبكه G3 داشته باشد. سرعت استفاده از شبكه G3 با سیستمHSPA+  واقعاً بسیار بالاست. در حال حاضر این تكنولوژی فقط در فیلادلفیا وجود دارد قرار است كه چند شهر دیگر را نیز به زودی زیر پوشش قرار دهد.

Witricity Resonant Magnetic Coupling
القای مغناطیسی، فناوری جدیدی نیست. این همان روشی است كه با آن مسواك­های الكتریكی، بدون سیم، شارژ می­شوند. اما این مسواك­ها باید میلیمتری باشند تا شارژ شوند. شركت بوستون، با فناوری نوینی تحت عنوان Witricity قادر شده است این القای الكتریكی را تا حجم بزرگ­تر از چندین فوت، از یك لامپ گرفته تا گوشی موبایل یا یك تلویزیون HD، انجام دهد. راز شركت Witricity در چنین موفقیتی استفاده از سیستم روش Resonant Magnetic Coupling (جفت­سازی مغناطیسی تشدیدی) می­باشد، كه زمانی اتفاق می­افتد كه دو جسم صفحات مغناطیس متغیر یا با نوسان الكتریكی داشته باشند. در نتیجه نیرویی خواهیم داشت كه قوی­تر از روش القای مغناطیسی از طریق اتصال با سیم یا استفاده از باتری­هایی است كه در نهایت به زباله­دانی ریخته می­شوند.
منبع: ماهنامه پی سی مگزین، ژانویه 2010