نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

تحولات استفاده از رسانه‌های اجتماعی

صعود شبكه‌های اجتماعی، سقوط وبلاگ‌نویسی

شماره 89 / اینترنت / اردیبهشت 1389


تعداد بازدیدکنندگان 3604 بازدید نسخه چاپی

نتیجه جدیدترین پژوهش درباره استفاده نوجوانان و بزرگسالان آمریكایی از رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد نوع بكارگیری گونه‌های مختلف این رسانه‌ها در سال‌های اخیر با تغییراتی همراه بوده است. این پژوهش را مؤسسه تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) انجام داده و در آن ویژگی‌های شخصی كاربران اینترنتی، نوع دسترسی آنها به اینترنت و استفاده آنها از كتاب‌های الكترونیكی، موسیقی‌ آنلاین، بازی اینترنتی و انواع رسانه‌های اجتماعی مشخص شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد در بین گونه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، آمار وبلاگ‌نویسی در بین نوجوانان و جوانان در دو.سه سال اخیر كاهش پیدا كرده و در مقابل، كاربران‏‏‏ شكل‌های جدیدتر رسانه‌های اجتماعی، از جمله شبكه‌های اجتماعی افزایش پیدا كرده‌اند.

كاهش وبلاگ‌نویسی نوجوانان و جوانان
اقبال به وبلاگ‌نویسی در دو.سه سال اخیر در بین جوانان و نوجوان با كاهش همراه بوده است. درصد نوجوانان زیر ۱۸ سال وبلاگ‌نویس، از ۲۸ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۱۴ درصد در سال ۲۰۰۹ رسیده است. همچنین درصد نوجوانان عضو شبكه‌های اجتماعی كه برای وبلاگ‌های دیگران كامنت می‌گذارند از ۷۶ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۵۲ درصد در سال ۲۰۰۹ رسیده است. جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله نیز كمتر از قبل در فعالیت‌های آنلاینشان جایی برای وبلاگ‌نویسی در نظر می‌گیرند. اگر در سال ۲۰۰۷ تعداد ۲۷ درصد آنها وبلاگ‌نویس بودند، در سال ۲۰۰۹ این رقم به ۱۵ درصد رسیده است.

رشد سایر شكل‌های تولید محتوا
حركت وبلاگ‌نویسی روی سیر نزولی به‌ معنای كاهش تولید محتوا در اینترنت به‏ وسیله كاربران نیست. كاربران اینترنتی در سال‌های اخیر به شكل‌های دیگری از تولید محتوای آنلاین روی آورده‌اند تا كاهش استفاده از وبلاگ‌ها را جبران كنند. آمار وبلاگ‌نویسی در بین كاربران زیر ۱۸ سال، ۱۴ درصد و در بین كاربران بالای ۱۸ سال، ۱۱ درصد  است. در مقابل بازتولید محتوا بین كاربران زیر ۱۸ سال، ۲۱ درصد و بین كاربران بالای ۱۸ سال ۱۵ درصد و اشتراك‌گذاری محتوا بین كاربران زیر ۱۸ سال، ۳۸ درصد و بین كاربران بالای ۱۸ سال، ۳۰ درصد است.






رشد استفاده از شبكه‌های اجتماعی
كاهش تعداد وبلاگ‌نویسان در مقابل با افزایش كاربران شبكه‌های اجتماعی همراه بوده است. آمارها نشان می‌دهد در پایان سال ۲۰۰۹ حدود ۷۳ درصد كاربران زیر ۱۲ تا ۱۷ ساله، حدود ۷۲ درصد كاربران ۱۸ تا ۲۹ ساله و حدود ۴۰ درصد كاربران مسن‌تر، استفاده‌كنندگان از سایت‌های شبكه اجتماعی بوده‌اند. فیس‌بوك و مای‌اسپیس با ۷۳ و ۴۸ درصد استفاده، در صدر جدول شبكه‌های اجتماعی محبوب قرار دارند. همچنین آمار استفاده از چند شبكه اجتماعی متفاوت نیز با افزایش همراه بوده است. در سال ۲۰۰۸ تنها حدود ۲۹ درصد كاربران اینترنتی در دو سایت شبكه اجتماعی عضو بوده‌اند كه این آمار در سال ۲۰۰۹ به ۳۶ درصد رسیده است. تعداد كاربران عضو در سه یا تعداد بیشتر شبكه اجتماعی نیز از ۱۳ به ۱۶ درصد افزایش پیدا كرده است.

شبكه‌های اجتماعی كامل‌ترین رسانه‌های اجتماعی
شبكه‌های اجتماعی به محبوب‌ترین نوع وب‌سایت‌های اینترنتی تبدیل شده‌اند و كاربران اینترنتی بخش قابل توجهی از زمان آنلاینشان را به این شبكه‌ها اختصاص می‌دهند. در بین انواع رسانه‌های اجتماعی اعم از وبلاگ‌ها، فروم‌ها، میكروبلاگ‌ها، كامیونیتی‌های محتوایی و غیره نیز، شبكه‌های اجتماعی كاربران بیشتر و پیگیرتری دارند. از جمله دلایل اقبال كاربران اینترنتی به شبكه‌های اجتماعی این است كه در این وب‌سایت‌ها علاوه بر قابلیت شبكه‌سازی مجازی، امكانات مختلف موجود در فضای اینترنت اعم از جست‌وجو، خواندن و به‌ اشتراك‌گذاری اخبار، آپلود عكس و فیلم، نوشتن یادداشت‌ها و یادداشتك‌ها و عضویت در گروه‌های مختلف فراهم شده است. به ‌عبارتی اغلب امكانات گونه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی، در سایت‌های شبكه اجتماعی وجود دارد.‌ این ویژگی‌ در كنار قابلیت شبكه‌سازی از دوستان، همكاران، اعضای خانواده و سایر آشنایان است كه باعث شده اقبال كاربران اینترنتی به شبكه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر بیشتر شده و همچنان رو به افزایش باشد.