نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

بین‌المللی شدن استفاده از سایت‌های شبكه اجتماعی

نقشه‌ جهانی شبكه‌ها‌ی اجتماعی

شماره 89 / اینترنت / اردیبهشت 1389


تعداد بازدیدکنندگان 3207 بازدید نسخه چاپی

سایت‌های شبكه اجتماعی حالا در دنیای مجازی آنقدر اهمیت پیدا كرده‌اند تا مبنای ترسیم نقشه جدیدی از جهان شوند. بر همین اساس سایت وینكوس (Vincos) با استفاده از منابع آماری اینترنتی از جمله الكسا و گوگل ترندز، نقشه‌ای از جهان ترسیم كرده كه در آن محبوب‌ترین شبكه اجتماعی هر كشور مشخص شده است. نقشه‌ای كه پیوستگی‌ها و تفاوت‌های نقاط مختلف جغرافیایی آن پیام‌های جالب توجهی دارد. دقت در این نقشه نشان می‌دهد كه علی‌رغم برخی دیدگاه‌هایی كه معتقدند گسترش فضای مجازی در راستای نوع خاصی از نگاه به جهانی‌شدن با یكپارچه شدن سلایق مصرف از جمله مصرف اینترنتی همراه است، هنوز برخی عوامل محلی و جغرافیایی نقشی تعیین‌كننده در استفاده‌های كاربران كشورهای مختلف از اینترنت دارند. نقشه بر اساس آمارهای مربوط به روزهای پایانی سال ۲۰۰۹ ترسیم شده است.

سلطه جهانی فیس‌بوك در چند قاره
فیس‌بوك كه شش سال پیش توسط چند جوان آمریكایی در محیطی دانشگاهی راه اندازی شد، امروز به یكی از غول‌های عرصه فناوری اطلاعات تبدیل شده است. كشورهایی كه در آنها سایت فیس‌بوك در رده اول قرار دارد در این نقشه با رنگ سبز مشخص شده‌اند. سراسر آمریكای شمالی، بیش از نیمی از آمریكای جنوبی، بخش عمده‌ای از اروپا، سراسر آفریقا و استرالیا و بخش قابل توجهی از آسیای جنوبی و غربی در نقشه به رنگ سبز درآمده‌اند كه نشان‌دهنده سلطه فیس‌بوك بر بازار شبكه‌های اجتماعی در دنیاست. فیس‌بوك كه تا چندی پیش به‌ دنبال مای‌اسپیس و در رده دوم شبكه‌های اجتماعی آمریكا قرار داشت، پس از پشت سر گذاشتن رقیبش در آمارهای جهانی، بازار ایالات متحده را هم از مای‌اسپیس ربود. فیس‌بوك در آمارهای جهانی الكسا، پس از گوگل دومین سایت دنیا است. از مجموعه ۱۲۷ كشور بررسی شده، فیس‌بوك در ۱۰۰ كشور، رتبه نخست را دارد.


حوزه خارج از سلطه فیس‌بوك
از بین شبكه‌های اجتماعی آمریكایی علاوه بر فیس‌بوك، اوركات و های‌.فایو نیز در دنیا طرفداران قابل توجهی دارند. اوركات كه زمانی در ایران سایت محبوبی محسوب می‌شد، هنوز در برزیل سایت اول شبكه‌های اجتماعی است و در هند نیز طرفداران قابل توجهی دارد. های.‌فایو نیز در برخی كشورهای آفریقایی و حوزه دریای كارائیب از جمله كامرون، كاستاریكا، مكزیك، هندوراس و گواتمالا سایت اول است. در كشورهای ژاپن، لهستان، كره جنوبی، فیلیپین، جمهوری چك، تایوان، ویتنام، لیتوانی و هلند نیز شبكه‌های اجتماعی غیر آمریكایی در رده نخست قرار دارند.

شرقی‌ها به دنبال محلی‌گرایی
اما اگر كشورهای غربی و برخی كشورهای در حال توسعه، تحت نفوذ كامل فیس‌بوك قرار دارند، در كشورهای مدعی و قدرتمند شرقی اوضاع به‌ گونه دیگری است. در این كشورها سیاست‌های دولتی حوزه فضای مجازی، به ‌گونه‌ای طراحی شده كه بر بومی‌گرایی محیط‌های آنلاین تأكید دارد. در كشور چین شبكه اجتماعی كیوكیو (QQ) با سیصد میلیون كاربر، دومین سایت كشور چین و نهمین سایت دنیا محسوب می‌شود. در چین دومین و سومین شبكه اجتماعی پرطرفدار نیز مالكیتی چینی دارند و شبكه‌های اجتماعی خارجی راهی به جدول سایت‌های محبوب این كشور نیافته‌اند. در روسیه و كشورهای تحت نفوذ فرهنگی آن از جمله قزاقستان و بلاروس نیز شبكه اجتماعی روسی وی.كنتاكه (V Kontakte) حرف اول را می‌زند. در حوزه كشورهای اقمار شوروی سابق همچنین شبكه اجتماعی اودنوكلاسینیكی (Odnoklassniki) از محبوبیت بالایی برخورد است و در روسیه، دوم و در گرجستان و قرقیزستان، اول است. در كشورهای عربی نیز شبكه اجتماعی مكتوب (Maktoob) محبوبیت قابل توجهی دارد و در چند كشور در رده نخست قرار گرفته است.

وضعیت مبهم ایران در نقشه
تحلیلگر سایت وینكوس در گزاش خود نوشته كه ایران را به دلیل محدودیت‌های اینترنتی در این كشور از نقشه حذف كرده و وضعیت استفاده از شبكه‌های اجتماعی در آن را بررسی نكرده است. بررسی قبلی این سایت كه در اواسط سال ۲۰۰۹ انجام شد، نشان می‌داد ایران نیز در ناحیه سبز رنگ واقع شده و در محدوده فیس‌بوك قرار دارد. اما برخی سایت‌های شبكه اجتماعی پرطرفدار دنیا از جمله فیس‌بوك و توئیتر مدتی است در ایران فیلتر شده‌اند و از این‌رو ممكن است استفاده از ابزارهای آماری اینترنتی با خطا همراه باشد. با این وجود، آمار سایت الكسا نشان می‌دهد پرطرفدارترین شبكه اجتماعی در حال حاضر، سایت ایرانی «كلوب» است كه در بین ۲۰ سایت اول كشور قرار دارد. بعد از كلوب، از میان شبكه‏های اجتماعی تنها سایت فیس‌بوك در جمع ۱۰۰ سایت اول ایران قرار گرفته است.