نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

دستِ یاریِ تكنولوژی

بررسی نقش فناوری­های نوین مخابراتی و اطلاعاتی در زلزله اخیر هائیتی

شماره 89 / مخابرات / اردیبهشت 1389


تعداد بازدیدکنندگان 2978 بازدید نسخه چاپی

قارن گودرزی - پس از مشاهده آثار ویران‌كننده‌ای كه زمین‌لرزه به هائیتی وارد كرد، بسیاری معنای واقعی «درماندگی» را دریافتند. آنها دیدند كه چگونه تمامی تلاش‌ها در جهت امداد و نجات آسیب‌دیدگان بر اثر تخریب ساختارهای زیربناییِ این كشور مصیبت‌زده، متوقف و بی­اثر مانده است. ناهماهنگی لجستیكی مانع دیگری بود كه به بحران دامن می‌زد. غذا، دارو و نیروهای امدادی، به دور از دسترس كسانی بود كه به آن نیاز داشتند.

فقدان یك راه زمینی قابل استفاده به پورت­دوپرنس، پایتخت این كشور مصیبت زده نیز مزید بر علت شده بود. در چنین وضع اسف‌باری بود كه صنایع ارتباطی نوین به پا خاستند تا اوضاع بهتر شود. هزاران نفر در سراسر جهان با تأسیس فوروم­هایی به اطلاع­رسانی و رایزنی برای یافتن راه­های جدید یاری­رسانی به زلزله­زدگان همت گماشتند. ضمن اینكه خود نیز به جمع­آوری كمك‌های انسان‌دوستانه‌ برای این امر پرداختند كه از همین رهگذر نیز پول زیادی جمع شد.

خط مقدم
در خط اول این جنبش، سازمان‌هایی قرار داشتند كه علاوه بر دریافت كمك‌های مردمی، اعضا را به پیروی از خط ‌مشی گروه‌هایی چون صلیب سرخ و Oxfam ترغیب می‌كردند. به موازات جمع‌آوری مبلغ یك میلیون دلار توسط همین سازمان‌ها، شركت گوگل به كاربران خود كمك می‌كرد تا وجوه خود را مستقیماً به یونیسف یا سازمان CARE اهدا كنند.

كمك­های اینترنتی
در زمینه كمك‌های انسان‌دوستانه اینترنتی نمونه‌های بسیاری را می­توان یافت. برای مثال، طراحی و راه‌اندازی صفحه Global Relief توسط فیس بوك كه در فهرست آن كمك‌های ضروری در هنگام بلایای طبیعی قرار داده شد. اعضای آكسفام با خرید بسته­ای حمایتی تحت نام «Water for Haiti» مبلغ 70 سنت می‌پرداختند كه هزینه یك بطری آب سالم را برای نجات­یافتگان تأمین می‌كرد.
كمك‌های جمع‌آوری‌شده Oxfam به رقم 33 هزار دلار رسید. شمار افراد داوطلب كمك به صلیب سرخ آمریكا نیز به هزاران نفر بالغ شد. آندرو نوپز سخنگوی فیس بوك در این باره می‌گوید: «زلزله‌ی هائیتی نقش اساسی اینترنت را در پیوند دادن انسان­ها به ‌هنگام وقوع یك تراژدی ثابت كرد.»

برقراری ارتباط
اكثریت دارندگان موبایل از طریق ارسال پیامك به یاری زلزله‌زدگان شتافتند. برای مثال هر كس می­خواست، می­توانست با ارسال یك پیامك با متن «HAITI» به شماره‌ی 90999 مبلغ 10 دلار به صلیب سرخ بین‌المللی هدیه كند. شركت A&T نیز برای شركت در این حركت جهانی مبلغ 50.000 دلار به TSF كه یك مؤسسه بشردوستانه در امور ارتباطات اضطراری است، كمك كرد. TSF نیز اقدام به اعزام گروه‌هایی به مناطق مركزی هائیتی كرد تا افرادی كه سرپناه خود را در این فاجعه از دست داده­اند از 2 دقیقه ارتباط رایگان بین‌المللی برخوردار شوند.

گروه دیگری با نام Net Hope با برپایی یك ماهواره VSAT در منطقه توانستند از اینترنت بی‌سیم برای تجدید حیات ارگان‌هایی كه ساختار اینترنتی نیز داشتند، استفاده كنند. ویلیام بریندلی، از مدیران ارشد Net Hope در این باره می­گوید: «با برقراری دوباره‌ ارتباطات، دفاتر مختلف نمایندگی می‌توانند ابزارهای مورد نیاز برای سرعت بخشیدن به كمك­رسانی را در اختیار داشته باشند. این امر به عادی شدن تقریبی اوضاعِ تلاش‌ها كمك می‌كند كه همواره دومین گام مهم پس از كمك‌های اولیه‌ اضطراری محسوب می­شود.» برای ادامه روند كمك‌رسانی در شب، شركت Solinc از فلوریدا مبلغ 300.000 دلار برای تهیه‌ لامپ‌های خورشیدی و ارسال آن به مناطق ویران‌شده تصویب كرد.

همین‌طور یك گروه داوطلب برای اطمینان از نصب و راه­اندازی صحیح چراغ‌های ارسالی به منطقه اعزام كرد. در این زمینه دولت آمریكا نیز یك كمك موقت high-tech اختصاص داد. شركت COPROK با حمایت یك تأمین‌كننده‌ خدمات ماهواره‌ای و نیروی دریایی آمریكا در هائیتی، ماهواره‌ای را به این امر اختصاص داد. شركت Inmarsat نیز پس از متقاعدكردن دولت آمریكا سرویس ارتباط دوطرفه‌ موبایل و ویدیوكنفرانس از طریق پورتوریكو را برقرار كرد.

زلزله هائیتی هم بالاخره تمام شد و گذشت. اما آنچه كه در این هنگامه به اثبات رسید، نقش مؤثر و غیر قابل انكار شركت­ها و دست­اندركاران IT و مخابرات در چنین وقایعی ‌در كنار سایر سازمان‌های یاری­رسان بود. با نقش پررنگی كه این گونه خدمات در این مواقع پیدا می­كنند، توجه بیشتر به صنایع مخابراتی و اطلاعاتی، الزامی به نظر می­رسد. در مقابل، دست­اندركاران این صنایع نیز باید برنامه­ریزی­های دقیق­تر و مشخص­تری برای این طور مواقع داشته باشند تا دست یاری فناوری‌های نوین با قدرتی هر چه بیشتر در كنار نیازمندان به یاری باشد.
منبع: ماهنامه پی سی مگزین، مارس 2010