نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

یك بیگانه در سرزمینی آشنا



تعداد بازدیدکنندگان 2823 بازدید نسخه چاپی

آواتار برای كاربران اینترنت واژه‌ای كمابیش آشناست. آواتار همان شمایل یا تصویر كوچكی است كه در كنار نام‌مان در سایت‌هایی كه در آن عضو هستیم نشان داده می‌شود و به نوعی نماینده ما در آن سایت محسوب می‌شود. حال می‌توانیم همین امر را در مورد فیلم آواتار هم مصداق بگیریم. زیرا آواتارها به نوعی حضور مادی انسان‌ها در دنیایی دیگر هستند كه اگر چه از نظر شكل ظاهری مشابه ساكنان سیاره پاندورا هستند، ولی كنترل و فكر و نحوه عمل آنها توسط انسان‌ها انجام می‌شود. انسان‌هایی كه با روش مخصوصی در بدن آواتارها حلول می‌كنند و برای شناسایی نحوه زندگی ناوی‌ها (همان ساكنان آبی رنگ نیمه انسان-نیمه حیوان روی سیاره) به میان آنها می‌روند.

داستان فیلم نیز داستان آشنایی نظیر همان اتفاقی است كه بر سر ساكنان اولیه سرزمین آمریكا یعنی سرخپوستان آمد. با این تفاوت كه در فیلم جیمز كامرون این بار متجاوزان هستند كه شكست می‌خورند و بومیان با كمك كلیه نیروها و موجودات زنده روی سیاره به پیروزی می‌رسند. آواتار در حجم و نحوه استفاده از جلوه‌های ویژه و همچنین نمایش سه بعدی سراسری در سینماها چنان استانداردهای فیلم‌سازی و جلوه‌های ویژه را تحت تاثیر قرار داد كه مجله معتبر وایرد، فیلم را به عنوان اختراع دوباره صنعت فیلم‌سازی ستود.

همانگونه كه در سال ۱۹۹۹ فیلم‌های سه گانه ماتریكس با تعریف جدید از جلوه‌های ویژه، توانستند سرمنشاء ساخت فیلم‌های بسیاری از این دست شوند و استانداردهای جدیدی را برای این صنعت تعریف كنند، آواتار نیز بی‌شك چنین كرده است. سرسلسله چنین فیلم‌هایی كه پای جلوه‌های ویژه كامپیوتری را به سینما باز كرد و از چنین تكنیك‌هایی به نحوی گسترده و بی‌سابقه استفاده نمود، فیلم ترمیناتور۲ (روز قضاوت) بود كه اتفاقا آن هم توسط جیمز كامرون كارگردانی شده بود.

جلوه‌های ویژه آن فیلم در سال ۱۹۹۲ چنان خیره كننده بود كه به نظر می‌رسید نهایت اتفاقاتی كه می‌تواند توسط جلوه‌های ویژه در یك فیلم روی دهد، در ترمیناتور۲ پیاده‌سازی شده است و دیگر كاری برای انجام دادن نمانده است. ناگفته نماند كه با ساخت هركدام از این فیلم‌ها، نه تنها صنعت سینما ارتقاء یافته است بلكه صنایعی كه به آن كمك رسانده‌اند نیز به جایگاه بالاتری منتقل شده‌اند. در واقع برای هركدام از فیلم‌های یادشده، سیستم‌های كامپیوتری، نرم‌افزارها، دوربین‌ها، ماكت‌ها و بسیاری تجهیزات اختصاصی دیگر ساخته شده است. به عنوان مثال دوربین‌های خاصی كه آواتار با آن فیلم‌برداری شده است، نمونه‌های خاصی هستند كه توسط شركت سونی و برای این پروژه ساخته شده‌اند. دوربین‌هایی با توان فیلم‌برداری با كیفیت فوق‌العاده بالا و وزنی قابل قبول در حدود بیست كیلوگرم در مقابل نمونه‌های دویست كیلویی كه قابلیت حمل و نقل مناسب را ندارند.

البته در داخل كشور و با توجه به نسخه‌های معمولی فیلم كه در بازار وجود دارد، قطعا امكان مشاهده و لذت بردن از جلوه‌های بصری و سه بعدی آن وجود ندارد، ولی اگر فیلم را با علم به این موضوع و توجه به اشاره‌های نهان و آشكار آن به طبع ماجراجو و تهاجمی انسان‌ها و توجه به موضوع حفاظت از محیط زیست نگاه كنیم، قطعا لذت بخش و قابل توجه خواهد بود. گفتنی است كه آواتار با بیش از دو میلیارد دلار فروش، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما است.