نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

بازی­های رایانه ­ای راهگشای آموزش و پرورش نوین



تعداد بازدیدکنندگان 4346 بازدید نسخه چاپی

نوشته: جان گادیوسی، مترجم: فرزانه احسانی مؤید - در ایالت كارولینای شمالی آمریكا، معلمانی كه قصد دارند تا علاقه دانش‌آموزان خود را به زمینه‌های زیست‌شناسی مولكولی و هوافضا جلب كنند، به تازگی برای رسیدن به این هدف ابزار جدیدی را یافته­اند: بازی­های رایانه­ای و ویدیویی. از آنجایی كه اكثر بچه‌ها، دوران كودكی خود را در كنار بازی­های رایانه­ای می­گذرانند، آموزگاران و مسئولان آموزشی این ایالت تصمیم گرفته‌اند تا در برنامه‌ای با همكاری طراحان بازی­های رایانه­ای و كارشناسان مربوطه، تجربه و برنامه هیجان‌انگیز و جذاب نوینی برای كلاس­های درس خود بیافرینند. در برنامه اول، یك سری سه‌گانه از بازی­های جدید طراحی و توزیع شد كه موضوعات و مباحثی مانند فرهنگ‌ها، زیست‌شناسی مولكولی و گشت و جست­وجوی فضایی را با ظاهری ملموس‌تر و به صورت یك سرگرمی جذاب برای كودكان بیان می‌كرد.

طبق یك گزارش جدید در مورد «كودكان و بازی در سال 2009» از گروه NDP 82 درصد از كل كودكان 2 تا 17 سال در آمریكا، یعنی 7/55 میلیون كودك، در حال حاضر به بازی­های رایانه­ای می‌پردازند.
7/9 میلیون كودك این گروه، در طبقه‌بندی سنی بین 2 تا 5 سال قرار دارند كه بخش كوچك­تر و 4/12 میلیون كودك، بین 9 تا 11 سال هستند كه به عنوان بخش بزرگ­تر در این دسته‌بندی محسوب می‌شوند. همان طور كه كودكان در سال‌های گذشته، موسیقی را با بازی­هایی مانند «قهرمان گیتار 5» (Guitar Hero 5) از شركت Activision و «بیتلز: گروه راك» (The Beatles: Rock Band) و دنیای ورزش را در كنار «Madden NFL10» و «FiFA 10» از شركت Electronic Arts گذراندند و شناختند، معلمان و محققان بر این باورند كه بازی­های مفیدی چون «Discover Babylon» و «Astornout: Moon, Mars & Beyond» از شركت Virtual Heroes نیز در رشد علمی و تحصیلی كودكان و نوجوانان می­توانند مؤثر باشند.

شركت Escape Hatch Entertainment، كه طراح بازی­های رایانه­ای در فدراسیون دانشمندان آمریكایی (FAS) می‌باشد، بازی­ای تحت عنوان  Immune Attack را طراحی كرد تا به كودكان 7 تا 12 ساله درباره دنیای میكروسكوپی سلول­ها و پروتئین­های سیستم دفاعی بدن آموزش دهد. در این بازی، هدف كاربر، نجات یك بیمار است كه نوعی باكتری به بدن او نفوذ كرده است و خیلی درد می‌كشد. در طول بازی، كاربر با ساخت بیولوژیكی سلولی و علوم مولكولی آشنا می‌شود. مدیر طراحی این برنامه در FAS می‌گوید: «در این بازی اسلحه لیزری كاربر با پروتئین‌هایی پر می‌شود كه از دیواره داخلی رگ‌ها می‌گیرد.» تلاقی بازی­های رایانه­ای، با علوم زیستی و سلولی باعث شد تا همكاری بسیار خوب و سازنده‌ای بین محققان و دانشمندان در مركز Brown و طراحان بازی­های رایانه­ای صورت بگیرد. این كودكان در حین انجام بازی، چیزهایی، خیلی بیشتر از كلمات علمی و لغات جدید می‌آموزند.

كاربران، كه همان دانش­آموزان و نوجوانان هستند، به طور حسی و با درك مستقیم از موضوع با كار اجزای سلولی و باكتری­ها و سطوح پروتئین بدن انسان آشنا می‌شوند. برنامه كاری كاملی در این باره تا پایان سال آینده طراحی و تنظیم شده است. طبق اظهارات یكی از اساتید علوم در كالج رِدینگ كالیفرنیا، دانش­آموزانی كه از بازی Immune Attack استفاده می‌كردند، تا زمانی كه بازی­های جذاب و رقابت برانگیزتری طراحی شوند، خیلی سریع به همین هدف اصلی آنان كه همان آموزش و ارتقای سطح علمی دانش­آموزان می‌باشد، می­رسند. وی می­گوید: «تقریباً 10 درصدِ چیزهایی كه یاد می‌گیریم حاصل تحصیل در فضاهای آموزشی است.

اگر به طور میانگین چند ساعت در هفته برنامه بازی­های رایانه­ای را داشته باشیم، پیشرفت چشمگیر و نتایج خوبی را در ارتقای سطح آموزش و دانش كاربران (به صورت رسمی یا غیر رسمی) شاهد خواهیم بود.» همچنین گروه FAS در یك همكاری مشترك با مركز كتابخانه دیجیتال UCLA و موزه هنرهای والترز، بازی Discover Babylon را طراحی كرد كه مخاطب آن، كودكان 8 تا 12 سال می‌باشند. در این بازی كه از منابع كتابخانه و اشیاء موزه كمك گرفته می‌شود، اهمیت تمدن بین­النهرین و تأثیرگذاری آن در فرهنگ و تمدن دنیا بیان می‌شود.

یك استاد فیزیولوژی و آسیب‌شناسی در دبیرستان Bayside در ایالت ویرجینیا عقیده دارد كه بازی­های رایانه­ای مناسب و با كیفیت، در آموزش بسیار مؤثر و مهم هستند؛ چون حتی می‌توانند به كودكان و دانش­آموزانی این علوم را تعلیم دهند كه در غیر این صورت هیچ تمایلی به یادگیری این مباحث از خود نشان نمی‌دادند. سال پیش، یك شركت بزرگ تولید بازی­های رایانه­ای به نام ARA/Virtual Heroes نسخه اولیه بازی Moon Base Alpha را با امكان دانلود آزاد در اختیار كاربران قرار داد. این شركت، پروژه طراحی این بازی را با همكاری مهندسان ناسا و با هدف آموزش علوم، تكنولوژی، مهندسی، و ریاضیات (STEM) به دانش­آموزان سراسر ایالات متحده، به انجام رسانده است. این بازی كه به صورت اول شخص می‌باشد، كاربر را به 30 سال آینده می‌برد كه در آن وی باید تیمی تشكیل دهد و در رقابت‌های جدی و تفكرات و مباحث علمی شركت كند تا به مشكلاتی كه ممكن است روزی فضانوردان با آنها مواجه شوند، غلبه كند و برای آنها راه‌‌حلی پیدا كند. بازی Moon Base Alpha نیز كه به صورت رایگان قابل بارگذاری می‌باشد، در واقع مقدمه‌ای است برای یك بازی جمعی آنلاین به نام «Astronaut: Moon, Mars & Beyond» كه امسال وارد بازار خواهد شد.

گفته می‌شود كه این بازی مقدمه‌ای خواهد بود برای طراحی و انجام وسیع بازی­های گروهی آنلاین كه با هدف آموزش، علوم، تكنولوژی، مهندسی و ریاضیات در كلاس­های درس یا خانه انجام می‌شود. هر یك از دانش­آموزان (به عنوان كاربرانی كه از بازی استفاده می‌كنند) نقشی مانند یك روبات، یك فرمانده، یك دانشمند یا یك مهندس فضایی را برای خود انتخاب می‌كنند و در یك تیم، مأموریتی را به عهده می‌گیرند و تجربیاتی به دست می‌آورند، مشكلات فضایی را حل می‌كنند و قلمرو خود را در برابر خطرات و هزاران مشكل فاجعه­آمیز كه ممكن است پیش بیاید، حفظ می‌كنند.

با گذشت زمان پتانسیل­ها و امكانات بالقوه بازی­های ویدیویی برای استفاده و بهره­گیری در امور آموزش و پرورش هر چه بیشتر نمایان می­شود. با این احوال، ادعاها و تبلیغاتِ سطحیِ عده­ای ناكارشناسِ ناآگاه كه بازی­های الكترونیك را سد و حتی غولی بر سر راه آموزش و پرورش كودكان و نوجوانان می­نمایند، روز به روز پوشالی­تر می­نماید؛ و هر روز بیشتر ثابت می­شود كه علاوه بر جنبه اصلی بازی كه سرگرم­سازی است، در صورت استفاده هوشمندانه و جهت­دار از بازی­های رایانه­ای، حتی می­توان از آنها به عنوان ابزاری قوی و پیشرفته برای بالا بردن سطح دانش و سواد افراد جامعه، به خصوص دانش­آموزان بهره گرفت.