نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

بعد از 200 روز



تعداد بازدیدکنندگان 2670 بازدید نسخه چاپی

دوره دوم فعالیت سازمان نظام صنفی بی شك واجد ویژگی‌هایی است كه آن را از دور نخست متمایز می‌كند. صرف‌نظر از تغییر رویكرد كلی فعالیت سازمان كه مبنی بر تعامل گسترده با تمامی طرف‌های ذی‌نفع در حوزه فناوری اطلاعات (اعم از بخش خصوصی و دولتی) است، چالش‌ها و رویه‌هایی كه سازمان در پیش گرفته است نیز آن را دگرگون نشان می‌دهد. اگر بخواهیم فهرستی كوتاه از این موارد را بیان كنیم تا به نتیجه‌گیری برسیم می‌توانیم ببینیم كه:

1 - چالش با سازمان‌هایی نظیر گمرك ایران، شركت ارتباطات زیرساخت، شركت مخابرات ایران و ... بر سر مسائلی مانند تعرفه ورود كالا، تعرفه ارائه خدمات (كه دفاع مستقیم از حقوق اعضای صنف محسوب می‌شود) و ... كه تاكنون نیز ورود سازمان به این مسائل توام با موفقیت نسبی بوده است.

2 - تعامل با سازمان‌هایی نظیر موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات نهاد ریاست جمهوری كه منجر به تاسیس دبیر خانه كمیته فنی فناوری اطلاعات در سازمان شده است .این اقدام بسیار مهم، ضمن پررنگ كردن نقش صنفی سازمان در تعامل با نهادهای متولی سامان بخشی به فعالیت‌های بخش خصوصی كه استانداردسازی نیز جزیی از آن است، به فعالیت هر چه بیشتر اعضای صنف، در زمینه‌ای مانند استانداردسازی در كسب‌وكار حوزه فناوری اطلاعات خواهد انجامید. چنین رویكرد مثبتی می‌تواند به بالندگی بیشتر صنف بینجامد.

3 - ورود سازمان به مباحثی مانند قیمت‌گذاری اینترنت، قیمت‌گذاری انجام خدمات مهندسی (در رسته شبكه)، ارائه پیشنهاد جهت اصلاح تعرفه‌های گمركی و ... نشان از فعال شدن سازمان در پررنگ نمودن یكی از زمینه‌های تعریف شده كار سازمان یعنی رونق بخشیدن به كسب‌وكار فناوری اطلاعات است.

4 - ورود سازمان در مباحثی مانند ارائه راهكار برای خروج از بحران صنفی، ارائه پیشنهاد جهت درج در برنامه پنجم توسعه كشور و پرسشگری از كاندیداهای ریاست‌جمهوری نیز نمونه دیگری از توجه سازمان به مقوله تبیین نقش سازمان به عنوان نهاد فراگیر صنفی است.  به عنوان نمونه‌ای دیگر، در محورهای اعلام شده جهت فعالیت سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای استان تهران در سال 88 آمده است: «شفاف‌سازی فعالیت‌های دولت در حوزه ICT، تقویت بازار، تقویت بنیه اعضای سازمان، اصلاح مقررات بازار، تعامل هم‌افزا با دستگاه‌های دولتی و اطلاع‌رسانی و ارتقاء جایگاه صنف IT.»

تمامی این موارد و سایر موضوعاتی كه هم‌اكنون در دستور كار سازمان قرار گرفته است، نوید بخش تمركز سازمان بر روی مسائل صنفی و اهمیت بخشیدن به خواسته‌های صنفی است. اما آنچه كه در ادامه این موارد می‌طلبد، ورود دبیر كلی قوی، به سازمان و تقویت روابط‌عمومی  به عنوان مجرای اصلی اطلاع‌رسانی سازمان است. هر چند ارتباط ارگانیكی بین دبیركل و روابط‌عمومی وجود دارد اما الزاما این هر دو در یك شخص خلاصه نمی‌شوند و روابط‌عمومی می‌تواند یكی از بازوهای مهم دبیركل و البته كل سازمان در موضوع اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط  با بدنه صنف و طرف‌های مرتبط باشد.
امید می‌رود كه با تعیین تكلیف نهایی حكم ریاست سازمان كه توسط رییس محترم جمهور ابلاغ خواهد شد (كه تا زمان نوشتن این یادداشت هنوز ابلاغ نشده است) و معرفی دبیركل از جانب ریاست سازمان، فعالیت‌های صنفی با سرعت هر چه بیشتر و كیفیت بالاتر به پیش برود.