نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

پیش‌بینی رشد 40 درصدی بازار هاستینگ ایران

گفت‌وگو با رئیس هیئت مدیره ایران هاست



تعداد بازدیدکنندگان 3272 بازدید نسخه چاپی

اعتبار و سابقه برخی از شركت‌ها می‌توان از روی نام آنها حدس زد. از نام دامنه www.iranhost.com می‌توان حدس زد كه این شركت جزو اولین‌های هاستینگ در ایران بوده است. ایران هاست مطابق آمار سایت webhosting.info هم رتبه دوم را در بین شركت‌های هاستینگ ایرانی دارا می‌باشد و مدیران آن توانسته‌اند نام شركت خود را به عنوان یكی از  مطرح‌ترین‌های این حوزه پرآوازه نماید. در ادامه بررسی بازار هاستینگ گپ و گفتی داشتیم با آرش صیفی‌خانی رئیس هیئت مدیره این شركت.

لطفاً در ابتدا خودتان و شركت ایران هاست را معرفی نمایید.
● من آرش صیفی‌خانی هستم، رئیس هیئت مدیره شركت روشنگر رایانه تهران. این شركت صاحب نام تجاری ایران هاست است و در سال 78 ثبت شده است. خود من نیز لیسانس عمران دارم و حدود 10 سال است كه در این شركت به فعالیت در زمینه هاستینگ مشغول هستم.

شركت از همان ابتدا وارد حوزه هاستینگ شد یا بعد از مدتی از فعالیت این حوزه را انتخاب كردید؟
● همانگونه كه گفتم شركت ما 10 سال سابقه فعالیت دارد، ما در سال 1378 شركت را به ثبت رساندیم و در همان سال Domain ایران هاست را نیز به ثبت رساندیم. اگر چه در آن سال‌ها كمتر كسی تصوری از اینترنت و سایت داشت، اما ما از همان بدو شروع كار به این امر توجه نشان دادیم.‌ باید این نكته را ذكر كنم كه شركت روشنگر رایانه از همان سال‌ها در دو بخش نرم‌افزاری و هاستینگ شروع به فعالیت نمود. بسیاری از دوستان نام واژه‌نامه فانوس كه یكی از محصولات گروه برنامه‌نویسی ما است را به یاد دارند. گفتنی است كه این بخش همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به یاد دارم در آن سال‌ها فعالیت هاستینگ در شركت‌ها به صورت مستقل انجام نمی‌شد، بیشتر یا توسط ISPها انجام می‌شد و یا اینكه شركت‌های نرم‌افزاری كه عملاً طراح سایت بودند و در كنار كارشان به فروش هاستینگ می‌پرداختند، ایران هاست هم از دل چنین شركت‌هایی رشد یافت؟
● بخش هاستینگ ما از همان ابتدا به صورت مستقل عمل كرده و ما ISP یا reseller نبودیم. شاید در سال‌های اول حتی درآمد شركت متكی به بخش نرم‌افزاری بود ولی نگاه ما به بحث هاستینگ جدی بود. ذكر این نكته خالی از لطف نیست كه در آن سال‌ها طراحی سایت جزیی از خود خدمات هاست بود و نمی‌شد هاستینگی ارائه كنید بدون اینكه طراحی سایت را انجام دهید. ولی به طبع زمان فعالیت‌ها كم‌كم حرفه‌ای‌تر شد و ما وقتی كه دیدیم نمی‌توانیم طراحی با كیفیتی ارائه نماییم، به این حوزه وارد نشدیم و به طور تخصصی بر هاستینگ تمركز نمودیم.

در مورد طراحی صحبت كردید، یكی از بخش‌های سایت شما راهنما است كه در آن به مراجعانتان آموزش طراحی سایت نیز می‌دهید، این كار با چه هدفی انجام می‌شود؟
● از نظر مجموعه مدیران شركت، طراحی سایت در ایران هنوز نتوانسته به استانداردهای لازم برسد و به اعتقاد ما این عیب از سطح توقع مشتریان است. به طور كلی پیشرفت بسیاری از خدمات بستگی به شناخت مردم دارد. یعنی تا مردم ندانند چه چیزی خوب است و كجا مناسب است، فعالیت‌های خوب صورت نمی‌پذیرد و شركت‌ها هم ضعیف باقی می‌مانند، در این حالت شرایطی فراهم می‌آید كه تعدادی شركت كه خدمات نامناسبی را ارائه می‌كنند، به صورت قارچی رشد كنند و ادامه حیات داشته باشند، ولی اگر اطلاعات كافی به مردم داده شود، و سطح اطلاعات آنان بالا رود، سطح انتظارات مردم و به طبع آن سطح كیفیت خدمات هم بالا می‌رود. حال چه هاستینگ باشد و چه طراحی وب. ما در سایت خودمان تلاش كردیم تا حدی اطلاعاتی به كاربران بدهیم كه سطح اطلاعات آنان افزایش یابد. چه در بخش هاستینگ و چه در بخش طراحی بداند كه باید چه اقداماتی انجام دهد. در راهنمای سایت ما بخشی تعبیه شده است كه مراحل كار كردن با یك طراح سایت را به كاربران معرفی می‌كند، حتی برای كاربران حرفه‌ای‌تر دستورالعملی گذاشته‌ایم كه خودشان بتوانند تا حدی سایت خودشان را طراحی بكنند.

برگردیم به شركت ایران هاست، فعالیت شما چگونه ادامه داشت؟
● در سال 83 طراحی سایت را كنار گذاشتیم و از آن سال فقط به هاستینگ پرداختیم. دلیل این امر هم توجه خاص دولت و عزم جزمی بود كه برای نهادینه كردن اینترنت به كار بسته شده بود. در آن سال‌ها این امر به كل صنعت IT كمك كرد و ما هم توانستیم جایگاه خود را به صورت یك هاستینگ تثبیت كنیم. یعنی در آن مقطع زمانی درخواست برای ایجاد وب‌سایت افزایش یافت و متعاقب آن همچنین درخواست برای هاستینگ نیز افزایش یافت. بعد از آن دوران نیز ما شاهد تداوم این سایت‌ها هستیم و تاكید دولت بر ارائه خدمات آنلاین باعث توسعه بیشتر صنعت وب‌سایت و هاستینگ شده است.

اكنون شركت فقط به خدمات وب‌هاستینگ می‌پردازد و یا فعالیت‌های جانبی دیگری دارد؟
همانگونه كه پیشتر گفتم فعالیت شركت در دو بخش متمركز است. بخش هاستینگ و نرم‌افزار. البته در بخش نرم‌افزار هم سعی در ارائه محصولات مرتبط با سایت و هاست هستیم. یكی از پروژه‌های شركت فروشگاه‌ساز است كه كمی متفاوت است با فروشگاه‌سازهای موجود در بازار و موتور یا هسته نرم‌افزار (engine) تولید خود مجموعه است و به همین دلیل قابلیت‌های بیشتری نسبت به نرم‌افزارهای موجود در بازار به آن اضافه شده است. نرم‌افزار CMSی در شركت در حال تولید است كه می‌توان گفت بعد از عرضه یكی از قوی‌ترین CMSهای موجود در بازار خواهد بود.

بازار هدف ایران هاست كجاست؟ بخش خصوصی یا بخش دولتی؟
ما در ایران هاست، بخش خصوصی را هدف گرفته‌ایم كه به نظر خود من در این بخش هم موفق بوده‌ایم. البته مشتری دولتی هم داریم كه از ما هم راضی هستند و تعدادشان هم كم نیست. اما در بسیاری مواقع فكر می‌كنیم شاید انتظاراتی كه شركت‌های دولتی دارند را نتوانیم برآورده كنیم. حتی در مواردی مجموعه‌هایی به سراغ ما آمده‌اند اما ما به آنها گفته‌ایم كه شاید ما نتوانیم توقعات شما را برآورده كنیم. این نكته را اضافه می‌كنم كه ما برنامه‌هایی داریم كه بتوانیم خدمات مناسبی به شركت‌های دولتی ارائه كنیم. سیاست ما در ایران ‌هاست این بوده كه یا به جایی ارائه خدمات نكنیم، یا اگر ارائه خدمات می‌كنیم مشتری به طور كامل از ما رضایت داشته باشد. برای مثال وقتی صحبت‌‌هایی در زمینه امنیت ملی پیش می‌آید، چون دیتاسنترهای ما در داخل كشور نیست، من به آنها توصیه می‌كنم از دیتاسنتر ما استفاده نكنند، چون در هر شرایط اطلاعات ملی و محرمانه باید در خاك خودمان حفظ شود.

صحبت از دیتاسنترهای داخلی كردید، آیا به انقال سرورهای خود به دیتاسنترهای داخلی فكر كرده‌اید؟ یا اینكه بجز دیتاسنترهای خارجی به ارائه سرویس‌های خود در دیتاسنترهای داخلی نیز بپردازید؟
● یكی از مهم‌ترین مسائلی كه مورد توجه ایران هاست بوده كیفیت خدمات ارائه شده در دیتاسنترهای طرف قرارداد ما است. اگر دیتاسنتر خدمات خوبی به ما ارائه نكند، ما هم نمی‌توانیم خدمات خوبی به مشتریانمان ارائه كنیم. دیتاسنترهای داخلی تازه در حال پا گرفتن است. به نظر ما تاكنون كیفیت لازم را نداشتند و نمی‌شد به آنها اعتماد كرد، اما در حال حاضر در حال بررسی شرایط آنها هستیم تا بتوانیم خدمات هاستینگ داخلی هم ارائه كنیم.

در حال حاضر سرورهای شما در كدام كشور قرار دارد و از كدام دیتاسنتر استفاده می‌كنید؟
● منبع اصلی هاست ما آمریكا و كانادا بود، اما به دو دلیل احتمال تحریم و بالا بردن كیفیت سرویس كه دومی مهم‌تر است، در حال انتقال سرورها به كانادا هستیم. قبلاً خود سرورها در آمریكا بود و سرورهای پشتیبانی نیز در كانادا برای آنها داشتیم، اما الآن هر دو سرورهای اصلی و پشتیبانی در كانادا قرار دارد. البته بعد از انتقال سرورها از آمریكا به كانادا، احتمالاً سرورهای پشتیبانی خود را به اروپا و انگلستان منتقل خواهیم كرد. یكی از نكات مهم در ایران هاست حضور نماینده شركت به صورت تمام وقت در محل دیتاسنترهاست كه این امر رسیدگی به سرورها را در هر لحظه ممكن می‌سازد. از سویی دیگر شركتی كه ما در اروپا ثبت كرده‌ایم نیز اطمینان كاری ما را بیشتر كرده و میزان ریسك‌پذیری ما را از لحاظ تحریم و یا مسائل اینچنینی پایین آورده است.

به نظر شما استانداردهای لازم برای یك دیتاسنتر چیست؟ و شما كدام یك از مشخصه‌ها را انتخاب دیتاسنتر ایرانی مدنظر قرار خواهید داد؟
● استانداردهای دیتاسنتر موضوعی نیست كه در مورد شخص بنده یا شركت ایران هاست باشد، این استانداردها در همه جای دنیا وجود دارد و از سوی نهادهای مرتبط اعلام می‌شود. برای مثال می‌توانم به چند مورد اشاره كنم: خطوط پشتیبان، امنیت چه فیزیكی و چه نرم‌افزاری، سیستم حریق، ژنراتورها و بسیاری موارد دیگر كه در حوصله این بحث نمی‌گنجد. فقط می‌توانم بگویم connection‌های یك دیتاسنتر بسیار مهم است كه متاسفانه connectionهای دیتاسنترهای ایران مناسب نیست.
این مساله هم به دیتاسنترها مربوط نمی‌شود بلكه خطوط ارتباطی ایران كه در انحصار دولت است، بسیار ضعیف است و وقتی صحبت از قطعی اینترنت می‌شود، می‌تواند بسیار خطرناك باشد. ارتباط یك دیتاسنتر به هیچ وجه ممكن نباید قطع شود. بك‌بون یك دیتاسنتر بسیار مهم است. برای مثال دیتاسنتری كه در كانادا داریم، 6 بك‌بون دارد كه حتی تا 5 بك‌بون هم قطع شود ارتباط این دیتاسنتر قطع نمی‌شود. من نمی‌دانم كه دیتاسنترهای ایرانی چند بك‌بون دارند و یا اینكه مخابرات ایران چند بك‌بون دارد و با چه پهنای باندی در اختیار دیتاسنترها قرار می‌گیرد؟ البته چند سال پیش طرحی مطرح شده بود با عنوان ایران هاب منطقه كه من نمی‌دانم این طرح در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

صحبت از طرح ایران هاب منطقه كردید، به یاد طرح ملی اینترانت ملی افتادم، به عنوان یك كارشناس این طرح را چگونه ارزیابی می‌كنید؟ آیا این طرح مقرون به صرفه است؟ از قرار معلوم در این طرح قرار است تعدادی دیتاسنتر ساخته شود كه اطلاعات در كشور بماند و نیازی به دیتاسنترهای دیگر نداشته باشیم و همچنین ارتباطات بین شهرهای كشور بهتر شود.
● من در جایگاهی نیستم كه بتوانم در مورد یك طرح ملی سخن بگویم، اما اگر فقط نظر شخصی خودم را بخواهید من با چنین طرح‌هایی موافقم و هر چیز كه ایران را به قدرت برساند هم دوست دارم. به اعتقاد من سخن در خیلی از موارد بحث مقرون به صرفه بودن مطرح نیست، شاید شما اكنون یك كفش را با 5000 تومان بتوانید از چین وارد كنید در صورتی كه این كفش را در ایران با كمتر از 20000 تومان نتوانید بسازید، اما اگر فقط به امر واردات بپردازید، خطر این وجود دارد كه فردا چین به شما كفش نفروشد، شما صنعت خود را نیز نابود كرده‌اید و این امر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. این قضیه هم مانند همان مورد كفش است، البته به مراتب مهم‌تر. بخصوص آنكه مساله مهم دیگری چون امنیت پیش می‌آید. به نظر من ما با تبدیل ایران به هاب منطقه و ایجاد شبكه قوی فیبر نوری و دیتاسنترهای مناسب می‌توانیم سرمایه‌گذاری را انجام دهیم كه در آینده بتوانیم بازار منطقه و كشورهای عربی و همسایگان خود چون عراق و افغانستان را كه در حال پیشرفت هستند را از آن خود كنیم. البته این امر نیاز به یك كار فوری و با صرف هزینه زیاد است كه در بلند مدت هم می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد. البته این چنین طرح‌هایی نیاز به حمایت‌های شدید دولت و همچنین برنامه‌ریزی دقیقی دارد.

متاسفانه در بازار هاستینگ اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد كه كم هم نبوده است، شركت‌های زیادی آمدند و یك شبه رفتند، بسیاری از هاست‌های ما مورد حمله قرار گرفتند، روزانه بسیاری از دامنه‌ها از دست می‌رود، قیمت‌ها كه بسیار وحشتناك است، در بعضی مواقع در بین دو شركت برای یك میزان فضا تا 3 برابر اختلاف قیمت مشاهده می‌شود، به نظر شما برای این بازار چه فكری می‌توان كرد؟ چگونه می‌توان این اتفاقات را به حداقل رساند؟
● ما كمیته فنی در صنف رایانه با همكاری شركت‌های مطرح این حوزه ایجاد كرده‌ایم كه در این زمینه در صنف كار می‌كنیم. به نظر ما در ابتدا باید اتحاد نظری بین شركت‌های مطرح این حوزه ایجاد شود و بعد از آن بتوان این تصمیمات را به كل كشور تعمیم داد. چه در مورد قیمت‌گذاری، چه در زمینه نوع قراردادها، یك استاندارد مشخص شود. ما در این امر بسیار مسر هستیم و می‌خواهیم انجام شود. البته لازم می‌دانم به این نكته اشاره كنم كه در مسائل قیمت و بازار كه بخش خصوصی حضور دارد، وضع قانون نمی‌توان خیلی مفید واقع شود و خود بازار به سمتی پیش می‌رود كه شركت‌ها پالایش می‌شوند و كسی در بازار می‌ماند و ماندگار می‌شود كه خدمات و قیمت مناسبی ارائه كند. البته مسئولان صنف می‌توانند قوانینی برای حفظ صنف وضع كنند.

مساله مهم در مورد resellerها است، برخی از اینها در شان شركت‌های بزرگ نیستند و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند كه دید مشتریان نسبت به شركت مادر منفی می‌شود، شما برای انتخاب این مجموعه‌ها قوانین خاصی مدنظر قرار می‌دهید؟
● صحبت شما كاملاً متین و درست است، منتها ما در ایران هاست كاملاً بر رفتار آنها نظارت كامل داریم و استانداردهایی را برای انتخاب آنها مدنظر قرار داده‌ایم. این نكته را نیز لحاظ كرده‌ایم كه از resellerها فقط برای فروش كمك می‌گیریم و بحث مهم پشتیبانی را كه بیشترین معضل این مجموعه‌هاست را از دوش آنها برداشته‌ایم و این كار فقط توسط متخصصین ما صورت می‌پذیرد.

یكی از تهدیداتی كه بازار هاستینگ و شركت‌های این حوزه را تهدید می‌كند، خرید مستقیم طیفی از مشتریان متخصص از شركت‌های آمریكایی است. این پدیده را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
● خدماتی كه شركت‌های هاستینگ ایرانی ارائه می‌دهند، آنها را نسبت به رقبای خارجی خود متمایز می‌سازد. به عنوان یك مثال ساده، اكثر هاستینگ‌های مطرح دنیا در آمریكا و یا كانادا وجود دارد، كه این منطقه دنیا 12 ساعت اختلاف ساعت با ایران دارد، حال با توجه به ساعت اوج ترافیك اداری ما كه 11 الی 15 می‌باشد، خواهیم دید در هاستینگ انتخاب شده یا شیفت كشیك وجود دارد و یا اینكه پاسخگویی خاصی با شما ندارند و ساعت پاسخگویی آنها مصادف است با انتهای روز در ایران. در ثانی زبان مساله مهمی است كه در این میان مطرح می‌شود. نكته مهم دیگر این است كه بسیاری از سایت‌های هاستینگ خارجی كه به صورت مستقیم به كاربران ایرانی خدمات می‌دهند، از هاستینگ‌های مطرح و معتبر آمریكایی نمی‌باشند و اكثراً تبلیغات فریبنده‌ای دارند و سرویس‌هایی را ارائه می‌كنند كه عملاً متفاوت است از آنچه می‌گویند. مساله تحریم هم یكی از مسائل مهم است. به این نكته هم توجه كنید كه شما با شركت‌های ایرانی می‌توانید قراردادی امضا كنید كه شركت ایرانی موظف به انجام آن است، در صورتی كه این قرارداد بین شمای نوعی و شركت هاستینگ خارجی وجود ندارد.

بزرگی بازار هاستینگ ایران چقدر است؟ و چشم انداز شما نسبت به این بازار چیست؟
● با توجه به شرایط بازار و رقابتی بودن آن من نمی‌توانم آماری از حجم كلی بازار ایران به شما ارائه كنم، اما می‌توانید با مراجعه به سایت webhosting.info تا حدودی نسبت به بزرگی بازار اطلاعاتی كسب نمایید. اما آنچه می‌توانم بگویم این است كه پیش‌بینی ما رشد 40 درصدی در بازار هاستینگ است. ما دلیل این امر را نیز رشد وب سایت‌ها و خدمات مبتنی بر وب و بازار وسیع ایران، به خصوص رشد تجارت الكترونیك می‌دانیم.

آیا بازار هاستینگ ایران توان ارائه سرویس به این حجم بازار را خواهد داشت؟
● به اعتقاد من بازار رقابتی خودش خودش را كنترل می‌كند و در این هم بسیار بی‌رحمانه عمل می‌كند. به اعتقاد من شركتی كه نمی‌تواند خوب عمل كند، اصولاً از بین می‌رود و مشتریان آن بین شركت‌های دیگر و بخصوص شركت‌های جدیدی كه وارد می‌شوند، پخش می‌شوند. در یك بازار رقابتی است كه توان رقابت برابر برای همه به وجود می‌آید. شركت‌ها همه به وجود می‌آیند، خوب‌ترها رشد می‌كنند، بعضی‌ها به حركت لاك‌پشتی خود ادامه می‌دهند و برخی كه ضعیف عمل می‌كنند از بازار حذف می‌شوند.

الآن اگر بازار آمریكا را ببینیم مشاهده می‌كنیم كه حدود 10 شركت بسیار عظیم وجود دارد و بقیه در سطح متوسط هستند. پیش‌بینی شما از بازار ایران چیست، آیا چنین آینده‌ای را در بازار ایران می‌بینید؟
هنوز زود است، البته من چنین پیش‌‌بینی را برای بازار ایران دارم. اكنون هم این روند شروع شده است، شما با آمار ارائه شده در سایت webhosting.info هم می‌توانید شروع این روند را ببینید. با این حال ما فقط می‌توانیم در مورد خودمان بگوییم، ما تلاش می‌كنیم كه خدمات بهتری ارائه كنیم و تلاش كنیم میزان رضایت‌مندی مشتران خودمان را بالا ببریم، همین انتقال سرورها با اینكه هزینه زیادی را به ما تحمیل كرد، در راستای بالا بردن رضایت مشتریانمان بوده ولا غیر.

مسئله بحران اقتصادی جهانی آیا بر صنعت هاستینگ تاثیری گذاشته است؟
● خوشبختانه در بازار ایران ما شاهد تاثیرات این بحران نبودیم، اما در بازار جهانی این بحران بر تمامی صنایع جهان از جمله صنعت هاستینگ تاثیر گذاشته است. به طوری كه همه هزینه‌های ما از جمله هزینه‌های سرورها، هزینه دیتاسنترها، هزینه پهنای باند بیشتر شده، اما قیمت‌های ما افزایش كه نداشته بلكه كاهش هم داشتیم.