نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

بانكی برای فردا

گزارشی از بكارگیری تین‌كلاینت در بانك Dexia برای ایجاد پروژه بانكی برای فردا



تعداد بازدیدکنندگان 2874 بازدید نسخه چاپی

مترجم: سمیه صفار - هیچكس نمی‌توانست پیش‌بینی كند تغییراتی را كه در طی قرون گذشته در بانكداری رخ داده است، اول اینترنت و اخیرا وب 2. هر دو ارتباطات اجتماعی و تجارتی را دگرگون ساخته‌اند و در عوض معامله با مشتریانشان را در تجارت دچار تحول كرده‌اند. در پی بهره‌وری از این تغییرات در رفتار مشتریان، رقابت‌كنندگان جدید رقابت سرسختانه‌ای را با بیشتر موسسات مالی كهنه‌كار آغاز كرده‌اند. در دنیای بی‌امان رقابت تمام بانك‌ها می‌خواهند كه بهترین روش‌ها را با نازل‌ترین قیمت در حداقل زمان ممكن پیشنهاد دهند. فناوری اطلاعات نقش مهمی را در بانك‌ها بازی می‌كند تا اینكه آنها بتوانند با یك زیربنای خوب تكنولوژی، خودشان را تبدیل به سیستمی با راندمان تجاری متمایز كنند.

HP و بانك Dexia
بیش از 30 سال است كه HP همكاری نزدیكی با تعدادی از بانك‌های سرشناس و شركت‌های بزرگ حمل‌ونقل و بیمه دارد. به پاس این تجربه HP درك عمیقی در رابطه با این حوزه به دست آورده است و دانش آن برای موسسات مالی جهانی در كاهش هزینه‌های IT به منظور ایجاد یك فناوری سودمند و قابل انعطاف در آینده كارساز می‌باشد. به عنوان بخشی از سرمایه‌داری در بانكداری، HP مراكز نوآوری بانكی را در میلان، گنوا، سنگاپور و كوپرتینو برپا كرد. این امكانات به HP اجازه می‌دهد كه موضوع IT كه اخیرا تاثیر خوبی روی حوزه بانكداری داشته است را مورد بحث و ارزیابی قرار دهد. بانك‌های خصوصی می‌توانند این مراكز را ببینند و با HP همكاری كنند و با كمك استراتژی IT موفقیت خود را در سرعت بخشیدن به رشد تجاری، افزایش بازدهی و كاهش ریسك به سطح بالایی برسانند.

نمونه خوب آن اجرای فناوری HP و تفاوت آن در عملكرد (Dexia Bank) می‌باشد: بانك Dexia در سال 1996 به واسطه اتحاد بین دو گروه مهم اروپایی: Credit local در فرانسه و Credit Communal در بلژیك به وجود آمد، تا سال 2005 ، Dexia یكی از 15 گروه بانكی در منطقه اروپایی محسوب می‌شد كه در سه بخش عمده عمل می‌كرد: موسسات عمومی محلی، بازار خرده فروشی و بازار مالی.
در بخش مالی عمومی بانك یك مقام برجسته را در مقیاس جهانی بر عهده دارد، در بخش خرده فروشی Dexia یك بانك درجه یك در بلژیك، لوگزامبورگ، اسلووكی و تركیه محسوب می‌شود و یك سری كامل از خدمات بانكداری را به مشتریان محلی ارائه می‌دهد. در بازار مالی Dexia‌ در پی تجارت مشترك با بانك رویال كانادا و قرارگیری در فهرست 15 بانك مهم جهانی، در مدیریت دارائی نقش گرداننده اصلی را ایفا می‌كند.

اطلاعات كلی پروژه
Dexia پروژه «بانكی برای فردا» را در اكتبر 2004 با مطالعه‌ای از زیربنایIT  به منظور مشاهده هدف‌های كلیدی كاهش هزینه‌ها در برابر افزایش جابجایی، سهولت دستیابی، سهولت استفاده و كنترل‌پذیری به اجرا درآورد. Dexia این پروژه عظیم را به سه بخش تقسیم می‌كند:
- تكنولوژی جدید مركز داده برای جایگزینی سرورهای شعبه
- تكنولوژی جدید دفتر شعبه روزانه كه استفاده و نگهداری آن به مراتب آسان‌تر است.
- روش جدید محاسباتی با موبایل
راه‌اندازی این پروژه به دلیل عدم نیاز تجاری سیستم‌های قدیمی Dexia صورت گرفت، هر شعبه بانك یك سرور همراه با PC و دسكتاپ داشت. وقتی كه نخستین متقاضیان روی Unix كامپیوترها كار می‌كردند در مراكز داده‌ها سرورهای پرمصرف شعبه بلا استفاده بودند در حالی كه اجرا و تعمیر و نگهداری آنها مشكل و پرهزینه بود. به واسطه این پروژه Dexia سرورهای قدیمی را روی یك سرور مركزی بر پایه سرورهای HP Blade system در مركز داده‌های بانك و تین‌كلاینت HP در شعبه‌های آن تثبیت كرد (تین‌كلاینت یك شبكه كامپیوتری است بدون استفاده از درایو هارد دیسك، در Client سرور و قسمت عمده پردازش داده‌های موجود روی سرور كوچك می‌باشد) علاوه بر این، این پروژه شامل جزء mobile office می‌شود (تركیب نوت‌بوك HP و PC و پرینتر دسكتاپ) و كارمندان را قادر می‌سازد اجرای آگهی‌های فروش در هر مكان و هر زمانی را تحت نظارت قانونی هدایت كنند.

خلاصه اجرا
هنگامی كه بانك Dexia در رابطه با پروژه «بانكی برای فردا» و عملیات بانكداری جزیی شروع به كار كرد اهداف آن عبارت بودند از:
- كاهش میزان پیچیدگی عملیات بانك‌ها
- كاستن هزینه‌های نگهداری و تعمیر
- سهولت دسترسی به استفاده از اطلاعات
- تحكیم و تمركز روی منابع و كاربردهای IT در مراكز داده‌های بانكی
- استفاده از راحت‌ترین راه ممكن برای محاسبات در شعبه‌های بانك
سیستم‌های قدیمی بانك Dexia مناسب نیازهای تجاری نبودند، هر شعبه بانك شامل یك سرور Dell و PCهای روی دسكتاپ بود، به دلیل اینكه برنامه‌های اولیه توسط Unix در كامپیوترهای IBM در مركز داده‌ها اجرا می‌شدند سرورهای گزاف در شعبه‌ها مورد استفاده بودندكه اجرا و نگهداری و تعمیر آنها در یك زمان، كاری پیچیده و پرهزینه بود. با اجرای این طرح Dexia ساختار سرور یا Client را به یك ساختار متمركز بر پایه 300 سرور HP Blade system در مركز داده‌های بانك و 6000 تین‌كلاینت HP در شعبه‌های آن تحكیم می‌بخشد. این روش سه سرور Citrix و Metaframe و Presentation را با هم ادغام می‌كند كه شامل كاربران محلی و دور دست با دسترسی امنیتی برای تشخیص برنامه‌های كاربردی سرور یا client در هر مكان، وسیله یا اتصالی می‌باشد. طرح جدید، Dexia را قادر ساخت تا هزینه‌های 1100 سرور را در شعبه‌های مختلف برطرف كند.

تین‌كلاینت‌های HP
كارشناسان HP ، تین‌كلاینت Compaq 5720 و پردازشگر AMD 1500 NX را به منظور مطابقت با اجرای Dexia و درخواست‌های مالی برای شعبه‌های جدید كامپیوتری پیشنهاد داده‌اند. از سویی كارشناسانDexia ، تعداد مختلفی از تین‌كلاینت‌ها را ارزیابی نموده‌اند. مدیر این پروژه در Dexia می‌گوید: محتوای ارزیابی ابتدایی شامل توان تحویل مضمون همچون ویدئوها در كنار كنترل عالی می‌باشد، ما HP را نه تنها به دلیل سرعت بالای پردازنده AMD بلكه به خاطر كارت ویدئویی با اجرای بالا ایجاد شده در تین‌كلاینت 5720 انتخاب كردیم. سیستم‌های دیگر، یا پردازنده‌های قدرتمندی نداشتند یا كارت ویدئو نداشتند یا اینكه كارت ویدئو خوب داشتند ولی كنترل مناسبی نداشتند، تین‌كلاینت‌های HP تمامی این خصوصیات را دارا بود.

هنگامی كه ما امتیازات تمامی ضوابط را بررسی كردیم HP بالاترین امتیاز را داشت و معامله را با حدود 6000 تین‌كلاینت برای دفاتر شعبه برنده شد. مدیران Dexia معتقدند با به كارگیری تین‌كلاینت‌های HP كارگران شعبه‌ها می‌توانند روی كارشان كه فروش محصولات به مشتریان است نه تعمیر و نگهداری PC تمركز داشته باشند. به‌كارگیری تین‌كلاینت HP باعث تمركز كارگران روی كارشان و فروش محصولات به خریداران بدون نگرانی در رابطه با نگهداری امنیت PC می‌شود. قبل از انجام این پروژه كاركنان Dexia نگران راه‌اندازی، تعمیر و نگهداری و دیگر مسائل تكنیكی بودند. طرح فناوری جدید HP تمام این مشكلات را رفع كرد. سابقاً آنها حتی در رابطه با نصب برنامه‌ها، پشتیبانی و تمامی موارد تكنیكی نگرانی داشتند ولی اكنون این گونه نیست.

در گذشته كارشناسان وقتی با مشكلی روبرو می‌شدند می‌بایست شعبه‌های اختصاصی را شخصا دیدن می‌كردند ولی اكنون  اگر اتفاقی برای تین‌كلاینت روی دهد كاركنان به سادگی آن را از برق می‌كشند و جایگزین آن را به كار می‌برند، نواقص ‏را بلافاصله تعمیر می‌كنند و نیاز به تعمیر و خاموشی را رفع می‌كنند. این روشی مناسب است، چرا كه تعمیر و نگهداری آن وقت‌گیر نیست و تاثیر قابل توجهی روی ذخیره هزینه‌های مربوطه دارد. آنها می‌گویند قبلا تكنسین‌هایی داشتیم كه به بانك رفت و آمد می‌كردند، و این موضوع حتی بر روی مسئله امنیت هم تاثیر می‌گذاشت، اما حالا اگر مشكلی وجود داشته باشد از وسیله دیگری كمك گرفته می‌شود، بدون از دست رفتن اطلاعات و خاموشی كامپیوتر. جالب‌تر اینكه وقتی كه ما تین‌كلاینت را از HP دریافت می‌كنیم كاملا آماده برای انجام یك سری تنظیمات و اتصال و استفاده می‌باشد. یكی از مدیران بانك می‌گوید: تین‌كلاینت شامل هارد و فن كه منشا بزرگ‌ترین مشكلات برای PCهاست نمی‌شود، بنابراین ما انتظار كاهش وسیعی در مشكلات را داریم، تماس‌هایی كه به دفتر كمك‌رسانی Dexia صورت می‌گرفت، به طور چشمگیری كاهش یافت و منجر به كاهش تعداد كاركنان این بخش شد.

mobile office
این قسمت از پروژه كاركنان را قادر می‌سازد كه در هر مكان و زمانی تحت نظارت قانونی خدمات فروش را هدایت كنند كه باعث جابه‌جایی بیشتر كاركنان از شعبه‌ای به شعبه دیگر می‌شود تا جایی كه خدمات فروش را به خانه خریداران برسانند و همچنین این قابلیت را داشته باشند كه با كامپیوترهای شخصی خود كار كنند. در گذشته وقتی كارشناسان محصولات از یك شعبه به دیگری می‌رفتند، نمی‌توانستند به اطلاعات محلی ذخیره شده روی سرور در شعبه اختصاصی‌شان دسترسی پیدا كنند. هم اكنون افراد می‌توانند به اطلاعات مورد نیاز از هر شعبه‌ای با ایجاد Citrix MetaFrame روی كامپیوترهای خانگی‌شان دست یابند.

در ابتدا كاركنان به خاطر وسایل متنوع دسترسی شبكه بانكی سردرگم بودند هم اكنون فرآیند دسترسی منسجم و ثابت است. صرف‌نظر از این كه كاركنان از طریق Mobile office یا از خانه كار می‌كنند. كاربران وارد وب شده و رمز شناسایی دیجیتال را وارد كرده و با سرور كار می‌كنند از آن به بعد كاربر مجاز است كه به تمام قسمت‌های داخل سیستم بدون راه‌اندازی دوباره آن سر بزند. پروژه HP Mobile office همچنین نمونه‌ای از بانك را به خانه مشتری می‌برد با این قابلیت كه به اطلاعات بازار و متقاضیان دسترسی داشته باشد و اسنادی مانند تبلیغ محصولات، هزینه داده‌ها و معاملات را پرینت كند.

HP Blade system
محور پروژه حدود 300 سرور HP Blade system با اجرای Citrix در مركز داده‌های Dexia می‌باشد. این روش باعث جایگزینی 1100 سرور دفتر شعبه، كاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و مدیریت می‌شود برای مثال قبلا هیچ پشتیبانی محلی در دفاتر شعبه‌ها صورت نمی‌گرفت بنابراین نیاز به بازدید سایت‌های پرهزینه برای تعمیر و نگهداری بود، ساختار Metaframe Citrix شامل یك روش ساده و قدرتمند برای دستیابی به محتوا و برنامه‌ها می‌شود. یكی از مدیران Dexia می‌گوید: ما نیاز داریم كه بخش‌های ممكن زیادی از Citrix را روی یك سرور قرار دهیم و تعداد سرورهای مورد نیاز را كاهش دهیم در نتیجه اجرای سرور HP Blade system در رتبه بالایی قرار دارد. عامل دیگر جهت انتخاب HP برای سرور مركز داده‌ها این است كه ما قبلا موفق به استفاده از آن برای عملیات شعبه مركزی شده‌ایم، منطقی به نظر می‌رسد كه تنها با یك سرور در شعبه مركزی كار كنیم. با انتخاب سیستم جدید رفع نقص در مدت كمتری انجام می‌پذیرد. در گذشته اگر سروری خراب می‌شد، مدت زمانی طول می‌كشید تا رفع نقص گردد، تكنولوژی حالت ارتجاعی و تكرار اطلاعات میان فایل‌های گوناگون HP Blade system این مشكلات مداوم ذخیره‌ای را رفع كرد.

خلاصه پروژه
چالش
- تحكیم و تمركز منابع اطلاعاتی در مركز داده‌های بانكی
- كاهش هزینه‌های عملیاتی و تعمیر و نگهداری در شعبه‌های بانكی
- تحویل خدمات بانكداری بهتر و هم پایه در شعبه‌ها در مقابل كاهش هزینه‌ها
- توسعه پویایی و تحرك، سهولت دسترسی و استفاده و قابلیت اداره
- توانایی دسترسی كامل به تمام اطلاعات  مناسب بانك برای پیوستن در هر شعبه برای دستیابی به داده‌های محلی
- توسعه و تحویل یك راه‌حل محاسباتی تلفنی در جهت قادر ساختن نمایندگان برای رفتن به خانه‌های مشتریان و دسترسی به اطلاعات

راه‌حل
- تحكیم و تمركز در استفاده از مدارك، جایگزینی 1100 سرور در شعبه‌ها همراه با 300 سرور HP Blade system در مركز داده‌ها و اجرای نرم‌افزار Citrix Metaframe Presentation و ایجاد دسترسی به برنامه‌ها، داده‌ها و سرویس پرینتر و ایمیل و پوشه‌ها
- ساده‌سازی عملیات بانكی، جایگزینی 6000PC  با 6000 تین‌كلاینت HPدر 1100 دفتر شعبه
- قابلیت جابجایی كاركنان بانك به سمت مشتریان برای استفاده از Mobile Office توسعه یافته HP
- خدمات HP مورد حمایت سرور Blade system و   Mobile Office
-  RPD سرویس‌های پشتیبانی

نتایج
- تثبیت و تحكیم بخشیدن مركز داده‌ها را تنها منبع برای اطلاعات می‌سازد
- تین‌كلاینت‌های HP در شعبه‌ها عملیات بانك‌ها را ساده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را رفع می‌كند.
- كاركنان بانك دسترسی آسان و نامتناهی به تمامی منابع IT از هر شعبه‌ای دارند.
- Mobile Office  قادر می‌سازد كاركنان را كه بانك را به خانه مراجعان خود بیاورند.
- تین‌كلاینت و HP Blade system قابلیت اطمینان بیشتر و مخارج كمتر
- مخارج پایین‌تر اجازه سرمایه‌گذاری در شعبه‌های كاربردی جدید را بدون هیچ بودجه مازاد می‌دهد.

تداوم فعالیت
پروژه «بانكی برای فردا» قادر بوده است كه ذخایر قابل توجه Dexia را حفظ كرده و پیش‌بینی ذخایر بیشتری را در آینده بدهد، وقتی كه معاملات Dexia پایان بگیرد بانك دوباره بر معامله‌ای كاملا جدید بدون سرور توافق خواهد كرد، بعد از این رویداد Dexia ذخایری را پیش‌بینی می‌كند كه روی كاركردهای نو بدون هیچ بودجه مازاد سرمایه‌گذاری كند كه این مورد به چگونگی استفاده بیشتر بانك‌های رسمی از آخرین فناوری برای توسعه عملكرد، دارایی و تحویل حساب‌های مالی و نهایتاً ارائه خدمات بهتر به مشتریان تاكید می‌كند. امروزه به علت شدت رقابت در بانكداری مشخص كردن اهداف و خرده‌فروشی به مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار است، ضروری است كه نیاز خریداران را درك كنیم، اما با نمونه‌های بانكی جدید كه تعامل واقعی بانك‌ها و مشتریان را محدود می‌كند سیستم‌های IT مورد نیاز است تا تمام روابط را كنترل كند، اینجاست كه تحقق این فناوری می‌تواند در یك پیامد تجاری نتیجه دهد.