نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

گزارشی‌از كنگره فناوری‌اطلاعات و ارتباطات ایران با رویكرد به زیست شهروندان



تعداد بازدیدکنندگان 2768 بازدید نسخه چاپی

 

 

 

 

كنگره فناوری‌اطلاعات و ارتباطات ایران با رویكرد به زیست شهروندان در مركز همایش‌های ‌شهرداری‌ تهران در تاریخ 1 تا 3 خرداد ماه سال جاری‌برگزار شد. این كنگره با همت انجمن كامپیوتر ایران و حمایت شهرداری ‌تهران، وزارت ارتباطات و فناوری ‌اطلاعات، سازمان نظام صنفی‌رایانه‌ای‌كشور و تعداد دیگری‌از نهادها، وزارتخانه‌ها و انجمن‌های‌ علمی‌– فنی ‌برگزار شد.

 

در سه روز برگزاری ‌این كنگره  48 مقاله ارائه شد كه از بین 300 مقاله ارسالی‌انتخاب شد.

همچنین برگزاری ‌52 سخنرانی ‌توسط افراد صاحب‌نظر و اساتید برجسته و 10 كارگاه علمی‌– فنی ‌برای ‌آشنایی‌بیشتر علاقه‌مندان با دستاوردهای‌علمی‌و عملی‌در این زمینه از نتایج برگزاری ‌این كنگره بوده است.

 

در سه روز برگزاری ‌این كنگره تعدادی ‌از شركت‌های ‌دولتی‌و خصوصی، نشریات و موسسات انتشاراتی ‌حضور داشتند و بازیدكنندگان كه عموماً از افرادی ‌متخصص بودند با حوزه‌های‌فعالیت و دستاوردهای‌آنان آشنا می‌شدند.  مراسم افتتاحیه با سخنرانی ‌افراد نام‌آشنا و برجسته در این حوزه آغاز شد. یكی ‌از سخنرانان این بخش حمید شهریاری ‌دبیر شورای ‌عالی‌اطلاع‌رسانی ‌بودند كه سخنرانی ‌ایشان در رابطه با عملكرد چهارساله توسعه فناوری ‌اطلاعات و ارتباطات ایران بود.

 

مطالب ارائه شده حاكی ‌از سیاست‌گذاری ‌و تدوین اصول نظام جامع اطلاع رسانی ‌می‌شد كه شامل تهیه اسناد راهبردی ‌در مواردی ‌مانند جامعه اطلاعاتی، تولید و ساماندهی ‌محتوای ‌الكترونیكی ‌ایران (طرح تسما)، حوزه دین، حوزه اخلاق، بازی‌های ‌رایانه‌ای ‌و در نهایت تدوین برنامه جامع فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات ایران، می‌شد كه در هر یك از زمینه‌ها مطالب مبسوطی ‌ارائه كرد.

 

همچنین نقطه نظراتی ‌در رابطه با دولت الكترونیك مطرح كرد كه دارای ‌زیرمجموعه‌هایی عبارت از ارزیابی‌ وبگاه‌های ‌دولتی، مطالعه و بررسی‌طرح همگون برای ‌یكپارچه‌سازی ‌پایگاه داده‌های ‌ملی، مطالعه و بررسی‌طرح شناسایی ‌عوامل توانمندساز امنیت، مطالعه و بررسی ‌طرح فنی ‌پرتال واحد خدمات الكترونیكی‌دستگاه‌ها، سنجش و ارزیابی ‌آمادگی‌الكترونیكی طرح‌‌های ‌مربوط به توسعه دولت الكترونیكی ‌و در آخر استانداردسازی ‌و تعیین معیارهای‌ارزیابی‌و انتخاب نرم‌افزارهای‌كاربردی‌برای‌ دستگاه‌ها بود.

 

در ادامه وی‌ به بررسی‌وضعیت موجود ایران در مقایسه با كشورهای ‌منطقه پرداخت كه با ارائه آمارهای‌ گوناگون شاخص‌هایی ‌در این حوزه بیان كرد. آنچه بیشتر  مورد توجه قرار گرفت این بود كه در بین 6 شاخص ارائه شده، ایران در 4 مورد از آنها در پایین‌ترین رده جدول در بین كشورهای‌ منطقه قرار دارد.

 

شهریاری‌ ذكر كرد كه با توجه به سند چشم‌انداز كه می‌بایست ایران تا سال 1404 به جایگاه اول منطقه تبدیل شود تصمیم به تدوین سند راهبردی‌ گرفته شد كه دارای ‌اهداف مشروح و قابل توجهی ‌است كه بعضی‌از آنها به شرح زیر است: ایجاد ظرفیت زیرساخت ارتباطاتی ‌امن، كافی ‌و با كیفیت و پهنای ‌باند بالا به صورت عادلانه در نقاط مختلف كشور، تنظیم بازار عرضه خدمات مختلف فناوری ‌اطلاعات و ارتباطات و هدایت و نظارت بر آن، توسعه و گسترش كاربرد فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات در مدارس و نظام آموزش عالی‌كشور و در حوزه‌های ‌شهروندی‌ و كسب‌وكار، افزایش تولید و به‌كارگیری ‌محتوای ‌فارسی‌در درگاه‌های ‌فعال و تعاملات شهروندان در محیط الكترونیكی، توسعه كمی‌ و كیفی ‌به‌كارگیری‌كاربرد‌های ‌فناوری ‌اطلاعات و ارتباطات در ‌سازمان‌های ‌دولتی‌با هدف افزایش قابلیت‌های ‌عملكردی‌و تصمیم‌گیری‌دولت، توسعه زیرساخت‌های ‌لازم جهت ارتقای‌ تجارت الكترونیكی‌در بدنه دولت و بخش‌های‌مختلف اقتصادی، ایجاد و توسعه نظام‌های ‌اطلاعاتی‌پایه ملی‌ به ‌منظور توسعه و افزایش میزان یكپارچگی‌ در اقتصاد شبكه‌ای‌ و نظام تصمیم‌گیری، تأمین امنیت و سلامت فضای ‌تبادل اطلاعات و ارتباطات، توسعه حوزه قضا و دادرسی ‌برای‌ احقاق حقوق آحاد شهروندان با سرعت بیشتر و كیفیت بهتر، بهره‌برداری ‌از امكانات منطقه‌ای ‌و جهانی‌در حوزه فناوری ‌های‌اطلاعات و ارتباطات.

 

بعد از سخنرانی ‌با وجود مشغله كاری‌و فرصت كمی ‌كه شهریاری‌داشت به چند سئوال من و همكارانم پاسخ گفت. 

 

 

 

 

با توجه به اینكه در این اسناد اهداف بزرگی ‌پیش‌بینی‌شده به نظر شما تا چه حد ضمانت اجرایی ‌دارد یعنی‌تا چه حد می‌توانیم اطمینان داشته باشیم كه این اهداف نتایج قابل لمسی‌در سیستم اطلاعاتی ‌كشور داشته باشد؟

 

در نظام جمهوری‌اسلامی ‌بعضی‌دستگاه‌ها مسئول تدوین این اسناد هستند و دیگر دستگاه‌ها مسئول انجام آن هستند. ضمانت اجرایی‌اسناد راهبردی ‌مربوط به متولیان دستگاه‌های ‌اجرایی‌است وظیفه ما این بوده است كه این اسناد راهبردی ‌را با كمك كارشناسان تهیه كنیم و برای‌تصویب به مراجع ذی‌صلاح بدهیم و آنها هستند كه دستگاه‌ها را موظف به اجرای ‌آن می‌كنند و مسئولیت اجرای‌آن با خود دستگاه‌هاست البته این مشكلات در مورد سند چشم‌انداز و برنامه پنج ساله هم وجود دارد معمولا بین حوزه راهبردها و حوزه اجرا شكافی وجود دارد و من فكر می‌كنم هر كس باید وظایف خود را انجام دهد و ما در این زمینه وظیفه خود را انجام داده‌ایم بقیه آن مربوط به دستگاه‌های اجرایی‌ می‌شود. البته این سند هنوز كامل نیست بعد از نوشتن راه‌كارها باید پروژه‌های ‌مختلف برای‌دستگاه‌ها تعریف شود و بعد روی‌ نظارت و ارزیابی‌ كار كنیم.

 

 

 

 

با توجه به اینكه شاخص‌های‌ما در زمینه فناوری‌اطلاعات و ارتباطات بسیار پایین است چشم‌انداز اجرای‌این اسناد را چطور ارزیابی‌می‌كنید؟ 

 

من معتقد هستم كه فناوری ‌اطلاعات ما را به دنبال خود می‌كشاند هر چند كه ما در بعضی‌زمینه‌ها عقب هستیم ولی‌فناوری‌جلوتر از اسناد راهبردی‌ پیش می‌رود و این اسناد بایستی ‌بگونه‌ای ‌تعریف شود كه از آنها عقب نباشد فناوری ‌اطلاعات مانند رودی‌می‌ماند كه راه خود را باز می‌كند منتظر نمی‌ماند كه كسی برای ‌آن برنامه بنویسد، به‌عنوان نمونه در مورد تلفن همراه مطالبات عمومی‌به‌گونه‌ای ‌ایجاد شده است كه مسئولان می‌بایست به دنبال آن بدوند تا عقب نباشند و با توجه به كشورهای ‌همسایه و سند چشم‌انداز كه می‌بایست به جایگاه اول منطقه تبدیل شویم پس دستگاه‌ها ملزم به انجام آن هستند البته مطالبات عمومی‌هم بسیار مهم است كه دستگاه‌ها را ملزم می‌كند تا در زمینه اطلاعات و ارتباطات فعال‌تر عمل كنند.

 

با توجه به اینكه شما روی پروژه عدالت الكترونیك كار می‌كنید الان در چه مرحله‌ای از انجام این پروژه هستید؟

 

قبل از من در قوه قضاییه كارهای‌ خوبی‌ صورت گرفته است و 80 درصد این كار انجام شده ولی ‌مراحل پایانی ‌این كار بسیار سنگین و حجیم است چون پروژه‌ها هنگامی ‌كه به پایان نزدیك می‌شوند همگرا كردن ارتباطات گوناگون و یكپارچه كردن سیستم بسیار وقت‌گیر خواهد شد به هر حال ما در صدد هستیم كه محاكم باقی‌ مانده را الكترونیكی‌ كنیم در 80 درصد، دفاتر دستی‌در محاكم قضایی ‌جمع شده است و كارها بصورت الكترونیكی‌ انجام می‌شود البته در بعضی‌محاكم، هم بصورت دستی‌و هم بصورت الكترونیكی ‌انجام می‌گیرد كه می‌بایست طبق برنامه زمان‌بندی ‌شده همه محاكم الكترونیكی‌شود. كار دیگری‌كه در ذیل پروژه عدالت الكترونیك انجام می‌دهیم این است كه معتقدیم كه سیستم محاكم الكترونیك سرویسی ‌است برای‌خود محاكم و برای ‌مردم سرویسی ‌ارائه نمی‌شود در واقع مردم از  اطلاعات موجود در این سیستم بهره‌مند نیستند یا كمتر بهره‌مند هستند البته 10 تا 15 در صد این كار صورت گرفته است ما در این زمینه تلاش می‌كنیم تا جایی‌كه قانون اجازه می‌دهد مردم بتوانند بدون مراجعه به محاكم و دادسراها خدمات قضایی ‌را از قوه قضائیه دریافت كنند این سیستم به نام سیستم عدالت الكترونیك راه‌اندازی‌ خواهد شد.

 

 

 

 

با این سیستم قصد دارید چه خدمات قضایی‌به مردم ارائه دهید؟

 

الان در صدد هستیم كه با مشخص شدن لیست موارد و مطالبات مردم از مراجعات غیر ضروریی ‌آنها به محاكم و دادسراها جلوگیری ‌كنیم و افراد بتوانند از طریق اینترنت به اطلاعات دسترسی ‌داشته باشند و بر طبق نیاز خود فرم‌های ‌مربوطه را از طریق اینترنت پر كرده و اطلاعات را ارسال نمایند سپس بتوانند خدماتی ‌را دریافت كنند و نیازی ‌به رفت و آمد به محاكم و دادسراها نداشته باشند مطمئنا با این سیستم سفرهای ‌غیرضروری‌ مردم به طرز چشمگیری ‌كاهش می‌یابد. این مراحل كاری ‌است كه ما تعریف كرده‌ایم و گام نخست آن فاز مطالعاتی ‌است كه مشخص شود چه نوع سرویس‌هایی را می‌توانیم به مردم ارائه دهیم.

 

 

 

 

شما به عنوان مجری ‌این طرح آیا درصدد هستید كه گردش اطلاعات را بهینه كنید چون در روند فعلی ‌انواع اقسام فرم‌های‌اطلاعاتی‌برای‌اهداف گوناگون وجود دارد كه به نظر بعضی‌كارشناسان حجم این داده‌ها و اطلاعات در بعضی‌ موارد بسیار بالا و حتی ‌اضافی ‌است كه در سیستم جدید می‌بایست لحاظ شود آیا در مرحله شناخت به این موضوع پرداخته شده است؟

 

به‌طور حتم پیش‌بینی‌های ‌لازم صورت می‌گیرد البته این مسئله برمی‌گردد به بانك اطلاعاتی‌ ملی ‌كه مثلاً یك فرد با دادن كد ملی ‌تمامی ‌اطلاعاتش مشخص شود در واقع ارتباطات بین سازمان‌های ‌گوناگون آنقدر قوی‌ نیست تا اطلاعات بین آنها گردش كند البته یكی‌از سیاست‌های ‌كلان نظام این است كه فرایندهای ‌اداری ‌را در خدمات رسانی‌به مردم الكترونیكی ‌نماییم. در مركز آمار و فناوری ‌اطلاعات قوه قضائیه ما قصد داریم تا سرویسی ارائه دهیم كه خدمات الكترونیكی ‌قوه قضائیه به دست مردم برسد حدود شش ماه است كه شروع كردیم و متوجه این مشكل شده‌ایم الان هم مشغول مطالعه روی ‌سرویس‌های‌ گوناگون هستیم كه مشخص شود و اولویت‌بندی ‌كنیم.

 

 

 

 

مدت زمانی‌كه برای‌راه اندازی‌این پروژه درنظر گرفته‌اید چقدر است؟

 

این پروژه بسیار برزگی ‌است، شاید ما همین الان بتوانیم یك تعداد از فرم‌ها را الكترونیكی ‌كنیم كه این خیلی‌ ساده است ولی ‌هدف اصلی ‌این است كه فرد بتواند دادخواست خودش را بنویسد و به دست وكیل خود بدهد و در مرحله بعدی وكیل به دادگاه ارسال كرده و دادگاه تعیین وقت كند و فرد بتواند از طریق اینترنت از مراحل انجام كار آگاهی ‌یابد با این روش هم سرعت كار بیشتر می‌شود هم از اتلاف وقت و سفرهای ‌گوناگون درون شهری ‌جلوگیری ‌خواهد شد البته این خود پروسه زمان‌بری‌ است و به انجام رسیدن آن طول می‌كشد الان هم بطور كامل پروژه درنیامده است تا تعیین وقت دقیق شود ولی ‌ما قصد داریم سیستمی ‌را ایجاد كنیم كه بی‌عیب و نقص باشد و در این زمینه تمام تلاش خود را می‌كنیم تا به نحو احسن این پروژه به انجام برسد.

 

 

 

 

برنامه‌های‌ آینده شورا چیست، چه پروژه‌های ‌در دست دارد؟

 

چون پروژه‌های‌ ناتمام زیاد داشتیم هنوز روی‌ پروژه‌های ‌جدید برنامه‌ریزی ‌نكرده‌ایم منتظریم دولت اعتبارات سال جاری ‌را مشخص كند.

 

 

 

 

بنظر شما بودجه‌ای ‌كه دولت برای ‌بخش آی‌تی‌ درنظر گرفته است مناسب است؟

 

خیلی ‌هم بد نیست قابل قبول است البته با آن آرمان و ایده‌آل‌ها فاصله دارد البته دولت پروژه‌های ‌آی‌تی ‌را در سازمان‌ها پخش كرده است و هر كدام از مدیران بسته به اینكه چه اندازه اعتقاد به این حوزه داشته باشند عمل می‌كنند و خودشان هم در این زمینه هزینه می‌كنند. سابق بر این یك ردیف بودجه مستقل بود و عدد و رقم آن را محاسبه می‌كردند ولی ‌الان در سازمان‌ها پخش شده است.

 

 

 

 

نمایشگاه‌های جانبی

 

در محل برگزاری ‌نمایشگاه، تعدادی ‌از نهادها و موسسات دولتی ‌و خصوصی‌حضور داشتند كه به ارائه سیستم‌ها یا محصولات خود می‌پرداختند. به عنوان نمونه غرفه شهرداری ‌تهران سیستمی ‌را نمایش می‌داد كه از دو جنبه قابل بررسی ‌بود، یكی‌ مدیریتی ‌و درون سازمانی ‌و دیگری ‌شهروندی ‌و برون سازمانی ‌به عبارتی‌اینترانتی ‌و اینترنتی‌.

 

این سیستم شامل نرم‌افزار كلیك ویو است كه در سال 85 خریداری ‌شده و همچنین دارای ‌پایگاه اطلاعاتی ‌مفصلی ‌است كه در طی‌ چند سال اخیر تهیه شده و همچنان در مركز فناوری ‌اطلاعات شهرداری‌ در حال تكمیل و پیاده‌سازی ‌است. شهروندان با سامانه www.tehran.ir می‌توانند وارد بخش اینترنتی‌ این سیستم شده و از عملكرد شهرداری‌ تهران آگاهی ‌یابند. بخشی‌ از سامانه شهرداری ‌مربوط به پرداخت عوارض خودرو است.

 

شهرداری ‌تهران به منظور كم كردن حجم كار در شهرداری‌های ‌مناطق تصمیم به ایجاد دفاتر خدمات الكترونیك گرفت كه در مناطق گوناگون شهر تهران تاسیس شده است و مجهز به سامانه تخصصی ‌پرداخت عوارض خودرو می‌باشد. شهروندان تنها با یك بار مراجعه به این دفاتر اطلاعات مربوط به خودرو خود را ثبت می‌نمایند سپس با وارد شدن به سامانه شهرداری ‌قسمت عوارض خودرو با وارد كردن پلاك خودرو خود می‌توانند اطلاعات عوارض خود را رویت كنند و هم می‌توانند با كارت عضو شتاب آن را پرداخت كنند و یا در صورت تمایل پرینت عوارض با پیك بادپا به درب منزل شان ارسال می‌شود و نیاز به مراجعه به دفاتر خدمات الكترونیك شهرداری ‌نیست. 

 

 

سامانه درون سازمانی‌ شهرداری ‌تهران دارای‌ سیستم جمع‌آوری‌ اطلاعات پیشرفته‌ای ‌است. شهرداران هر منطقه و مدیران می‌توانند با استفاده از این سامانه اطلاعات جاری ‌و آمار انجام كارهای ‌گوناگون كه ظرف یك ساعت قبل در شهر تهران انجام گرفته است را مشاهده كنند. به عنوان نمونه شهردار منطقه‌ای‌ می‌خواهد از وضعیت آبیاری ‌ناحیه‌ای‌ خاص در منطقه خود آگاهی‌ یابد با این سامانه او آمار عملكرد یك ساعت گذشته را خواهد داشت و می‌تواند از عملكرد مثبت یا منفی‌ نواحی ‌مختلف تحت پوشش آگاهی ‌كامل یابد.

 

این سامانه از لحاظ آمار اطلاعاتی ‌كه مربوط به درآمد شهرداری ‌است بسیار حائز اهمیت می‌باشد. این آمار به تفكیك سال، ماه و روز و منطقه و ناحیه بصورت گزارش، جدول و نمودار ارائه می‌شود كه برای ‌مدیران در هر سطوح قابل استفاده و بررسی‌ است بدهی ‌است مدیران هر بخش بر اساس نیاز می‌توانند به قسمت‌های ‌مشخصی‌ از این سیستم دسترسی ‌داشته باشند و با تایید هر یك از سطوح مدیریتی‌این آمار برای ‌سطوح بالاتر برای ‌تایید فرستاده می‌شود.

 

 

اطلاعات آماری ‌مربوط به سامانه 137 از اهمیت ویژه‌ای ‌برخوردار است. به عنوان نمونه مدیران می‌توانند تحلیل كنند كه در یك بازه زمانی ‌تماس شهروندان در رابطه با چه مسائلی ‌بوده و مشكل عمده آنها چیست تا در صدد رفع آن برآیند و یا درصد رضایت شهروندان در چه زمینه‌هایی ‌بیشتر بوده است. همچنین  سامانه 1888 در رابطه با بازرسی ‌شهرداری ‌دارای ‌گزارشات آماری‌ مبسوطی ‌است كه در سطوح تصمیمات مدیریتی ‌از اهمیت ویژه‌ای‌ برخوردار است. با این سامانه شهرداران مناطق تهران از كارشناسان بی‌نیاز شده و خود مستقیما به اطلاعات پایه دسترسی ‌خواهند داشت.

 

سیستم GIS شهرداری‌ تهران دارای ‌پایگاه اطلاعات جامع و كاملی ‌از تمامی‌نقاط تهران و بزرگراه‌ها، خیابان‌ها تمامی‌ ساختمان‌ها و اماكن می‌باشد كاربران می‌توانند با دسترسی‌ به این سایت اطلاعات مورد نیاز خود را جست‌وجو كنند. به عنوان نمونه درخواست اسامی‌ بیمارستانهای ‌منطقه 1 و آدرس آنها، همچنین كاربران می‌توانند با تعیین آدرس مبدا و مقصد دریابند كه كوتاه‌ترین مسیر كدام است و از لحاظ طرح ترافیك چگونه است.

 

این سیستم برای استفاده مراكز آتش نشانی ‌تهران نیز نصب شده است بدین ترتیب كه با دادن آدرس محل حادثه، كدپستی ‌ذخیره شده در پایگاه داده‌های ‌شهرداری ‌مشخص می‌شود و محل مورد نظر روی ‌نقشه نمایان شده و كوتاه‌هترین مسیر تا محل حادثه معین خواهد شد.

 

در غرفه بانك ملی ‌سامانه پرداخت الكترونیكی ‌وجوه دفاتر اسناد رسمی‌ ارائه می‌شد كه از سیستم‌های‌ بسیار كارآمد در این نمایشگاه بود. این سیستم دارای ‌پایگاه اطلاعاتی ‌مفصلی ‌است كه انواع گزارشات و آمارهای‌ گوناگون را بنا به درخواست كاربران ارائه می‌دهد و علاوه برآن سیستمی‌ كنترلی ‌بجهت بررسی‌ مبالغ و پرداخت‌ها در دفاتر اسناد رسمی ‌می‌باشد.

 

افراد با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ‌برای ‌انجام معاملات گوناگون نیاز به مراجعه به بانك برای واریز پول به منظور انجام معامله نخواهند داشت و تمامی ‌پرداخت‌ها از طریق كارت خوان كه متصل به این سیستم است انجام خواهد گرفت. در واقع نه تنها از مراجعه افراد به بانك جلوگیری‌ می‌شود بلكه تمامی ‌اطلاعات مراجعه كننده و پرداخت‌های ‌انجام گرفته در این سیستم ثبت می‌شود بدین ترتیب نیاز به مراجعه هر ماه سر دفتران به سازمان ثبت احوال نیست و اطلاعات بطور مرتب و روزانه به سازمان ثبت ارسال می‌شود و كنترل‌های ‌نهایی‌روی ‌آنها صورت می‌گیرد. بدیهی‌است كه با وجود 7200 دفترخانه در شهر تهران، ارسال اسناد و چك كردن هر ماه آنها كاری ‌بسیار سنگین است كه بطور حتم عاری ‌از خطا و اشتباه هم نیست.

 

این سیستم اطلاعات آماری ‌گوناگونی‌از قبیل تعداد و نوع معاملات انجام شده در یك زمان مشخص یا بازه زمانی ‌ارائه می‌دهد و اطلاعات مربوط به هر دفتر خانه و انجام معاملات و نوع سند تنظیم شده و مبلغ آن در این پایگاه اطلاعاتی ‌قابل مشاهده است. در این سیستم مبالغی ‌كه مربوط به حساب‌های دولتی‌است به بانك مركزی‌و سپس به خزانه ارسال می‌شود. هم اكنون چنین سیستمی ‌برای ‌شركت پست طراحی‌شده است كه در مراحل اجرا و راه‌اندازی

‌است.

 

غرفه مركز توسعه تجارت الكترونیكی ‌وابسته به وزارت بازرگانی ‌خدمات گواهی‌ الكترونیكی ‌ارائه می‌داد. در این مركز خدماتی ‌از قبیل تضمین محرمانه بودن امضا و اسناد در نقل و انتقالات الكترونیكی‌و جلوگیری ‌از شبیه‌سازی ‌آنها ارائه می‌شد. به عبارتی ‌با ثبت‌نام در سایت www.mocca.ir و دریافت كد فعال‌سازی، افراد و سازمانها می‌توانند از ایمن بودن اسناد مبادله شده از طریق پست الكترونیكی ‌خود مطمئن باشند با دریافت كد فعال‌سازی ‌كاربر دارای‌ كد خصوصی‌ و كد عمومی ‌می‌شود.

 

فعال‌سازی ‌كد در چندین سطح صورت می‌گیرد از سطح 1 كه مربوط به افراد عادی‌ است و تمامی‌ افراد می‌توانند متقاضی ‌آن باشند تا سطح 4 كه از امنیت بیشتری ‌برخوردار است كه مخصوص كاركنان سطح بالای ‌دولتی‌است. تاكنون این روش ایمن‌سازی ‌امضا و اسناد در سازمان بورس، كانون وكلا، آژانس املاك و ... كاربرد داشته است. در سطوح پایین به افراد، كد شناسایی ‌داده می‌شود و درسطوح بالا كاربران می‌بایست از توكن استفاده نمایند. توكن‌های ‌هوشمند به‌منظور ایجاد امنیت در نگهداری ‌از اطلاعات محرمانه ‌كاربران استفاده می‌شود.

 

 

 

 

اختتامیه

 

در مراسم اختتامیه، جهانگرد این‌گونه سخن خود را آغاز كرد كه قدرت ملت‌ها از اطلاعات آنهاست و اطلاعات حرف اول و آخر را می‌زند و نقش محوری‌در  شاخص قدرت ایفا می‌كند و توانمندی‌های ‌كشورها در امر آموزش، فرهنگ، اقتصاد، سیاست و موارد دیگر از اطلاعات نشات گرفته است. برای ‌تعامل بیشتر مردم با فناوری ‌می‌بایست استراتژی‌های ‌مناسبی ‌لحاظ شود كه اطلاعات صحیح در كوتاه‌ترین زمان ایجاد شده و در مكان مناسب در اختیار افراد قرار گیرد. این رویكرد باعث می‌شود تا نه تنها خدمت‌رسانی ‌سرعت بیشتری ‌پیدا كند بلكه از فساد اداری‌ هم جلوگیری ‌شود.

 

 

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در این باره  گفت: «بر اساس مطالعات انجام شده با همكاری واحدهای دانشگاهی، طی برنامه‌ای پنجساله كلان شهر تهران در زمره برترین شهرهای الكترونیكی جهان درمی‌آید.» علی‌اصغر قائمی طی سخنانی در كنگره فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: «در جامعه ما شهرداری یكی از نهادهایی است كه بیشترین تعاملات را با مردم دارد و اگر خدمات به صورت سهل و آسان در اختیار مردم قرار بگیرد تمام خواسته‌های آنان پوشش داده خواهد شد.»

 

قائمی در ادامه افزود: «سند جامع آی.سی.تی شهر تهران سال گذشته به تصویب شورای شهر تهران رسید این برنامه در بازه زمانی ده ساله برنامه‌ای را طراحی كرده كه طبق اهداف تعیین شده در این سند تا پایان برنامه توسعه تهران باید در زمره برترین شهرهای الكترونیكی جهان درآید كه طبق طرح به آن تهران هوشمند می‌گوییم.»

 

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در ادامه سنخرانی خود گفت: «ما معتقدیم تمام فعالیت‌های حوزه آی.سی.تی در شهرداری تهران و همچنین سند جامع آی.سی.تی شهر تهران برای پیشبرد برنامه‌های خود سه موضوع را دنبال می كند؛ این موضوعات شامل توسعه زیرساخت - مجموعه خدمات‌دهی و خدمات در دسترس شهروندان است.»

 

قائمی در ادامه افزود: «طرح تهران هوشمند در سه حوزه زیرساخت، برنامه‌های كاربردی و تعاملات سازمانی و خدمات شهری و شهروندی جنبه‌های مختلف را در غالبی یكپارچه كه امكان مدیریت واحد را دارند ارائه می‌شود، ضمن آنكه در سایر موضوعات مانند قوانین و مقررات، دستورالعمل‌ها و بقیه جنبه‌های شهری است با همكاری دستگاه‌های اجرایی مربوطه بستر مناسب را فراهم خواهد نمود.»

 

قائمی در كنگره فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین افزود: «شهرداری تهران از دیرباز به شبكه‌های دسترسی توجه خاص داشته است از سال گذشته این ایده بصورت جدی مطرح شد به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا اینترانت شهری را ایجاد كنیم تا شهروندان بدون هزینه و به راحتی درنقاط شلوغ شهر به خدمات شهرداری دسترسی داشته باشند.

 

در چند نقطه شهر تهران از جمله بوستان گفت‌وگو، پارك ملت و فرهنگسرای بهمن این طرح بصورت پایلوت اجرا شد و این مناطق تحت پوشش وای.فای قرار گرفتند.در حوزه زیرساخت نیز شهرداری اقدامات خوبی را انجام داده است در حال حاضر در تهران 600 كیلومتر شبكه فیبر نوری در سه لایه وجود دارد كه مختص شهرداری است و تمام ساختمان‌های شهرداری را تحت پوشش قرار می‌دهد.»

 

مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در ادامه افزود: «در كنار توسعه شبكه شهری، شبكه شهروندی را هم دنبال می‌كنیم كه با راه‌اندازی وایمكس توسط اپراتورهای تلفن همراه طرح شبكه شهروندی اجرا خواهد شد به همین منظور مذاكراتی را با مسئولین مربوطه در حوزه سرویس‌های موبایل انجام داده‌ایم حتی اگر با اپراتور ها هم نتوانیم همكاری كنیم شهرداری تهران آمادگی دارد تا تمام نقاط شهر تهران را تحت پوشش وای-فای قرار دهد.»

 

قائمی در ادامه افزود: «ایجاد دیتاسنتر شهرداری از دیگر اهداف این سند بوده است همچنین ایجاد پورتال سازمانی و عمومی برای دسترسی شهروندان از دیگر فعالیت‌های انجام شده در شهرداری است.» قائمی با تاكید بر برون‌سپاری و خصوصی سازی برخی فعالیت‌ها افزود موضوع برون سپاری در سال 86 مطرح شد كه نتیجه این طرح ایجاد دفاتر الكترونیكی در سطح شهر است كه چون بیشترین ارتباط مردم با شهرداری به خاطر مسائل ساختمان سازی و معماری است، این دفاتر خدمات معماری را ارائه می‌نمایند.»

 

آخرین سخنران مراسم اختتامیه تشكری ‌نماینده شهرداری ‌تهران بود. وی بیان كرد كه زیرساخت‌های ‌لازم انجام گرفته است تا در 5 سال آینده شهر تهران در رتبه 5 شهر برتر دنیا قرار گیرد البته این مسئله نیاز به صرف هزینه قابل توجهی ‌دارد كه شهرداری ‌تهران معتقد است برای ‌تبدیل شهر تهران به شهری ‌هوشمند می‌بایست همكاری‌ مستمری ‌با بخش خصوصی‌ صورت گیرد. شهرداری ‌تهران این امر را ضروری‌ می‌داند تا سرمایه‌گذاری، اجرا و پیاده‌سازی ‌خدمات گوناگون توسط بخش خصوصی ‌با نظارت شهرداری ‌انجام شود. در واقع زمان شكوفایی ‌شركت‌های ‌كارآفرین آغاز شده است.

 

 

وی امیدوار بود چنین كنگره‌هایی ‌باعث همكاری ‌و همفكری ‌بیشتر دستگاه‌ها شود در خاتمه ایشان اظهار امیدواری ‌كرد كه تهران به شهری ‌تبدیل شود كه مردم در آن تنها زنده نباشند بلكه زندگی ‌هم بكنند. در خاتمه فرصتی‌دست داد تا با ‌محمد ثروتی ‌عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی ‌رایانه‌ای ‌تهران گفت‌وگوی ‌كوتاهی‌داشته باشم.

 

 

 

 

با توجه به اینكه شما یكی ‌از مجریان برگزاری ‌این كنگره بودید آیا به اهدافی‌كه از پیش تعیین كرده بودید و مد نظرتان بود رسیدید؟

 

بله به درصد قابل توجهی‌از این اهداف دست پیدا كردیم با توجه به اینكه این كنگره با رویكرد، به زیست شهروندان بود به اهمیت مسئله آی‌تی ‌و نقش مهم آن در این زمینه  پرداخته شد در واقع فرصتی ‌بود تا به این موضوع بیشتر توجه شود بطور حتم بعد از مستندسازی ‌بنظر می‌رسد كه سند خیلی ‌خوبی ‌باشد.

 

 

 

 

رویكردهای ‌عملی‌ را در این زمینه چگونه ارزیابی ‌می‌كنید؟ به نظر شما سازمان‌ها و نهاد تا چه حد با شما هم مسیر هستند؟

 

نظر ما این است كه این حركتی‌ است در جهت سامان دادن و هدف‌دار كردن این موضوع در واقع اهداف و مسیرها می‌بایست به‌درستی ‌روشن شود تا همه در یك جهت حركت كنند. ما به عنوان نظام صنفی‌ می‌خواهیم كه انجمن‌ها وارد میدان شوند ولی‌ اجرایی‌كردن آن مربوط به دولت می‌شود ما رویكردها را مشخص می‌كنیم و اطلاع‌رسانی‌ هم می‌كنیم چون وظیفه ما این است.

 

 

 

 

به نظر می‌رسد تعامل خوبی‌بین نظام صنفی ‌رایانه‌ای ‌و شهرداری ‌تهران صورت گرفته است این همكاری‌ در چه حوزه‌هایی‌است؟

 

بله تعاملات خوبی ‌بین نظام صنفی ‌رایانه‌ای‌ و شهرداری‌ تهران صورت گرفته و در آینده هم در تدوین و اجرای‌ پروژه‌ها همكاری‌های ‌بیشتری ‌صورت می‌گیرد. شهرداری ‌درنظر دارد پروژه‌هایش را برون‌سپاری ‌كند و ما به عنوان نماینده بخش خصوصی ‌در این زمینه تعاملات خوبی ‌ایجاد كرده‌ایم. شهرداری ‌اعلام كرده است كه می‌خواهد تهران شهر هوشمند شود و برای‌ اجرایی ‌شدن آن یك سری ‌پروژه‌ها و اقدامات زیربنایی‌ دارد، نظام صنفی ‌در تعریف و اجرای ‌پروژه‌های ‌مناسب و عملی‌ كه كاربردهای‌گسترده‌ای‌ دارد. در این زمینه با شهرداری ‌همكاری‌ می‌كند خوشبختانه رویكرد شهرداری‌ تهران بر این اساس است كه تصدی‌گری‌ متمركز نداشته باشد یعنی ‌بخش خصوصی‌ را در این زمینه  فعال‌تر كند به این ترتیب در آینده هم تعاملات وسیعی ‌بین نظام صنفی‌ رایانه‌ای ‌و شهرداری‌ در جنبه‌های ‌گوناگون صورت خواهد گرفت. نظر ما این است كه به عنوان نماینده بخش خصوصی‌ همكاری‌ مستمری‌ با شهرداری‌ داشته باشیم كه تعریف و اجرای‌ پروژه‌ها هدفمند باشد و بخش خصوصی ‌هم در این زمینه فعال شود.

 

 

 

 

به نظر شما چرا بعضی ‌نهادها و وزارتخانه‌ها در این كنگره شركت نكردند و شما چه راه‌كارها یا تدابیری ‌را اتخاذ می‌كنید تا همكاری ‌بیشتری ‌بین نظام صنفی ‌رایانه‌ای ‌و نهادها برقرار شود؟

 

واقعیت این است كه در چند سال اخیر بخش بزرگی ‌از آنها كار خاصی‌ در این زمینه انجام نداده‌اند و اگر شركت نكرده‌اند چون چیزی‌ برای ‌عرضه نداشته‌اند یا شاید بروكراسی‌ اداری‌ آنها اینگونه بوده ضمن اینكه ما اطلاع‌رسانی ‌وسیعی‌ كرده بودیم. البته این سال اول كنگره بود امیدوارم كه با دستاوردهای ‌بدست آمده در سال‌های‌آینده فعال‌تر عمل كنند رسانه‌ها هم در این زمینه نقش مهمی‌ دارند كه این ارتباطات را پررنگ و دائمی ‌كنند تا انشالله به نتایج قابل قبولی‌ برسیم.

 

مسئولین و كارشناسان حوزه فناوری ‌اطلاعات و ارتباطات آگاهی‌ دارند كه سالانه تعداد كثیری‌ كنگره و نشست علمی ‌در این زمینه با رویكردهای متفاوت برگزار می‌شود كه هر كدام دارای ‌اهمیت خاصی ‌است بدیهی ‌است كه از لحاظ جنبه‌های ‌تحقیقاتی ‌و ارائه اسناد و رویكردها با چشم‌اندازهای ‌مناسب و قابل قبولی ‌روبرو هستیم ولی ‌قابل ذكر است كه در زمینه انتقال این دستاوردها به عرصه عمل كاستی‌های ‌فراوانی ‌داریم در واقع آنچه می‌توان نتیجه گرفت این است كه دستاوردهای ‌علمی‌در عمل شتاب لازم مطابق با اسناد تهیه شده را ندارد امید است كه برگزاری ‌این كنگره‌ها با چنین اهداف والایی ‌به نتایج قابل قبولی ‌نه فقط در مستندات بلكه در عمل هم منتهی ‌شود چرا كه یكی ‌از اهداف این كنگره توسعه دانش بنیادی‌ و كاربردی ‌صنعت فاوا در كشور بود است.