نوكیا زندگی را برای مصرف كنندگان راحت‌تر و جذاب‌تر می كند

گفت‌وگو با حمیدرضا نیكدل مدیر روابط عمومی نوكیا در ایران به بهانه راه‌اندازی نقشه تهران توسط نوكیا

تاريخ:7 شهریور 1389

اهمیت راه­اندازی سرویس مسیریابی نوكیا و نقشه نوكیا برای تهران را چگونه ارزیابی می­كنید؟
● سؤال بسیار خوبی برای شروع گفت‌وگوست! همان طور كه می­دانید نوكیا دیگر یك شركت صرفاً تولید كننده گوشی موبایل نیست بلكه خود را به عنوان یك شركت بزرگ بین­المللی ارائه راه‌حل  (Solution Company) معرفی كرده است. هر راه حل برآیند یك گوشی عالی و یك سرویس منحصربه­فرد است. نوكیا با در اختیار داشتن مجموعه متنوع و كاملی از گوشی­ها و با معرفی سرویس­های منحصربه­فرد نیازهای مصرف كنندگان را به طریقی فراهم می­كند تا جنبه­های مختلف زندگی آنها، راحت­تر و جذاب­تر گردد. امروزه دیگر نیازهای مصرف كنندگان گوشی­های موبایل از سطح تماس­های معمولی فراتر رفته و گوشی­های موبایل با ضریب نفوذ بسیار بالایی كه در جهان دارند ابزاری جهت دریافت سرویس­های پیشرفته دنیای امروز می­باشند. یكی از این سرویس­ها سرویس­های مبتنی بر موقعیت (Location-based services) هستند. مسیریابی نیز در همین دسته قرار دارد. نقشه یك پایگاه داده، تصویری است كه زمانی كه به سیگنال GPS كه در بسیاری از گوشی­های نوكیا مهیاست متصل شود، می­توان به كمك آن موقعیت­یابی نموده و همچنین فواصل كلیه مكان­هایی مانند پمپ بنزین­ها، رستوران­ها، مراكز خرید و غیره را نسبت به موقعیت موجود به دست آورد. با فعال­سازی سیستم مسیریابی، می­توان نزدیك­ترین مسیر را تا یك مقصد مشخص در دست داشت و به صورت تصویری و شنیداری تا مقصد هدایت شد. این سرویس به عنوان اولین گام ارائه راه حل برای مصرف كنندگان ایرانی از اهمیت بسیاری برای ما برخوردار است و مفتخریم كه طبق برنامه زمان­بندی ابتدا برای تهرانی­ها و سپس به زودی برای برخی شهرهای بزرگ ایران  راه­اندازی می­شود.

نحوه به­روزرسانی نقشه­ها توسط شركت شما چگونه است؟ (منظور شیوه و عملیاتی است كه شما برای به‌روزرسانی مداوم نقشه­ها انجام می­دهید نه دانلود كاربران.)
● پروژه راه­اندازی نقشه و سیستم مسیریاب روی گوشی­های نوكیا به عنوان اولین پروژه ارائه راه حل­های این شركت در ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است و انرژی بسیاری توسط تیم نوكیای ایران را به خود اختصاص داده است. این پروژه فازهای مختلف را طی یك برنامه زمان­بندی طی كرده و اكنون به مرحله بهره­برداری رسیده است. بدیهی است كه تهیه نقشه تهران توسط یك شركت ایرانی معتبر در این زمینه، انجام شده است و مطابق با یك برنامه زمانی مشخص به­روزرسانی می­شود تا آخرین تغییرات مانند جهت­های خیابان­ها، مكان­های مهم جدید و یا تغییر نامگذاری­ها در آن لحاظ گردد. دامنه این پروژه به تدریج گسترش یافته و در فاز بعدی ظرف ماه­های آتی چند شهر مهم دیگر كشور را نیز در بر خواهد گرفت.

كاربران از چه زمانی می­توانند نقشه تهران را از سایت OVI بارگذاری كنند؟
● همان طور كه در مراسم كنفرانس مطبوعاتی گفته شد، آغاز به كار عملی این پروژه تا نیمه آذر ماه انجام خواهد شد كه این مورد را نیز در بر می­گیرد.

پس از تهران چه شهرهایی تحت پوشش نقشه­های نوكیا قرار خواهند گرفت؟ زمان­بندی شما برای تحت پوشش گرفتن كلیه شهرها و راه­های ارتباطی ایران چگونه است؟
● در شش ماه آینده شهرهای شیراز، مشهد، تبریز و اصفهان نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

آیا سرویس­هایی مانند اطلاعات ترافیك، اطلاعات آنلاین رویدادها در هر منطقه (Events) و یا وضعیت آب و هوا و ... هم بر روی نقشه فعلی شهر تهران قرار داده شده است؟ و اگر پاسخ منفی است چه زمانی برای برقراری این سرویس­ها در نظر گرفته­اید؟
● اصولاً برای برخی از اطلاعات محلی نام برده زیرساخت­های محلی مورد نیاز، نه تنها در كشور ما بلكه در سایر كشورهای منطقه نیز موجود نیست و این دلیل قرار نداشتن آنها روی نقشه در حال حاضر است. ولی ما گام به گام به پیش رفته و نسبت به امكان استفاده ار آنها در آینده خوشیبن هستیم.

خدمات ناوبری (Navigation) از چه زمانی در اختیار كاربران ایرانی قرار می­گیرد؟
● همان طور كه در مراسم كنفرانس مطبوعاتی گفته شد، آغاز به كار عملی این پروژه تا نیمه آذر ماه انجام خواهد شد.

تعرفه ارائه خدمات ناوبری چگونه است؟
● این تعرفه از تعرفه خاورمیانه­ای این سرویس تبعیت می­كند كه بسته به زمان دوره خریداری شده متفاوت می­باشد. طبعاً هر چه طول دوره بیشتر باشد، قیمت  متوسط این سرویس كاهش می­یابد. به طوری كه تعرفه سی روز استفاده در حدود ده هزار تومان؛ حال آنكه برای یك سال حدود هفتاد و پنج هزار تومان خواهد بود. ضمناً گوشی­هایی كه با این سرویس مطابقت دارند در هنگام خریداری دارای امكان استفاده از سیستم مسیریابی با  زمان از پیش مشخص به طور رایگان هستند و تنها پس از پایان این زمان نیاز به خریداری برگه فعال­سازی( voucher) سرویس است.

برگه فعال­سازی (voucher) سیستم ناوبری از چه طریق در اختیار كاربران قرار خواهند گرفت؟
● در حال حاضر فقط امكان خرید از طریق همان برگه­های فعال­سازی (Voucher) است كه در مراكز خرید گوشی­های موبایل در دسترس خواهد بود.

با توجه به سیاست شركت نوكیا در خصوص تمركز كلیه فعالیت­ها و سرویس­های ویژه كاربران در سایت OVI، آیا برنامه­ای برای استفاده مؤثر كاربران ایرانی از سرویس­های این سایت به ویژه سرویس­های خرید آنلاین محتوا (اعم از برنامه­های كاربردی، موسیقی، حق امتیاز سیستم ناوبری، فیلم و ...) با استفاده از كارت­های بانكی رایج در ایران، دارید؟
● نوكیا همواره خدمات و سرویس­های خود را مطابق با مقررات، ضوابط و فرهنگ كشورها در اختیار مصرف‌كنندگان قرار می­دهد. به همین دلیل طی اولین گام بخش نقشه­هایOvi  یعنی Maps.Ovi.com هم­زمان با آغاز به كار نقشه و سرویس مسیریابی برای كاربران ایرانی فعال خواهد بود. در مورد سایر سرویس­ها نیز نوكیا ایران در حال برنامه­ریزی جهت بومی­سازی آن سرویس­ها مطابق با ضوابط و امكانات موجود است كه در زمان مقتضی در مورد آن اطلاع­رسانی خواهد شد.

لینک یکتا: http://ccw.ir/content/564/default.aspx