نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

یاهو خانه دوم من است



تعداد بازدیدکنندگان 2828 بازدید نسخه چاپی

حمیدرضا غفار- به نظر من در اینترنت هیچ چیز مهم‌تر از پست الكترونیك هر فردی نیست. انگار به نوعی هویت مجازی، نوعی شناسنامه یا نقطه صفر اینترنت برای هركس است. نزدیك به 11 سال داشتن یك پست الكترونیك، یعنی ارتباط با بسیاری از دوستان ایرانی و غیر ایرانی كه خیلی‌هاشان به جای شماره موبایل، فقط یك شناسه كاربری یا دقیق‌تر بگویم آدرس یك پست الكترونیك را از من دارند و با من در ارتباط هستند. بسیاری از نامه‌های الكترونیكی اداری، بسیاری از خبرنامه‌ها، آرشیو، بسیاری از مطالب و مالكیت تعداد قابل توجهی از دامین‌ها (Domain)  همه و همه از طریق یك پست الكترونیك. آن شب هم مثل هر شب قبل از خواب تصمیم گرفتم سری به ایمیل خودم بزنم و پاسخ نامه‌هایی را كه به طور یقین همیشه دو، سه تایی حدود ساعت 11 شب داشتم را پاسخ دهم.

اما هربار لاگین (login) می‌كردم با پیام خطای مبنی بر درست نبودن نام كاربری و یا رمز عبور مواجه می‌شدم! كمی گیج شده بودم و حس بدی داشتم، آخر دو یا سه بار آدم رمز عبور را اشتباه وارد می‌كند، نه چندین بار! تصمیم گرفتم به قسمت «رمز عبور خود را فراموش كرده‌ام» رفته و رمز خود را ریست (Reset) كنم. چند لحظه بعد با كمال تعجب متوجه شدم كه یاهو (Yahoo) شناسه كاربری من را غیر فعال كرده (Deactivate) و  متوجه شدم شناسه كاربری من ظاهراً قفل شده و اجازه استفاده از آن را ندارم! بسیار متعجب، ناراحت و نگران چند دقیقه‌ای صفحه مانیتور را مات و مبهوت نگاه می‌كردم و با ناباوری پیام مربوطه را بارها و بارها می‌خواندم! پیامی كه دقیقا چنین عبارتی را می‌گفت:

" Your account has been flagged or deactivated by Customer Care"
به سرعت افكار دردناكی به ذهنم می‌رسید. هیچ لیست پشتیبانی از شناسه كاربری دوستانم نداشتم و به جز چند ایمیلی كه نام كاربری آنها ساده بود، شناسه كسی را حفظ نبودم، خصوصاً كه اكثر دوستانم را با نام و نام خانوادگیشان ذخیره كرده بودم و در اغلب اوقات نام آنها را می‌دیدم تا شناسه كاربری آنها را. آرشیو بسیاری از مطالب قدیمی‌ام را حالا از كجا بیاورم!؟ آخر من به یاهو و سرویس‌های یاهو اعتماد كرده بودم و چیزی كه بیشتر از همه مرا آزرده و نگران می‌كرد و موقعیت شغلی مرا به خطر می‌انداخت چگونگی اثبات مالكیتم به خیلی از دامین‌هایی كه ثبت كرده بودم، بود. خصوصاً كه آن روزها پست الكترونیك دومی توسط خیلی از ثبت كننده‌های دامین (Registrar) وجود نداشت و بدین شكل من در معرض مشكل بزرگ و حادی قرار گرفته بودم!

به سرعت لیست راهنمایی كه یاهو مطالعه آن را پیشنهاد كرده بود را خوانده تا شاید علت را بیابم، اما هیچ كدام از دلایل ذكر شده شامل حال من نمی‌شد، قوانینی كه یاهو به اختصار آن را TOS یا شرایط سرویس‌دهی نامیده بود. با ناامیدی، به سرویس پشتیبانی یاهو از طریق شناسه كاربری دیگری كه همان موقع در خود یاهو ایجاد كرده بودم، نامه‌ای دادم و مشكل خودم را شرح دادم. در حالی كه نگران و ناامید بودم، با خودم می‌گفتم  احتمالاً باز به دلیل ایرانی بودن و عدم پاسخگویی اكثر سرویس دهنده‌های آمریكایی و بعضاً اروپایی به ایران و با توجه به رایگان بودن اكانت (Account) من یا پاسخی نخواهم گرفت و یا در نهایت به طور مؤدبانه از من عذرخواهی شده و سرویسی داده نخواهد شد، بلایی كه بارها بر سر ما آمده، یا حتی در بهترین حالت اگر پاسخی هم داده شود، یاهو میلیون‌ها نفر كاربر در سراسر جهان دارد كه احتمالا هزاران نفر از آنها در شبانه‌روز به مشكل برخورده و به احتمال زیاد هزاران نامه در روز به سرویس پشتیبانی یاهو ارسال می‌شود و باید روزها و یا شاید هفته‌ها منتظر پاسخ یاهو بمانم آن هم بدون پست الكترونیكی كه سالیان همه من را با آن می‌شناختند.

غمگین و ناراحت، اكانت جدید را ریفرش كردم تا به خودم ثابت كنم كه باید امشب را عزادار به سر كنم تا صبح چاره‌ای بیاندیشم. اما ظرف مدت كمتر از چند دقیقه با كمال ناباوری متوجه نامه‌ای از یاهو شدم. با خوشحالی نامه را باز كردم، اما متوجه شدم كه پاسخی اتوماتیك از سمت سرویس پشتیبانی یاهو با اطلاعات و راهنمایی‌های تكمیلی‌تری برای من ارسال شده است. هرچند خوشحالی من خیلی زود پایان یافت و خنده بر صورت من خشكید اما، با دقت كلیه راهنمایی‌های ارائه شده را دنبال كردم، ولی باز هیچ‌كدام چاره مشكل من نبود. كم‌كم سعی می‌كردم خودم را به پذیرش این واقعه ناگوار راضی كرده و اتفاق افتاده را بپذیرم كه ... انتهای نامه چشمم به قسمتی افتاد كه با خط جدا شده بود و زیر آن نوشته شده بود، اگر هیچ‌كدام از  توضیحات فوق راه‌گشای مشكل شما نبود، شرح دقیق مشكل خود را به انضمام اطلاعات ذیل به همین ایمیل ارسال كنید (Reply)  تا از سوی یكی از كارشناسان ما بررسی و رسیدگی شود و از اینكه با سرویس پشتیبانی یاهو تماس گرفته بودم از من تشكر شده بود.

1. Yahoo! ID
2. Date of birth (mm-dd-yyyy)
3. ZIP/Postal Code
4. Country
5. Alternate (non-Yahoo!) email address that we currently list
6. Your new alternate email address, if it needs to be updated (please
note that this cannot be a Yahoo! Mail address)
7. Secret Question and Answer


هرچند  این پاسخی اتوماتیك و خودكار بود، اما روزنه‌هایی از امید را كه شاید پاسخی و راه‌حلی در راه باشد، در دلم ایجاد كرده بود. حال خواب از سرم پریده بود و پس از ارسال پاسخ بدون فوت وقت، تصمیم گرفتم چند صباحی با خواندن سایت‌های مختلف خبری خودم را سرگرم كنم. كمتر از نیم ساعت پاسخی از سمت كارشناسی با نام Samuel Cyprian رسید كه به من گوشزد می‌كرد كه شما همان قوانین TOS را نقض كردیده است!

از سویی خوشحال بودم زیرا كمتر از نیم ساعت به من از سوی یك كارشناس پاسخی رسیده بود و حال احساس می‌كردم پاسخگویی وجود دارد و هم عصبانی شدم كه كدام یك از این ده‌ها قانون از سوی من نقض شده بود!؟  این بار سر صبر و با حوصله به همان ایمیل جدید پاسخی دادم و در داخل نامه شرایط بحرانی خودم را توضیح دادم، اینكه بنده ده سال از این اكانت استفاده كرده‌ام، ارتباطم را به طور ناگهانی و غیره منتظره با دوستانم در سراسر جهان از دست داده‌ام و به دلیل اعتمادی كه به سرویس یاهو داشتم اكنون موقعیت شغلی بنده در خطر افتاده و مالكیت خود بر روی ده‌ها دامین را از دست داده‌ام! و ای كاش حداقل می‌گفتید كدام قانون از سوی من نقض شده است؟ این بار برخلاف دفعه قبل امیدوار بودم كه پاسخی خواهم داشت.

و البته بلافاصله پاسخی اتوماتیك مبنی بر تشكر و تأكید بر اینكه شخصی حقیقی پاسخ شما را ظرف 48 ساعت آینده خواهد داد. اما این بار نیز كمتر از دو ساعت و در كل از لحظه اولین نامه تا این نامه كمتر از 4 ساعت پاسخ من رسید و من از خوشحالی دلم می‌خواست همان موقع نیمه شب فریاد بكشم. ترجمه دقیق نامه ارسال شده از سمت سرویس پشتیبانی یاهو به امضای همان آقای Samuel Cyprian  این‌چنین بود:

سلام
از تماس شما با سرویس پشتیبانی یاهو سپاسگزاریم.
مشكلی كه شما تشریح كرده بودید، برطرف شد. ما از ناراحتی و دردسری كه این مشكل برای شما ایجاد كرد، عذرخواهی كرده و خاطر جمع باشید كه تمام تلاش خودمان را خواهیم كرد تا از تكرار چنین مشكلی در آینده  جلوگیری كنیم. اگر باز چنین مشكلی برای شما ایجاد شد و یا كمكی از دست ما پیرامون موضوع دیگری بر می‌آمد، با پاسخ به همین ایمیل به ما اطلاع دهید. در صورت تكرار مشكل و یا مشكل مشابه، لطفاً با شرح دقیق‌تر مشكل، متن دقیق پیام خطای داده شده و تعداد دفعات تكرار مشكل، اجازه دهید كه ما سریع‌تر از این بار مشكل شما را حل كنیم. بار دیگر از تماس شما با سرویس پشتیبانی یاهو سپاسگزاریم.
ارادتمند
Samuel Cyprian
سرویس پشتیبانی یاهو

با ناباوری از پاسخ مؤدبانه و مسئولانه یاهو آن هم كمتر از 4 ساعت! و اعلام شماره رهگیری در انتهای نامه كه من آن را در اینجا درج نكردم برای پاسخگویی سریع‌تر در صورت بروز مجدد مشكل!!، به سرعت به اكانت اصلی خودم لاگین كرده و بدون مشكل با همان رمز وارد شدم. همه چیز سر جایش بود، نامه‌ها، آرشیوها، لیست دوستانم و همه چیز و همه چیز. نمی‌دانید چه حس خوبی داشتم و چه قدر خوشحال بودم، خوشحال از اینكه از سرویس یاهو استفاده می‌كنم و به این سرعت از سوی یكی از قول‌های اینترنتی دنیا به من پاسخ داده شده بود.

البته من هم فوراً و بار دیگر به همان كارشناس مؤدب كه با احساس مسئولیت به من پاسخ داده بود، ایمیل داده و از سرویس خوب یاهو تشكر كردم و در نامه خود تأكید كردم كه با وجود سرویس دهنده‌های بزرگ و معروف دیگری چون Hotmail و Gmail من كماكان ترجیح می‌دهم كه از یاهو استفاده كنم وحال  بیش از پیش به یاهو اعتماد دارم. و وی نیز در پاسخ بنده بار دیگر از تماس من تشكر كرده و نوشت:
«ما به طور مستمر تلاش می‌كنیم كه یاهو را تبدیل به بهترین سرویس مبتنی بر وب در سیاره زمین كرده و بسیار از اینكه رضایت شما را می‌بینیم خرسندیم.»

اكنون دو سال از این جریان گذشته و در طول این مدت هرگز چنین مشكلی برای من تكرار نشد و نه تنها چنین مشكلی ایجاد نشد، هیچ مشكلی دیگری برای من پیش نیامده و تنها سرویس‌های یاهو هر سال بهتر از سال قبل می‌شود. هرچند اگر مشكلی هم پیش بیاید می‌دانم كه یاهو مرا تنها نخواهد گذاشت و من با اطمینان خاطر و بدون كوچك‌ترین دغدغه و نگرانی  از سرویس‌های یاهو استفاده می‌كنم. خصوصاً در جایی كه Gmail بارها در هنگام استفاده از بسیاری از سرویس‌ها مانند دریافت جست‌وجوگر كروم، یا رفتن به بخش كدهای گوگل از اینكه آی‌.پی‌های من متعلق به ایران است، از دادن سرویس به من امتناع می‌كند!
من به یاهو اعتماد دارم و یاهو را خانه دوم خود می‌دانم.