نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

صد شماره تداوم



تعداد بازدیدکنندگان 2565 بازدید نسخه چاپی

* حمیدرضا نیكدل- من فعالیت روزنامه‌نگاری نداشته‌ام ولی چندین سال قبل یك بار قرار شد مطلبی درباره روابط عمومی برای یكی از نشریات آی‌تی بنویسم. در یك جلسه دوستانه با سردیبر وقت آن هفته‌نامه جوگیر شدم و درخواست او برای داشتن یك ستون هفتگی در همان مورد را پذیرفتم.

از هفته بعد بود كه به عمق فاجعه پی بردم، اینكه قرار باشد تا روز مشخصی از هر هفته فضای خاصی از یك رسانه را با مطلبت پر كنی. تازه فهمیدم وقتی قرار باشد صفحه‌ای را ببندی چقدر سخت است و اگر مسئول آماده شدن به موقع كل آن باشی یعنی چه و مسئولیت سنگین‌تر آنكه مسئول آماده شدن كل فضای رسانه باشی. 

این امر عملی نخواهد شد مگر با یك مدیریت قوی و در اختیار داشتن یك تیم متخصص. تجهیز نشریه به چنین تیمی و از آن مهم‌تر حفظ آن، هزینه می‌برد. از سوی دیگر یك رسانه خصوصی منبع درآمدی ندارد جز آگهی. آگهی‌هایی به سفارش صاحبان كسب و كار یا مشاوران آنها. اما وقتی انتخاب آنها متعدد باشد و هزینه تبلیغاتشان محدود (كه معمولاً همین‌طور است) ملاك انتخاب، میزان اقبال مخاطبان به آن نشریه خواهد بود.

موفقیت یك رسانه در برقراری ارتباط با مخاطبان به معنای كیفیت بالای محتوا، به‌روز بودن مطالب و انعطاف‌پذیری شكل، صفحه‌بندی و گرافیك است. به همه اینها باید واقعیتی را افزود و آن تغییر روزافزون ذائقه مخاطبان از بستر اطلاع‌رسانی سنتی چاپی به سمت رسانه‌های دیجیتال است؛ امری كه در حوزه آی‌تی به سبب ماهیت خود موضوع و بافت سنتی، تحصیلی مخاطبان مهم‌تر هم می‌شود.

خوب حال اگر رسانه‌ای با همه پیچیدگی‌ها و مشكلاتی كه از آن یاد شد بتواند صد شماره (كه برای یك ماهنامه حدود ده سال می‌شود) ادامه راه دهد باید همت، پشتكار و عشق مدیریت و كلیه اعضای تیم آن را به كارشان ستود. بدون شك در موفقیت ماهنامه دنیای كامپیوتر و ارتباطات كه اكنون به شماره صدم خود رسیده، محمود اروج‌زاده نقش كلیدی داشته است.

او به عنوان یكی از تأثیرگذاران حوزه رسانه‌ای آی‌تی با درك حرفه‌ای خود از ژورنالیسم نقش مؤثری در اطلاع‌رسانی برندهای حوزه آی‌تی داشته است. در فضای رسانه‌ای ایران كه روابط عمومی حرفه‌ای به معنای واقعی خود هنوز با دوران بلوغش (حداقل با تعریف امروزی خود) فاصله دارد، روزنامه‌نگارانی از این دست كه پختگی و به‌روز بودن را با هم دارند نقش مهمی در بالا بردن سطح روابط عمومی خواهند داشت. انتشار صدمین شماره این نشریه را به محمود عزیز و كلیه دست‌اندركاران ماهنامه تبریك می‌گویم.

* مدیر روابط عمومی شركت نوكیا در ایران