نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

قدمی به بزرگی صد شماره



تعداد بازدیدکنندگان 2440 بازدید نسخه چاپی

علی انصاریان- به راستی دستیابی به یكصدمین شماره برای یك نشریه تخصصی در فضای اقتصادی اجتماعی، قدم بسیار بزرگی است كه نشریه دنیای كامپیوتر در آستانه یازدهمین سال انتشار توانسته به این جایگاه مهم دست پیدا كند. سابقه آشنایی اینجانب با مجله دنیای كامپیوتر و ارتباطات و دوست گرامی آقای محمود اروج‌زاده به سال 79 و ایام دانشجویی من برمی‌گردد.


این نشریه جزو محدود نشریات تخصصی بوده و هست كه تلاش كرده تا با رنگ و لعاب بهتر و توجه بیشتر به نیازهای روز مخاطبان نقش مؤثر و مهمی در فضای رسانه‌ای كشور ایفا نماید. امروزه در دنیای پرسرعت تغییرات، نشریات تخصصی به خصوص در زمینه آی‌تی و مباحث پیرامون بازار آی‌تی مسؤلیت مهمی را در فضای اطلاع‌رسانی و چرخش بازار به عهده دارند. 

اینجانب به عنوان كسی كه هم با فضای روزنامه‌نگاری آی‌تی آشنایی مختصری دارم و هم اینكه مدتی را به عنوان مسؤل ارتباط با رسانه‌ها در یكی از شركت‌های بزرگ نرم‌افزاری مشغول به كار بوده‌ام، می‌دانم نیاز به تولید اخبار و فعالیت‌های شركت‌‌ها به صورت تبلیغ غیر مستقیم می‌تواند نقش بسیار مهمی را در برندینگ شركت‌‌ها و معرفی بهتر محصولات و خدمات ایفا كنند.

همچنین این فرآیند باعث افزایش دایره مخاطبان و تولید محتوای بیشتر در نشریات مكتوب یا الكترونیك را برای صاحبان رسانه‌ها فراهم می‌نماید.

در نقد شركت‌های فعال در حوزه آی‌تی و آی‌سی‌تی باید این موارد را ذكر كرد كه نوع نگاه مدیران شركت‌‌ها به مسائل اطلاع‌رسانی، ارتباط با نشریات و روزنامه‌نگاران مختص به تبلیغات تجاری بازرگانی و تجاری شده است.

این نكته را باید خاطرنشان كنم كه به هیچ عنوان قصد كم‌رنگ كردن یا تقلیل نقش تبلیغات را ندارم بلكه نقش آن را به عنوان مكمل بخش اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار باید مورد تأكید قرار دهم. مورد دیگری كه لازم می‌بینم در برخورد با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مورد توجه قرار بگیرد، ایجاد ارتباط مؤثر و احترام‌آمیز با همكاران ما در حوزه خبری آی‌تی است.

شركت‌‌ها می‌توانند با امكانات رسانه‌ها نقش بهتر و مؤثر‌تری در ایجاد تصویر بهتر در بازار برای مخاطبان ایجاد كنند. بطور مثال مجموعه دنیای كامپیوتر و ارتباطات با استفاده از انواع دیگر رسانه‌ها مانند وب‌سایت ایتنا و سرویس پیامك ایتنا توانسته است یك مجموعه رسانه‌های مكتوب و الكترونیك را برای مخاطبان این حوزه فراهم كند. اینجانب اصطلاح «رسانه‌های مكمل» را برای مجموع رسانه‌های ذكر شده انتخاب كرده‌ام.

در حال حاضر شركت‌‌ها نقش مهمی را در حمایت و پشتیبانی از رسانه‌ها ایفا می‌كنند. این نكته هم قابل ذكر است كه شركت‌‌ها نباید نقش مؤثر و بی‌بدیل رسانه‌ها را در اطلاع‌رسانی و جایگاه‌سازی برند نادیده بگیرند. این مهم هنگامی محقق خواهد شد كه فرضیه ترس حضور در رسانه‌ها بین مدیران كشور كاهش پیدا كند.

از این نكته نباید غافل شوم كه از همكاران و روزنامه‌نگار و خبرنگاران نیز این انتظار هست كه در اعتماد‌سازی و اطمینان بخشی به این عده از مدیران گام‌های مؤثری بردارند. در كشور ما فلسفه كار گروهی یكی از موضوعاتی است كه باید همواره مورد كنكاش و بررسی قرار گیرد.

در حوزه ارتباط بین شركت‌‌ها و رسانه‌ها از همكاران و دوستان عزیز خبرنگار، روزنامه‌نگار و مدیران رسانه‌ها تقاضا دارم كه فضای همدلی و یكپارچگی را فراهم كنیم تا مدیران و فعالان صنعت بتوانند با خیال آسوده و اطمینان خاطر با رسانه‌ها ارتباط برقرار كنند و نیازهای خود را با استفاده از ابزارهای موجود و پتانسیل‌های بالقوه و بالفصل رسانه‌ها برطرف كنند.

در پایان امیدوارم كه مدیران شركت‌‌ها نوع نگاه و نگرش خود به رسانه‌ها را در فرآیند مدیریت تغییر دهند و پس از خواندن این مطلب اقدام عملی و اجرایی جهت برقراری ارتباط با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حوزه آی‌تی صورت‌ دهند و غرور كاذب و مجازی خود را كاهش دهند و نسبت به نقش و كاركرد رسانه‌ها بیشتر فكر كنند و به این نتیجه برسند كه وظیفه رسانه‌ها تعریف و تمجید از مدیران شركت‌‌ها و فعالیت‌هایشان نیست بلكه آنها كانال مؤثر و مهمی برای معرفی كالا و خدمات هستند.