نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

به امید فرهنگ صحیح بهره‌گیری از فناوری



تعداد بازدیدکنندگان 2935 بازدید نسخه چاپی

رامین سمسار- به دستورمدیر مسئول محترم ماهنامه قرار بر آن شد تا به بهانه انتشار شمارگان یكصدم، همكاران یادداشتی را آماده و ارائه نمایند.

رسیدن به شمارگان صد در نشریه تخصصی دنیای كامپیوتر و ارتباطات خبر از پیشینه‌ای ده ساله می‌دهد. ده سالی كه چه در این نشریه و چه در جراید تخصصی مشابه پیش كسوت‌تر كه به همت همكاران ارجمند دیگر به زیور طبع آراسته شده است، بی‌شك تلاش‌های فراوانی را در پی ‌داشته تا با فرهنگ‌سازی، استفاده بهینه و صحیح از ارتباطات وفناوری اطلاعات را ممكن سازد.

ولی اینگونه به نظر می‌رسد كه با وجود گذر این سال‌ها، هنوز می‌بایستی در پی ارتقاء فرهنگ استفاده صحیح از ارتباطات و فناوری اطلاعات بود. به هر روی نگارنده امید دارد كه یكایك كارشناسان، متخصصین و استفاده كنندگان از این فناوری‌ها در راستای ارتقاء فرهنگ صحیح بهره‌گیری از این فناوری‌‌ها كوشا باشند.

در گوشه گوشه دنیای امروز نماد‌های تكنولوژی و ارتباطات قابل مشاهده است و قرار بر این بوده كه این نمادها در راستای رفاه و راحتی افراد جامعه مورد بهره‌برداری قرار گیرند. اما بدیهی است كه در نبود فرهنگ استفاده صحیح و قوانین و ضوابط بازدارنده این تكنولوژی‌ها بجای آنكه عصای دست باشند به بلای جان تبدیل خواهند شد. از این میان همه دوستداران اینترنت سال‌هاست كه به بلیه نامه‌های الكترونیكی ناخواسته یا همان Spam یا Junk  دچار هستند.

قسمت عمده این نامه‌ها به تبلیغاتی اختصاص داشته كه گیرنده از آن بی‌نیاز است و در یافت تكراری و پی در پی آنها بجز مزاحمت نیست. البته این نامه‌های الكترونیكی مزاحم به همت ابزارها و برنامه‌های Anti Spam تا حدودی به كنترل درآمده‌اند. اما مدتی است كه دامنه آگهی‌ها و تبلیغات به خطوط تلفن اعم از خطوط ثابت و همراه رسیده است.

تبلیغات در خطوط تلفن همراه بصورت پیام كوتاه و درخطوط تلفن ثابت به شكل تماس‌و ارائه انواع كالاها و خدمات از كپسول آتش نشانی تا سفرهای سیاحتی گسترده است. در این میان توجه به حریم خصوصی افراد نیز از پایه محلی از اعراب ندارد و چنانچه به تماس گیرندگان محترم معترض شوید كه تماس ایشان باعث مزاحمت است روی ترش كرده در دل یا زیر لب ناسزایی نیز به شما هدیه می‌نمایند.

اما از پیام‌های كوتاه كه هر چه بگوییم كم است، در تمامی مقالات و منابعی كه روش‌های بازاریابی و تبلیغات را بررسی می‌نمایند، یكی از مهم‌ترین نكات افزایش كارایی اگهی با انتخاب صحیح دامنه مخاطبان است وجای بسی تعجب است كه ارسال كنندگان این پیام‌های كوتاه بی‌هدف توجه و عنایتی به این نكته ندارند.

بدین مفهوم كه در بسیاری از موارد ممكن است كه شما دریافت كننده پیام تبلیغاتی باشید كه در حوزه نیاز شما نیست و بدین ترتیب آگهی دهنده با انتخاب شما فقط منابع خود را آن هم بی‌فایده مصرف نموده است.

البته و صد البته كه «صلاح مملكت خویش خسروان دانند» ولی در این میان چنانچه حق و حقوقی برای گیرندگان این پیام‌ها قایل باشیم ای بسا كه ایشان تمایلی به دریافت این پیام‌های ناخواسته و مزاحم نداشته باشند.

از تبلیغات و آگهی كه به شكل پیام كوتاه می‌رسد كه بگذریم مشكل بعدی ارسال اشتباه اطلاعاتی مانند ورود و به سیستم خدمات اینترنتی بانك و اعلام تراكنش‌های بانكی است، كه شخصا ماه‌ها گرفتار آن بودم. مشكل از این قرار بود كه تراكنش‌های همشهری محترمی به خطا بر روی شماری تلفن همراه من ارسال می‌شد.

این امر می‌تواند ناشی از دو علت باشد، خطا در اطلاعات اولیه ارائه شده در خصوص شماره تلفن همراه مشتری به بانك یا اشتباه اپراتور در هنگام ورود اطلاعات به سیستم. به هر روی هر دو احتمال از دیدگاه كارشناسی، به عنوان یك خطای عادی جلوه می‌نماید.

اما نكته جالب و غیرعادی در این میان آن بود كه نه همشهری محترم به شعبه بانك مراجعه می‌نمود و پیگیر و پیجو می‌شد تا علت عدم دریافت پیام‌های كوتاه مربوط به تراكنش‌ها و ورود به سیستم خدمات اینترنتی را دریابد و نه مركز خدمان الكترنیكی بانك به پیگیری‌های من برای عدم ارسال پیام كوتاه وقعی می‌نهاد.

دریافت این پیام‌های كوتاه برای ماه‌ها و گاه تا چندین نوبت در روز تكرار می‌شد و پیگیری و تماس‌های اینجانب با مركز خدمات الكترونیكی بانك نیز همچنان بی‌حاصل بود. جالب‌ترین بخش ماجرا در این بود كه كارشناسان مربوطه در مركز خدمات الكترونیكی بانك اعلام می‌داشتند كه هیچ راهی برای حل مشكل وجود ندارد، زیرا روشی برای جست‌وجوی بانك اطلاعاتی بر مبنای شماره تلفن همراه نداریم!؟

به هر روی پس از یافتن دوست و همكلاسی قدیمی، آن هم بصورت تصادفی، در مركز خدمات الكترونیكی بانك مربوطه پس از ماه‌ها از دریافت این پیام‌های كوتاه ناخواسته رهایی یافتم. اما چه بسا دیگرانی كه هنوز محكوم به دریافت پیام‌های كوتاه مشابه هستند و ...