نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

حالا كه رسیدی به صدتا، دستمال آبی بردار ...



تعداد بازدیدکنندگان 2908 بازدید نسخه چاپی

مهدی رودكی- در این فكر بودم كه چه بنویسم. در عین حال تلاش می‌كردم تا صد بشمرم؛ حوصله‌ام سر رفت. به این فكر كنید كه این صد، صد شماره ماه به ماه یك مجله تخصصی باشد. خیلی سخت می‌شود، نه؟ دست مریزاد به مجله! بگذریم.

دوست دارم جور دیگری ادامه دهم. سی.سی.دبلیو، محافظه‌كار است. این موضوع را می‌توان از همان شماره اول آن دریافت. ماهنامه در شماره یك خود، تیتر یا عنوان اصلی ندارد و در عوض تلاش كرده است چند موضوع را با تیتر‌های كوچك و در كنار هم روی جلد قرار دهد.

هر چند سه.دبلیو روی جلدش خودنمایی می‌كند اما تا مدت‌ها بخش یا پرونده ویژه‌ای برای «وب و اینترنت» نداشت و با تأخیر این حوزه كاری را جدی گرفت. دو نوار فیلم موجود در طرح جلد شماره یك و آخرین شماره‌ای كه در دست دارم (98) اینگونه می‌نمایاند كه گویی مجله نگاهی فریم فریم یا پنجره پنجره به رویداد‌ها دارد.

نگاهی كه به دنبال كشف ارتباط رویداد‌ها با یكدیگر نیست و تنها پر كردن فریم‌ها را می‌جوید. قضاوت درباره یك مجله از روی طرح جلد آن نه درست است و نه نادرست. هر چند كه طرح جلد باید محتوای مجله و زاویه دید هیئت تحریریه آن را به خوبی نشان دهد نه زاویه دید طراح جلد را كه گویی در اینجا بعد از صد شماره زاویه دید طراح جلد چندان تغییر نكرده است.

محافظه كاری نیز نه درست است و نه نادرست. فضای كار و كیفیت مخاطب و سیاست كاری حتماً در ادامه كار یك مجله و طرز تفكرش مؤثر است. به‌شخصه یك مجله جسور را دوست دارم و انتظاراتی دیگر از مجله كه همه را به كمك یك نویسنده بزرگ، ادوارد دبونو، بیان می‌كنم. او كاربرد بسیار جالب و مؤثری از رنگ‌ها در كتاب «شش كلاه تفكر» ارائه كرده است.

سفید: رنگ بی رنگی، نشانی از بی‌طرفی. مجله باید آمار و ارقام و واقعیت‌های بررسی و اثبات شده را در بی‌طرفی كامل ارائه دهد.

قرمز: رنگ احساس. مجله باید به عواطف و احساسات نویسندگان/مخاطبان خود در پاسخ به رویداد‌ها به عنوان بخشی از پروسه تفكر «بها» دهد و به قضاوت درباره آن احساسات نپردازد.

زرد: رنگ خوش‌بینی. مجله باید به رویداد‌ها و اخبار با یك دید مثبت نگاه كند و فرصت‌ها و مزایا را مورد توجه قرار دهد.

سیاه: رنگ بدبینی. مجله باید با ارائه یك ارزیابی منفی، تجربیات و دستاورد‌های تلخ گذشته را به مخاطب خود گوشزد كند.

سبز: رنگ رویش و باروی، نمادی از خلاقیت و انگیزه‌بخشی. مجله باید همواره به راهكار‌هایی فراتر از آنچه كه هست بیاندیشد و مخاطب خود را به نوآوری وادارد.

آبی: رنگ آسمان. نشان از احاطه به همه امور. مجله باید بتواند گاه از بالا به همه آن چیزی كه در جریان است، نگاه كند. همه رنگ‌ها را بپاید و خود و مخاطب خود را اصلاح كند. نگاهی كه از مجله می‌خواهم همین رنگی است؛ آبی. نه نگاهی پنجره پنجره. برای همین است كه می‌گویم: حالا كه رسیدی به صدتا، دستمال آبی بردار ...