نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

IT MAN‌های 2020

نگاهی به پنج مهارت ضروری آی‌تی در ده سال دیگر



تعداد بازدیدکنندگان 2875 بازدید نسخه چاپی

نویسنده: استیسی كولت
مترجم: ساناز عابدی

دنیای كامپیوتر و ارتباطات- در سال 2020 تخصص فنی تنها در دپارتمان آی‌‌‌تی نمی‌‌‌باشد؛ بلكه كارمندان كل سازمان نحوه استفاده از تكنولوژی برای كار‌های خود را خواهند دانست. پیشروان و متخصصین آی‌‌‌تی معتقدند كه اكثر مهارت‌های آی‌‌‌تی در آینده شامل 1-توانایی استخراج حجم زیاد اطلاعات 2-محافظت سیستم از تهدید‌های امنیتی 3-مدیریت ریسك افزایش پیچیدگی در سیستم‌های جدید و 4-چگونگی افزایش بازدهی تكنولوژی می‌‌‌باشد. با هم نگاهی می‌اندازیم كه به زعم كارشناسان، آی‌تی‌من‌های ده سال دیگر باید حایز آنها باشند.


1- تحلیل اطلاعات
در سال 2020 حجم اطلاعات تولید شده در هر سال به حدود 35 زتابایت می‌‌‌رسد (حدود 35 میلیون پتابایت). این مقدار اطلاعات، صفی از دی‌‌‌وی‌‌‌دی را كه از زمین تا كره ماه رسیده و برگشته است را پر می‌‌‌كند. در آن هنگام تقاضا برای كارمندان آی‌تی‌ای بالا خواهد بود كه صرفاً در تحلیل حجم بالایی از داده‌ها مهارت نداشته باشند؛ بلكه بتوانند با واحد‌های تجاری نیز در تعامل باشند و مشخص كنند كه چه داده‌ای مورد نیاز است و چگونه باید آن را به دست آورد.

این كارمندان تركیبی تكنولوژی.تجاری، تخصص آی‌‌‌تی و نیز درك فرایند‌ها و عملیات تجاری را خواهند داشت. این افراد هستند كه می‌‌‌دانند چه اطلاعاتی مورد نیاز است و چگونه این اطلاعات به سودآوری تبدیل می‌‌‌شود. اشخاص بیشتری خواهند بود كه مجموع زنجیره تأمین، از اطلاعات به سودآوری را می‌‌‌شناسند.

2- درك ریسك
مهارت مدیریت ریسك تقاضای بالایی در  سال 2020 خواهد داشت بخصوص زمانی كه تجارت در تقلا با افزایش پیچیدگی آی‌‌‌تی باشد. مشكلات آی‌‌‌تی در مقیاس توقف نشت نفت در خلیج مكزیك، یا تلاش تویوتا برای درست كردن شتاب ناگهانی در بعضی از ماشین‌‌‌هایش می‌‌‌باشد.
در زمان نوآوری سریع كه اكنون وجود دارد و تا سال 2020 ادامه خواهد داشت شما با نتایج از قبل برنامه‌‌‌ریزی نشد‌ه‌ای مواجه می‌‌‌شوید برای مثال وقتی شما برخی برند‌های جدید را امتحان می‌‌‌كنید مطمئن هستید كه نتایج غیر منتظر‌ه‌ای تولید خواهد شد.

3- روبات‌های متخصص
روبات‌ها در سال 2020 شغل‌های بیشتری خواهند داشت. متخصصین آی‌‌‌تی در روباتیك فرصت‌های كاری در هر بازاری را خواهند یافت. می‌‌‌توان روبات‌ها را به عنوان دستگاه‌های انسان‌‌‌نما در نظر گرفت البته به هر دستگاهی كه اتومات باشد نیز تعمیم می‌‌‌یابند. شغل‌های روباتیك شامل تحقیق، نگهداری و تعمیر می‌‌‌باشد.

متخصصین درباره استفاده‌های مختلف از تكنولوژی در بازار‌های اختصاصی تحقیق می‌‌‌كنند، برای مثال برخی از متخصصین روباتیك ممكن است در پزشكی تخصص پیدا كنند و ابزار‌های توان‌‌‌بخشی را توسعه دهند، در حالی كه دیگران ممكن است دستگاه‌هایی را برای معلولین و یا ابزار‌های یادگیری كودكان خلق كنند.

4- امنیت اطلاعات
به دلیل اینكه ما زمان زیادی را به صورت آنلاین می‌‌‌گذرانیم، به دلیل اینكه تعامل‌های رودررو بسیار كم خواهند بود و اكثر اطلاعات شخصی به صورت آنلاین در دسترس می‌‌‌باشد و نیز تكنولوژی‌های جدید جعل هویت اشخاص را ساده‌‌‌تر كرده است تصدیق هویت كاربران و محافظت از حریم خصوصی افراد، چالش بزرگی در سال 2020 خواهد بود. كارگران راه دور نیز سهم زیادی از نیروی كار را تشكیل می‌‌‌دهند كه خود منجر به ریسك‌های امنیتی می‌‌‌شود.

ما در موقعیت خطرناكی هستیم زیرا كه تمام كارمندان با تكنولوژی آشنایی دارند ولی هنوز آشنایی اولیه با امنیت ندارند. این وضعیت در سال 2020 وقتی شركت‌ها در زمینه امنیت اطلاعات شامل مركز داده، اتصالات اینترنتی و دسترسی از راه دور گسترده‌‌‌تر شوند، تغییر خواهد كرد.

5- راه‌اندازی شبكه
سیستم‌های شبكه‌ای و مدیریت ارتباطات داد‌ه‌ای در اولویت بالایی در سال 2020 خواهد بود ولی از آنجا كه شركت‌ها سعی در كم كردن هزینه‌ها دارند، از مشاورانی استفاده می‌‌‌كنند كه به آنها بگویند چگونه بازدهی و كارایی‌‌‌شان بیشتر شود: شما تا می‌‌‌توانید افراد را كم كنید  بنابراین می‌‌‌توانید بازدهی را افزایش دهید. مشاورانی باید بیایند و بگویند چگونه می‌‌‌توانیم از تكنولوژی‌‌های موجود، بهتر استفاده كنیم.
منبع: ماهنامه كامپیوتر ورلد، آگوست 2010