نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

گزارشی از شكل‌گیری و روند رو به رشد مدیریت شركت چارگون

در ستایش واقعیت رویا دیدن



تعداد بازدیدکنندگان 4268 بازدید نسخه چاپی

شاهین طبری دانش آموخته دانشگاه‌های ایران است. همه مدارج ترقی و پیشرفت علمی خود را در ایران سپری كرده است اما نوع مدیریت شركت چارگون چندان با سازو كار و نظم و ترتیب ایرانی جفت و جور نیست. از همان ابتدای ورود به ساختمان، چارگونی‌ها آنچنان مقید، منضبط و طبق برنامه پیش می‌روند كه كمتر این مراتب و دیسیپلین را در شركت‌های دیگر داخلی می بینید. با این حال با شگفتی می شنوید كه این شركت طی یك دهه اخیر از یك زیرزمین 70 متری خود را به ساختمانی 8 طبقه رسانده است. ده‌ها مهندس و كارشناسIT در طبقات مختلف ساختمان چارگون فعالیت دارند.

درواقع چارگون خالق شغل‌‌های تخصصی متنوع در حوزه IT است. سهل است، او مدیری شگفت‌انگیز است اما پیش‌بینی‌ناپذیر نیست. می توان او را محاسبه كرد و در یك منحنی هیستوگرام، پیشرفت تدریجی او و همكارانش را هر شش ماه رصد كرد و در بالاترین نقطه ستون منحنی صدای نفس‌های او و همگنانش را به انتظار شنید. این همه را در همان نگاه اول می توان در اعتماد به نفس و پویایی ذهنی شاهین طبری دنبال كرد. شاهین طبری از آن دست مدیرانی است كه اگر یك دهه بعد نام یا برند شركت او را در فهرست 10 مدیر و بنگاه اقتصادی برتر آسیا ببینید، به هیچ وجه دچار شگفتی نمی‌شوید. او این باور و اطمینان را در همان دیدار اول به شما منتقل می‌كند. اطلاعات و دانش و هوشمندی او در یك گفت‌وگوی صمیمی كاملا موید این نظر است كه شما با مدیری به گفت‌وگو نشسته‌اید كه می‌داند كه از دانش روز كامپیوتر چه می‌خواهد و كدام هدف را باید در اولویت نخست قرار دهد.

كنار میز كارش صفحه شطرنج و مهره‌‌های سحرآمیز آن را چیده و بدین ترتیب او به هیچوجه علائق و دلمشغولی‌های روزانه خود را پنهان نمی‌كند. چندانكه در میان صحبت‌ها كاشف به عمل می‌آید كه این مدیر جوان، یكی از قهرمانان ورزش پینت‌بال نیز هست. طرفه آنكه در اثنای گفت‌وگو چنان با حلاوت از پینت‌بال و تجربه‌اش سخن می‌گوید كه درمی‌یابید، پنداری، مدیریت شركت چارگون و كسب و كار او در بازارIT اولویت سوم و چهارم زندگی روزانه او را تشكیل می‌دهد. طبری یكی از نگرانی‌‌های خود را فقدان اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در جامعه IT می‌داند و معتقد است در كشور 36 هزار صنفی هیچكدام آنان ـاعم از مصرف كنندگان عام و موسسات كوچك و بزرگ ـ نحوه استفاده درست و بهینه از دانش و ابزارIT را نمی‌دانند.  او دو راه برای دریافت اطلاعات و روزآمد كردن این كاربران بر می شمرد: اینترنت و نشریات تخصصی.

از دید او نشریات تخصصی بهتر می‌توانند از عهده این كار برآیند، چون امكان آن را خواهند داشت كه اطلاعات مصرف كنندگان بازار IT را ماهانه به‌روز كنند. از ابداعات زیبای شركت چارگون ارائه رایگان شناخته‌شده‌ترین نرم‌افزار شركت، یعنی اتوماسیون اداری است. این راهبرد بازاریابی كه كمتر حركات مشابه آن در كشور دیده شده است، شامل ارائه رایگان بسته كامل نرم‌افزار به همراه آموزش‌‌های الكترونیكی آن برای سازمان‌‌هایی با پنجاه كاربر است. این شركت بر پایه تجربه ارائه اتوماسیون اداری به حدود 200 هزار كاربر در سازمان‌‌های بزرگ، نسخه لایت مجموعه را از ابتدای امسال به صورت رایگان ارائه نموده است. این ابتكار بیانگر درك درست شركت چارگون از اهمیت برند و لزوم سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

طبری ضمن دعوت از بنگاه‌‌های اقتصادی متوسط و كوچك كشور به ثبت نام برای دریافت این بسته نرم‌افزاری در سایت اینترنتی شركت، از برنامه‌‌های مختلف شركت برای گسترش فرهنگ انفورماتیك كشور سخن گفت. راه‌اندازی اتوماسیون اداری نیازمند تجربه‌ است اما چارگونی‌ها می‌خواهند كاربران آنان خودكفا باشند. بدین ترتیب چارگونی‌ها برای علاقه‌مندان اتوماسیون اداری تحت وب، آموزش‌‌های متنوعی مانند كلاس‌‌های رایگان نسخه لایت نیز در نظر گرفته‌اند. آنان از این طریق سالانه دست‌كم با هزار سازمان، مرتبط و همراه می‌شوند. این البته در بازار رقابتی این روزها خود یك توفیق مضاعف است. اما این یك روی سكه است. چارگونی‌ها هدف مهم‌تری را نشانه گرفته‌اند: یك فضای مجازی كه كاربران چارگون بتوانند دم و بازدم اطلاعاتی خود را در درون آن استشمام كنند. آرزویی كه تاكنون هیچ گروه و مجموعه‌ای به نوك آن قله نرسیده است.

در این فضای مجازی چارگونی، نه كه تك صدایی دیگر محلی از اعراب ندارد بلكه صدای همه به همه می‌رسد. این چنین است در نظامواره‌ای كه وقتی یك كاربر در جنوبی‌ترین نقطه كشور با معضل نرم‌افزاری مواجه می‌شود كاربر دیگری در شمالی‌ترین نقطه كشور، مشكل‌گشای آن می‌شود. گام بعدی، رفع ناهماهنگی در نصب نرم‌افزارها در مناطق دور و نزدیك است. بحران مسافت و دوری در این كشور پهناور و چهار فصل رخش را بر زمین می‌افكند. این دشواری نه در دانشIT كه در رئوس مصائب كلان و استراتژیك كشور هم مشاهده می‌شود. اما چارگونی‌ها این رخش را با درایت و دانش روز سرپا زین نگهداشته‌اند: كاربران در هر نقطه از كشور می‌توانند از طریق ارتباط امن نرم‌افزاری با مركز كنترل چارگون مشكلات خود را در همان نقطه دور افتاده مرتفع سازند.

به نظرم عظمت این حاتم بخشی را اگر خود چارگونی‌ها درك نكنند و متواضعانه از آن عبور كنند، هزاران تنی در این چهار گوشه كشور هستند كه این ابتكار و خلاقیت آنان را حكم فرشته نجاتی در موقعیت بحران می‌دانند.  اما دغدغه‌های طبری تمام نشدنی است. بخشی از دغدغه‌های او محدود به چارگون نمی‌شود. او دغدغه‌های كلان هم دارد. Small business (كسب و كار خرد) كه این سال‌های تنگ نفسی بخش‌های دولتی و نواسانات بازار نفتی، جزو دغدغه‌های همه فعالان بخش خصوصی شده است. بازاری كه در یك اقتصاد تمام نفتی هر چند شكوفا، رونق و سازمان یافته، كسب و كاری فقیر و میكروسكوپی است.

با این همه از دید طبری «به تلاش‌اش می‌ارزد» تجارت و سرمایه‌گذاری كه به همه بوركراسی‌های رایج و متورم در دالان‌های دستگاه‌های دولتی می‌چربد. «همه شرایط موجود افراد را به این سمت سوق می‌دهد كه سوار قطار بخش خصوصی شوند. بستر كار و تجارت انفورماتیك در بخش خصوصی ایران به دلیل سازوكارهای نفس گیر و فرصت‌سوز دولتی، مناسب‌تر است. اما بیشتر شركت‌ها بواسطه تهدیدها و كمبودهای نقدینگی دائمی بخش خصوصی ترجیح می‌دهند در بخش دولتی سرمایه‌گذاری و بازاریابی كنند.» به نظرم، شاهین طبری و همگنان چارگونی او در تحقق ایده‌آل‌های خردجمعی خویش، یك امتیاز ممتاز دارند كه در سازواره یك شبكه اقتصادی فعال، یك عنصر جاودانه را خصیصه ذاتی خود كرده‌اند. برنامه‌ریزی در تسخیر بازارهای آینده و كسب و كارهای پیدا و پنهان، گنجینه و فرصتی است كه تنها با خلاقیت و پشتكار تیزهوشانی میسر می‌شود كه آینده را بشناسند و به آن بهاء دهند. الا در گذشته و با گذشته مانده‌ها، در جهان امروز جایی ندارند. جهان از آن كسانی است كه در حال می‌زیند اما رویای آینده را در ذهن می‌پرورانند.