نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی آنلاین و كسب‌وكارهای كوچك



تعداد بازدیدکنندگان 3655 بازدید نسخه چاپی

رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی فضای مجازی در سال‌های اخیر، دنیای تجارت و بازاریابی را تحت تأثیر قرار داده‌اند. آمارها نشان می‌دهد در میان شیوه‌های گوناگون بازاریابی آنلاین، به‌كارگیری انواع مختلف رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر رو به‌رشد بوده است.





یكی از جدیدترین آمارها در این حوزه را امریكن اكسپرس اوپن (American Express OPEN) به‌تازگی منتشر كرده است. این آمار بخشی از پژوهشی است كه در ده سال گذشته بطور منظم هر سال دوبار درباره كسب‌وكارهای كوچك (Small Businesses) در امریكا انجام می‌شود.

 




در جدیدترین نوبت این پژوهش پیمایشی، از ۷۲۸ نفر از مدیران یا صاحبان شركت‌های كوچك (با تعداد كاركنان كمتر از ۱۰۰ نفر) به‌عنوان نمونه به‌صورت تلفنی درباره انواع شیوه‌هایی كه برای بازاریابی در فضای مجازی به‌‌كار می‌برند پرسیده شده است.

نتایج نشان دهنده‌ افزایش استفاده از انواع مختلف رسانه‌های اجتماعی است. در بهار سال ۲۰۱۱ حدود ۴۴ درصد كسب‌وكارهای كوچك امریكا از انواع مختلف رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌كنند.

تاكتیك‌های بازاریابی آنلاین
در این گزارش مهم‌ترین شیوه‌های بازاریابی اینترنتی به‌كارگیری وب‌سایت برای شركت، بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو، ارسال ایمیل‌های گروهی، استفاده از شبكه‌های اجتماعی آنلاین، تبلیغاتِ پرداخت به ازای كلیك، تبلیغاتِ بنری، تبلیغاتِ پاپ‌آپ، استفاده از وبلاگ‌ها و پادكست‌ها برشمرده شده‌اند.


آمارها نشان می‌دهند به‌كارگیری همه‌ این تاكتیك‌های بازاریابی در سه سال گذشته رشد داشته است (آمار كامل رشد هر كدام از شیوه‌های بازاریابی آنلاین در جدول شماره ۱ نشان داده شده است).

در این میان بیشترین افزایش استفاده مربوط به انواع رسانه‌های اجتماعی است. استفاده از انواع شبكه‌های اجتماعی آنلاین كه در سال ۲۰۰۹ در حدود ۱۵ درصد بوده است، در كمتر از دو سال به حدود ۳۵ درصد رسیده كه رشدی بیش از دو برابر را نشان می‌دهد. استفاده شركت‌ها از وبلاگ‌ها هم در دو سال گذشته از سه درصد به حدود ۱۲ درصد رسیده كه نشان‌دهنده‌ افزایشی چهار برابری است.

كدام رسانه‌های اجتماعی در صدر هستند؟
از میان تعداد بسیار زیاد شبكه‌های اجتماعی، آمار استفاده از فیس‌بوك در صدر قرار دارد. همان‌گونه كه برای كاربران عادی اینترنت فیس‌بوك محبوب‌ترین شبكه‌ اجتماعی است، برای كسب‌وكارهای كوچك هم این وب‌سایت پركاربردترین است.

درحالی كه در پاییز سال ۲۰۱۰ حدود ۲۷ درصد شركت‌های كوچك از فیس‌بوك استفاده می‌كردند، این آمار در بهار ۲۰۱۱ به‌حدود ۳۵ درصد رسیده است.  پس از فیس‌بوك به‌ترتیب لینكدین، توییتر، وبلاگ‌ها، یوتیوب، مای‌اسپیس و فوراسكور در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در مجموع ۴۴ درصد كسب‌وكارهای كوچك امریكایی از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌كنند كه نسبت به شش ماه گذشته رشد پنج درصدی داشته است.

در این پیمایش تلفنی همچنین از مدیران و صاحبان شركت‌ها پرسیده شده كه تصور می‌كنند چه كسی می‌تواند به تجارت آنها كمك بیشتری كند؟

۱۴ درصد پاسخ‌گویان گفته‌اند كه ترجیح می‌دهد یك حسابدار را استخدام كنند، حدود ۹ درصد پاسخشان یك متخصص رسانه‌های اجتماعی بوده است و حدود شش درصد نیز كارشناس بازاریابی و تبلیغات یا یك نماینده فروش را ترجیح داده‌اند.

این آمار نیز نشان‌دهنده رشد جایگاه شغلی متخصصان رسانه‌های اجتماعی هم‌زمان با رشد تعداد كاربران این رسانه‌هاست.