نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

خرید اسكایپ توسط مایكروسافت‌
هراس‌ها و امیدها



تعداد بازدیدکنندگان 2470 بازدید نسخه چاپی

كمپانی مایكروسافت اخیراً در یك خبر غافلگیركننده اعلام كرد كه كمپانی اسكایپ را به مبلغ هشت میلیارد دلار خریداری كرده است. این خبر در حالی منتشر شد كه پیش از این فیس‌بوك و حتی گوگل تلاش‌هایی برای خرید این محصول انجام داده بودند.

این اتفاق بحث‌های بسیاری در مورد محاسن و معایب آن برای كاربران و دو كمپانی و نیز كمپانی‌های رقیب برانگیخته است.

هراس‌ها
غفلت از اسكایپ از بزرگ‌ترین نگرانی‌هایی است كه پس از انتشار این خبر در بین كاربران مطرح شد. بسیاری از كاربران اسكایپ كه بسیار نیز به این محصول علاقه دارند، نگران این مسئله هستند كه مایكروسافت پس از این خرید به خوبی به این سرویس رسیدگی نكند و كاربران آن با مشكلات بسیار روبرو شوند. سرویس‌دهی اسكایپ در بهترین حالت ممكن نبوده است اما كاربران خود را تا به حال راضی نگاه داشته‌است.

هر زمان كه یك كمپانی توسط كمپانی دیگری خریداری می‌شود، این امكان وجود دارد كه تكنیسین‌های آن به بخش‌های دیگر انتقال یابند تا تكنولوژی به كار رفته در این سرویس در محصولات دیگر كمپانی خریدار نیز به كار رود.

مدیران كمپانی خریداری شده قدرت خود در مورد تصمیم‌گیری را از دست می‌دهند. این مسئله ممكن است به زاده شدن پروژه‌های جدیدی كمك كند كه در آینده كاربران را راضی كند اما همواره این احتمال وجود دارد كه محصول مورد نظر كیفیت همیشگی خود را از دست بدهد.

در مورد مایكروسافت، هات‌میل نمونه خوبی از این مسئله است. هات‌میل در سال ۱۹۹۷ به قیمت ۴۰۰ میلیون دلار خریداری شد. در حال حاضر هات‌میل را می‌توان از دو نگاه دید. یك سرویس نسبتاً بزرگ ای‌میل تحت وب كه هنوز از توییتر بیشتر كاربر دارد، و یا سرویس شكست‌خورده‌ای كه در برابر جی‌میل گوگل به هیچ عنوان توان رقابت ندارد.

آیا ممكن است اسكایپ نیز چهارده سال قبل (قبل یا بعد؟) همان‌طور به نظر برسد كه هات‌میل امروز به نظر می‌رسد؟ پیش‌بینی این امر غیر ممكن است اما دستكم مایكروسافت علاقه‌ای به رخ دادن این اتفاق ندارد.

غفلت از نسخه مك همیشه یكی از مسائل موجود پیرامون محصول اسكایپ بوده است. اسكایپ برای مك سال‌ها است كه چند نسخه از اسكایپ ویندوز عقب‌تر است و امكاناتی مانند تماس ویدیویی چندنفره هنوز در آن وجود ندارد.

به نظر می‌رسد كه با خریداری اسكایپ توسط مایكروسافت این مشكل نه تنها بهتر نشود بلكه كاربران اسكایپ مك با مشكلات بیشتری نیز روبرو شوند.

بدافزار‌ها در حال حاضر یكی از مشكلات اسكایپ هستند و البته معضل بزرگی برای مایكروسافت. اسم مایكروسافت همواره با ویروس‌ها و بدافزار‌ها گره خورده است اما با وجود این نگرانی می‌توان امید داشت كه این خرید مشكل چندانی در این میان به وجود نیاورد.

از اتفاق آخرین بدافزاری كه برای اسكایپ یافت شده بود و تا حدود زیادی نیز بی‌خطر بود، مخصوص نسخه مك این نرم‌افزار بود.

امیدها
تغییر چشم‌انداز تلفن چیزی است كه كاربران سرویس‌های VOIP به ویژه اسكایپ سال‌ها است چشم‌انتظارش هستند. این سرویس بدون شك اقتصاد بین‌المللی تلفن‌های ثابت را با تغییر مواجه كرده است اما آیا این اتفاق در مورد سرویس‌های تلفن همراه نیز رخ خواهد داد؟

دیدن اینكه كمپانی‌های بزرگی مانند مایكروسافت، گوگل و فیس‌بوك به این حوزه روی آورده‌اند می‌تواند از این جهت امیدواركننده باشد كه با توجه به قدرت بسیار این كمپانی‌ها در حوزه وب، دنیای VOIP به زودی با تغییرات بسیاری روبرو شود كه روی تلفن‌های همراه نیز تأثیر بگذارد.

رقابت ایجاد شده از این طریق می‌تواند باعث شود كمپانی‌های تلفن همراه نیز تغییرات بزرگی در سرویس‌ها و محصولات خود ارائه دهند كه برنده اصلی این رقابت كاربرانی خواهند بود كه با سرویس‌های بهتری روبرو خواهند شد.

یكی از بزرگ‌ترین شبكه‌های اجتماعی، اسكایپ است. درست است كه اسكایپ در حال حاضر تنها یك نرم‌افزار است اما كاملاً این قابلیت را دارد كه تا با ایجاد پلتفرم مناسب تبدیل به یك محصول و شبكه مبتنی بر گراف اجتماعی باشد.

بسیاری می‌گویند كه شبكه اجتماعی اصلی در لیست كانتكت‌های تلفن‌های همراه افراد وجود دارد بنابراین اسكایپ نیز می‌تواند نقش مشابهی در این میان بازی كند. این كمپانی تا به حال تقریباً هیچ اقدامی در رابطه با این پتانسیل انجام نداده است.

اگر تلاش فیس‌بوك برای خریداری اسكایپ همراه با موفقیت بود، مسلماً این اتفاق رخ می‌داد و اسكایپ به شكل یك شبكه اجتماعی در بطن فیس‌بوك درمی‌آمد اما به نظر می‌رسد كه مایكروسافت نیز از این پتانسیل غافل نیست.

اسكایپ با بیش از ۶۶۰ میلیون كاربر ثبت شده و متوسط بیش از ۱۰۰ میلیون كاربر ماهانه از توییتر بزرگ‌تر است. درست است كه اسكایپ مانند توییتر جنبه عمومی ندارد اما قابلیت تعامل اجتماعی كه در این شبكه نهفته است می‌تواند امكانات و ویژگی‌های قابل توجهی خلق كند.

اسكایپ به عنوان یك پلتفرم برای توسعه‌دهنده‌ها بسیار مفید است. گراف اجتماعی، دفترچه‌های تلفن، به اشتراك‌گذاری فایل‌ها، پیغام‌دهی فوری و موبایل همه چیز‌هایی هستند كه در یك پلتفرم یعنی اسكایپ جمع شده‌اند و به غیر از كاربران عادی، امكانات فوق‌العاده‌ای برای توسعه‌دهندگان در خود دارند.