نظرسنجی

شما از چه طریق با این سایت آشنا شدید؟






پر بيننده ترين مطالب

كاربران كشورهای مختلف چطور از شبكه‌های اجتماعی استفاده می‌كنند؟



تعداد بازدیدکنندگان 3910 بازدید نسخه چاپی

دنیای وب به تسخیر شبكه‌های اجتماعی مجازی درآمده و كمتر كاربری پیدا می‌شود كه با این ابزارهای جدید مواجه نشده باشد. نحوه به‏كارگیری این شبكه‏ ها در بین كاربران اینترنتی متفاوت است. كاربران برحسب نوع دسترسی، هدف كاربری، میزان سواد و تخصص و موارد دیگر، ممكن است از شبكه‏های متفاوتی استفاده كنند.

ملیت كاربران یا كشور محل سكونت آنها نیز عامل تعین‏كننده‏ دیگری در به‏كارگیری شبكه‏های اجتماعی است. نحوه‏ استفاده‏ی كاربران كشورهای مختلف دنیا از شبكه‌های اجتماعی به‏تازگی توسط وب‌سایت گلوبال وب ایندكس (Global Web Index) بررسی شده است. گلوبال وب ایندكس با انجام پژوهش‏ ها و استفاده از آمارها نحوه استفاده از این شبكه‏ها را در نقاط مختلف دنیا سنجیده و در قالب نقشه‏ای ارائه كرده است. نفوذ شبكه‌های اجتماعی در كشورهای مختلف دنیا نیز سنجیده شده تا كشورهایی كه در این زمینه موقعیت بهتری دارند مشخص شوند.




گونه ‏های به‏كارگیری شبكه ها

در نقشه ترسیم شده، سه نوع فعالیت كاربران شبكه‏های اجتماعی مشخص شده است. ارسال پیام، به‏اشتراك‏گذاری محتوا، ایجاد و عضویت در گروه‏های كاربری سه فعالیت اصلی هستند كه كاربران در شبكه‏های اجتماعی به آنها مشغول هستند.

البته انواع مختلف شبكه‏ها قابلیت‏های بسیار گسترده‏تری را در اختیار كاربران قرار می‏دهند و این سه فعالیت را می‏توان عمومی‏ترین كاربرد شبكه‏ ها دانست كه در همه‏ آنها مشترك است. نقشه، تفاوت‏های معناداری را بین استفاده كاربران كشورهای مختلف نشان می‏دهد. مثلاً در برخی كشورها كه اغلب آسیایی هستند، مانند فیلیپین، اندونزی، مالزی و هند كاربرد به‏اشترك‏گذاری محتوا عمومیت دارد و درصد قابل توجهی از كاربران (بیشتر از ۶۰ درصد) در این فرآیند مشاركت دارند.




در بیشتر این كشورها، كاربرد ایجاد و عضویت در گروه‏های كاربری نیز درصد قابل توجهی دارد. این در حالی است در اغلب كشورهای اروپایی، جدی‏ترین فعالیت كاربران ارسال پیام و ایمیل است. درصد استفاده از هر كاربرد در هر كشور در نقشه ترسیم شده كه امكان مقایسه بین مناطق مختلف دنیا را فراهم می‏ آورد.